• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • På rosa moln

Var ju en väldig massa ömma tår som jag trampade på här. Jag måste väl få ta upp en enkel fråga till diskussin utan att hälften här inne tar det som ett personligt påhopp?

• Tindragull

Ja, fast när man väljer att dra upp en sån fråga så måste du väl förstå att du får reaktioner??? Att gå ut och säga att "har du inte råd så ska du inte ha några barn" är ju rätt provocerande...

• På rosa moln
    Tindragull skrev 2009-03-31 00:49:47 följande:
    Ja, fast när man väljer att dra upp en sån fråga så måste du väl förstå att du får reaktioner??? Att gå ut och säga att "har du inte råd så ska du inte ha några barn" är ju rätt provocerande...
    En intressant fråga är varför de flesta tycker att det är självklart att det ska ställas krav på de som vill adoptera medan de fler vansinnigt provocerade om någon antyder att det vore bra ifall det ställs sådana på de som vill skaffa/belönas med biologiska barn.
  • Hannaz

Frågan ÄR aktuell, men kanske inte huruvida man kan vara hemma "så länge" man vill utan är det ok att sätta barn till världen när man inte har råd att försörja dem?

Ett problem som framförallt blir tydligt i vissa storstadsområden med många invandrare som inte är integrerade i samhället och lever i könsstyrda enklaver.
    Fler barn leder till mer flerbarnstillägg, rätt till större lägenhet osv, praktiskt.

• Tindragull

Jag tycker kanske inte att de ekonomiska bitarna är det viktigaste i nåns lämplighet som förälder. Vare sig det är till egna eller adopterade barn...
    För övrigt tycker jag inte att det ska ställas högre krav på de som ska adoptera än att de är "normala människor" typ. Vet en del som är inne i den karusellen nu och det är ju befängt vilka krav det är.

På rosa moln skrev 2009-03-31 00:52:11 följande:

En intressant fråga är varför de flesta tycker att det är självklart att det ska ställas krav på de som vill adoptera medan de fler vansinnigt provocerade om någon antyder att det vore bra ifall det ställs sådana på de som vill skaffa/belönas med biologiska barn.
  • Hannaz
    Tindragull skrev 2009-03-31 00:49:47 följande:
    Om det varit ett djur vederbörande köpt men inte har råd att ta hand om så hade nog folk tyckt att har man inte råd med skötsel/veterinärvård etc ska man inte ha djur.

Samma resonemang borde gälla för barn. Att man sen kan bli arbetslös, sjuk osv är en sak. Men att skaffa barn utan att kunna försörja dem är ett märkligt sätt att rsonera. Och då menar jag inte att man måste ge barnet nåt lyxliv och utlandssemestrar för att vara en bra förälder.
  • Tindragull

Ja, fast där finns en skillnad. I Sverige har vi ju faktiskt "säkerhetsnät" för de med usel ekonomi...
    Det finns inte för djur. Eller ja, det finns ju försäkringar för veterinärvård & så, men just för den vardagliga kostnaden finns inget sånt.

Vore ju helt hemskt om man nu hade rätt dåligt med pengar och inte ens barn kan man få ha... Lika bra att skaffa ståplats i närmsta hamn liksom...

Att få ha barn tycker jag aldrig får bli en klass- och pengafråga.
    Att ha god ekonomi säkrar ju inte per automatik att barnen får det bra. Däremot finns det ju rätt många barn till "fattiga" föräldrar som ändå har det bra och tryggt.

• Panzerfaust

Visst är det inte en mänsklig rättighet att skaffa barn hur som haver men det är ganska ofint att berätta för andra att "om man inte har råd ska man inte skaffa barn".

De flesta som har eller får barn även fast deras ekonomi inte tillåter offrar sitt eget välbefinnande för att barnen ska få det så bra som möjligt. Det som däremot är märklig är att i ett land där det föds på tok för lite barn inte finns bättre support för de som skaffar barn. Mer stöd åt barnfamiljer vore önskvärt.

Sedan är barn inte husdjur och inte heller alltid "planerade".

• Tindragull

Lika bra att vi spärra in och gömmer bort alla som är något avvikande... (hemska tanke)

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-30 21:14:49 följande:
    Så med tanke på att on tog väldigt illa vid sig borde vi genast förbjuda människor med Downsyndrom på allmänna platser?Jättesmart. Var glada att vi istället lever i ett FRITT land där vi kan tolka och våra EGENVALDA ceremonier så som vi själva tycker passa OSS. Tycker en moderator kan stänga den här tråden då det inte längre handlar om TS frågor.
  • Tindragull

Det där tycker jag också är bra märkligt!
    Själv har jag blivit "straffad" rätt ordentligt när jag fick första barnet... Tack för den liksom... Och så står det nån gullig politiker och tycker att "vi måste skaffa fler barn"... Jojo... En morot istället för spöstraff vore att föredra då...

Panzerfaust skrev 2009-03-31 01:10:00 följande:
    Det som däremot är märklig är att i ett land där det föds på tok för lite barn inte finns bättre support för de som skaffar barn. Mer stöd åt barnfamiljer vore önskvärt.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!