• Pingstdagen2010

Banta med mig!

Inte nog med att man ska planera ett helt bröllop nu måste jag även starta mitt stora bantningsprojekt! Är det någon som vill hänga med? Jag tänkte att vi kunde hjälpa och stötta varandra i den här tråden. Min plan är att jag ska försöka gå ner 38 kg på 10 månader. Tror ni att jag klarar det?

• Svar på tråden Banta med mig!
  • Superstarfia
    Hondendär skrev 2009-09-10 18:59:10 följande:
    Kul att kunna läsa och bli ännu mer inspirerad!Jag funderar på en sak... jag tycker det är väldigt jobbigt att låta bli sötsaker som godis (framförallt mörk choklad), glass och fikabröd. Jag köper inte hem det själv, men när jag bli bjuden på det. Jag tycker att om jag låter bli under ganska lång tid så borde ju suget försvinna!? Eller?! Saken är den att i våras var jag utan i 3 månader och det var fortfarande ingen skillnad på suget. Jag låter bli för att jag har bestämt mig, men jag vill fortfarande ha. Trots att jag vet att jag inte mår ett dugg bra av det! Läste i din blogg Superstarfia att du inte var godissugen längre. Vad gör du? Nån som har nåt tips på hur jag ska gå tillväga?
    jag har ALLTID med min en frukt, vart ja än åker eller går..

sen har ja fått höra av en dietist att just mörk choklad inte är farligt.. fast då ska den ha över 70% kakaohalt.. ;)
  • kullaberg

Tjejer, jag behöver er hjälp nu...
    Vad gör jag för fel??? Ställde mig på vågen imorse och det var +0.8 sen förra veckan... Jag har mao inte gått ner någonting sen jag började tänka på vad jag äter och motionera mer... (6 veckor sen). Jag äter fil och hemmagjorda flingor till frukost (dinkel, solros och pumpakärnor och linfrö). Till lunch äter jag en måltidsersättare (shake) och till kvällsmat äter jag vanlig mat men mindre portioner och mer grönsaker. Mellanmål på eftermiddagen består oftast av ett äpple eller knäckebröd med skinkna. Denna vecka har jag tränat aerobic en gång, sprungit och utegym en gång. Småpromenader en del dagar. Och så har mina veckor sett ut ungefär sen jag började. Ibland alkohol på helgen men oftast inte. (nåt glas vin isf). Inga kakor eller chips eller så, men ibland på helgen lite godis (typ en näve Bilar) men i det stora hela äter jag nyttigt (enligt vad jag tycker iaf...)
    Jag blir så frustrerad över att vågen inte rör på sig!! Jag har mätt mig i midjan också, och sen start har jag nog minskat 1 cm, så det är inte heller något resultat att vara glad över direkt.... Och jag trodde verkligen att jag skulle ha gått ner när jag vägde mig imorse, så det var en smärre chock när jag istället gått upp....
    Snälla, hjälp mig med tips eller idéer om varför jag inte går ner!! Så trött på att kämpa och kämpa och kämpa utan resultat....

• sunzhine

Var ett tag sen jag var härinne nu, har haft en rejäl svacka men nu e jag back on track :)

Kullaberg- vet faktiskt inte alls vad det kan bero på att du inte går ner nånting, du får väl i dig tillräckligt med kalorier? Äter du för få så ställer ju kroppen in sig på svält?

Ikväll ska vi på fest hos nån på sambons jobb, men jag ska bara äta grönt o kött o sen nåt glas vin... Dagen består av storstädning o promenad med treåringen.

Hoppas helgen går bra för er tjejer!

• Superstarfia
    kullaberg skrev 2009-09-11 07:52:16 följande:
    Tjejer, jag behöver er hjälp nu...Vad gör jag för fel??? Ställde mig på vågen imorse och det var +0.8 sen förra veckan... Jag har mao inte gått ner någonting sen jag började tänka på vad jag äter och motionera mer... (6 veckor sen). Jag äter fil och hemmagjorda flingor till frukost (dinkel, solros och pumpakärnor och linfrö). Till lunch äter jag en måltidsersättare (shake) och till kvällsmat äter jag vanlig mat men mindre portioner och mer grönsaker. Mellanmål på eftermiddagen består oftast av ett äpple eller knäckebröd med skinkna. Denna vecka har jag tränat aerobic en gång, sprungit och utegym en gång. Småpromenader en del dagar. Och så har mina veckor sett ut ungefär sen jag började. Ibland alkohol på helgen men oftast inte. (nåt glas vin isf). Inga kakor eller chips eller så, men ibland på helgen lite godis (typ en näve Bilar) men i det stora hela äter jag nyttigt (enligt vad jag tycker iaf...) Jag blir så frustrerad över att vågen inte rör på sig!! Jag har mätt mig i midjan också, och sen start har jag nog minskat 1 cm, så det är inte heller något resultat att vara glad över direkt.... Och jag trodde verkligen att jag skulle ha gått ner när jag vägde mig imorse, så det var en smärre chock när jag istället gått upp....Snälla, hjälp mig med tips eller idéer om varför jag inte går ner!! Så trött på att kämpa och kämpa och kämpa utan resultat....
    Det gäller att hitta vad som funkar för dig, kanske skall du räkna kalorier slaviskt, väga din mat osv. eller så kanske du ska prova LCHF, även fast jag absolut inte förespråkar den. eller utesluta kolhydrater och äter massa proteiner.

Ett annat alternativ är att man kontaktar sin husläkare för att ta prover på ämnesomsättningens funktion. det kan vara så att man fått en rubbning på den, MEN det är väääldigt ovanligt, endast 2-4% av de som söker för dessa bekymmer har fel på ämnesomsättningen..

Lycka till!!
  • kullaberg

Sunzhine och Superstarfia, Tack för tipsen!!

Jag har provat både LCHF och just nu tycker jag ju att jag räknar kalorier, även om jag inte väger maten...
    Och jag tror jag får i mig tillräckligt, men det är ju svårt att veta om kroppen tror jag svälter den... Ååå jag blir tokig.

Men jag har hela tiden trott: Mindre kalorier in än vad du förbränner = viktnedgång... Men tydligen verkar det inte vara så enkelt..
    Och saken är att dessa extra kilo jag vill bli av med, la jag på mig under semestern i sommar, alltså snabba kilo. Och en annan sak jag lärt mig, snabba kilo upp är lättare att bli av med än när man gått upp långsamt under en lång tid.
    Så jag trodde ju att genom att börja äta nyttigt och röra på mig efter semestern så skulle jag tappa dessa kilo igen. Men icke....

• Daaling

Kullaberg, jag förstår din frustration... Jag vet inte heller vad det kan bero på. Jag har hört att om man vill gå ner och det inte funkar genom vanliga nyttiga måltider så ska man äta 2 mycket små frukostar varje dag, 2 mycket små luncher och 2 mycket små middagar. Med kanske 1 1/2-2 timmars mellanrum. Kanske något som är värt att prova?

• kullaberg
    Daaling skrev 2009-09-11 12:47:05 följande:
    Kullaberg, jag förstår din frustration... Jag vet inte heller vad det kan bero på. Jag har hört att om man vill gå ner och det inte funkar genom vanliga nyttiga måltider så ska man äta 2 mycket små frukostar varje dag, 2 mycket små luncher och 2 mycket små middagar. Med kanske 1 1/2-2 timmars mellanrum. Kanske något som är värt att prova?
    Intressant! Ja, det kan kanske vara värt att prova. Så man äter alltså frukost typ 7 och 8, lunch vid 12 och sen 13 och sen middag vid 18 och igen vid 19? Ungefär?
    Mellanmål där emellan också eller det behövs inte?
  • Lajsan

Kullaberg - det måste vara hemskt att inte det ger något resultat, har det gått så lång tid så kanske du ska gå och kolla upp det?

Denna veckan har det blivit promenad mån tis tors, igår var jag på bio och unnade mej lösgodis får se hur mycket man blir straffad för det var och såg ugly the truth, den var skitbra så den kan jag rekommendera er att se, skratta som bara den.

Vilket skönt väder det är, ska nog bli promenad både lör och sön innan veckan är slut, börjar faktiskt känna lite på byxorna nu så skönt för jag har en kompis som också har börjat tänka på det här med vikten så vi promenixar ihop.

Trevlig helg alla och kämpa på!

• Superstarfia

Jag vill ge er ett tips tjejer! Gör inte som jag gjorde igår.. Kör ett stenhårt kondispass på gymmet utan nått i magen, man svimmar bara... ;)

www.ellybrittasofia.blogg.se

• Lajsan

Då slutade kvällen med att jag bakade 2 sorters kakor och var ju tvungen att provsmaka, ska baka en sort till i morgon, för jag ska ha släkten på tårta här på tis. Kommer inte bli en rolig vecka...

Svar på tråden Banta med mig!