• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Tindragull

De kanske tycker det känns fel att vara den som går in så?
    Men om både mannen och kvinnan vill synas och vara i centrum så vore ju det logiska att gå in tillsammans tycker jag.
    Hur man vill gå in tycker jag absolut man ska vara överrens om. Det är ju inte brudens dag. Det är ju bådas. Och så långt som möjligt vill man ju att det ska vara som båda vill ha det.

Duchess skrev 2009-03-27 12:28:49 följande:
    Som sagt, cred för erkännandet att det handlar om någon form av prinsessdrömmar i ditt fall. Men visst är det märkligt att det aldrig är mannen som blir överlämnad eller går ensam fram i kyrkan? Jag vet ju med bestämdhet att alla män inte alls är blyga och vill stå i skymundan...
  • Tindragull

Nu hängde jag inte med alls är jag rädd...

MulleNuh skrev 2009-03-27 12:54:15 följande:
    Jag tycker alla har bra synpunkter, men vissa blir jag fan asarg på!!!!!VARFÖR ska ni gnälla och säga: jag kan inte förstå, och det finns ingen logik i vissa saker som någons man har sagt.. GHAAA!MÅSTE ni säga sådana saker??? Känner ni er bättre då? ELler vad är det frågan om!????JA jag vet att ni känner er bättre då så det behöver nmi inte ens svara på..FY va irri jag blev!!
  • Morr

om du läser hela mitt inlägg så menar jag när jag skrev "deras dag" att det var "brudarnas dag"

självklart ser jag att det är brudparets viktigaste dag. det borde du förstått att jag tycker om du läst mina inlägg.

inte hemskt att de skojar om att de vill ha det fint på deras gemensamma dag men när det blir att kvinnan hela tiden pratar om mitt, min och jag slår jag bakut. men som sagt. OT OT OT.

Lägg ner nu.

• Tindragull

Mycket klokt skrivet.
    Det där med att Nia folk är rätt lustigt. Det gör man ju inte här, men ve mig och jag inte hade gjort det med de äldre där jag jobbade i Oslo!

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-27 13:03:16 följande:
    Jag har själv lite svårt att se hetsen i det här ämnet.Har aldrig varit på ett bröllöp där bruden letts fram av någon alls. Men det verkar som om många önskar att ha det så. Sen om seden är utländsk eller inte borde ju inte spela någon roll, vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Min egen religion tex är en salig blandning av kristendom, buddism etc. Är väldigt tacksam att jag bor i ett samhälle där jag kn varak och välja fritt ur mängder av information.Har själv blivit ordentligt utskälld för att jag "Niar" folk. Riktigt ORDENTLIGT utskälld! Tyvär så är jag själv uppfostrad så, man visar respekt för äldre genom att säga Ni istället för du. Det lever kvar på Island.Självklart ska man respektera (och känna stolthet i) vilken kamp och slit förra generationers kvinnor har lagt på att INTE bli bortgift av sina föräldrar. Jag tror alla här inne på BT delar den uppfattningen. Att tvångsgiftermål är FEL.Det ni inte delar är uppfattningen om VAD symboliken i att bli ledd till altaret står för idag. Varför kan inte den tolkningen få vara personlig? Precis som religion och tankar annars är?
  • MulleNuh
    Nä det förstår jag!! Det gör inte jag heller nästan. Har en skitdag!! Förlåt om jag varit sur och otrevlig!!
    Tindragull skrev 2009-03-27 13:19:32 följande:
    Nu hängde jag inte med alls är jag rädd...
  • Tindragull

Man får lov att ha en dålig dag! Du behöver inte be om ursäkt...
    Men inte på ER dag, då ska det vara en bra dag!

MulleNuh skrev 2009-03-27 13:24:23 följande:
    Nä det förstår jag!! Det gör inte jag heller nästan. Har en skitdag!! Förlåt om jag varit sur och otrevlig!!
  • JustMeAndMyLove

Hehe, jag som kommer jobba i Norge nu i 5 månader nu from April, tur man har "Niandet" i benmärgen :P

Tindragull skrev 2009-03-27 13:23:05 följande:
    Mycket klokt skrivet. Det där med att Nia folk är rätt lustigt. Det gör man ju inte här, men ve mig och jag inte hade gjort det med de äldre där jag jobbade i Oslo!
  • Tindragull

Jag är säkert också en sån som skriver "jag har bestämt" o.s.v. Det betyder inte att jag är den som har bestämt själv. Jag bara skriver i "jag-form"...
    När jag tänker efter så gör jag det ofta när det är bara jag som pratar med nån eller på ett forum... Då är det "mina barn", "mitt bröllop" och "min dag". När både jag och m2b pratar med nån om samma sak så säger jag "våra barn", "vårt bröllop" och "vår dag"...
    Hmmm.... det där har jag inte ens tänkt på förut...

De flesta beslut tror i alla fall jag att de flesta brudar gjort i samråd med sin m2b.
    I de fall där det bara är bruden som bestämmer så kan det ju vara så att m2b inte tycker sånt är så viktigt... Vad vet jag...

Men såklart vill alla ha det som de vill ha det på sin dag!

Det är ju den största dagen i livet, förutom när barnen föds då. Det slår allt!

Morr skrev 2009-03-27 13:14:14 följande:
    MulleNuh: Bakläxa, gå in och läs trådarna på detta forum och säg till mej ärligt att det i 90% av inläggen inte står"Jag har äntligen bestämt temat på bröllopet och det måste vara fint väder på min dag" (självklart med viss variation.) Jag har hängt här tillräckligt länge för att kunna säga att 90% av brudarna här resonerar som att det är deras dag och inget får komma i vägen för hur de vill ha det. Men detta blev OT och har inget med den ursprungliga diskussionen att göra, så den lämnar vi tycker jag!
  • Ore
    JustMeAndMyLove skrev 2009-03-27 13:05:52 följande:
    Det där tycker jag är fult, att hacka på andras val och argument. Du kan inte på allvar påstå att andras åsikter ä "fel"?
    Jag har aldrig påstått att andras åsikter skulle vara fel, däremot står jag för att jag tycker att många argument är inkonsekventa och ologiska.

Jag skrev ju t.o.m. att vill man ha brudöverlämning så räcker ju det som argument för en själv. Men man kommer inte långt med argumentet "jag vill" i en debatt, om man inte har några sakliga argument att lägga bakom...
  • Tindragull

Bäst för dig det.
    Varenda morgon när vi väckte de äldre så var det ett artigt God morgon Herr (eller fru) blabla bla... Var svårt att vänja sig vid för mig.
    Sen när jag flyttade tillbaka hit hade jag svårt att sluta och det tog en del äldre illa vid sig av...

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-27 13:27:18 följande:
    Hehe, jag som kommer jobba i Norge nu i 5 månader nu from April, tur man har "Niandet" i benmärgen :P
Svar på tråden Vem ska leda mig?!