kullaberg skrev 2009-09-11 07:52:16 följande:
Tjejer, jag behöver er hjälp nu...Vad gör jag för fel??? Ställde mig på vågen imorse och det var +0.8 sen förra veckan... Jag har mao inte gått ner någonting sen jag började tänka på vad jag äter och motionera mer... (6 veckor sen). Jag äter fil och hemmagjorda flingor till frukost (dinkel, solros och pumpakärnor och linfrö). Till lunch äter jag en måltidsersättare (shake) och till kvällsmat äter jag vanlig mat men mindre portioner och mer grönsaker. Mellanmål på eftermiddagen består oftast av ett äpple eller knäckebröd med skinkna. Denna vecka har jag tränat aerobic en gång, sprungit och utegym en gång. Småpromenader en del dagar. Och så har mina veckor sett ut ungefär sen jag började. Ibland alkohol på helgen men oftast inte. (nåt glas vin isf). Inga kakor eller chips eller så, men ibland på helgen lite godis (typ en näve Bilar) men i det stora hela äter jag nyttigt (enligt vad jag tycker iaf...) Jag blir så frustrerad över att vågen inte rör på sig!! Jag har mätt mig i midjan också, och sen start har jag nog minskat 1 cm, så det är inte heller något resultat att vara glad över direkt.... Och jag trodde verkligen att jag skulle ha gått ner när jag vägde mig imorse, så det var en smärre chock när jag istället gått upp....Snälla, hjälp mig med tips eller idéer om varför jag inte går ner!! Så trött på att kämpa och kämpa och kämpa utan resultat....
Det gäller att hitta vad som funkar för dig, kanske skall du räkna kalorier slaviskt, väga din mat osv. eller så kanske du ska prova LCHF, även fast jag absolut inte förespråkar den. eller utesluta kolhydrater och äter massa proteiner.
Ett annat alternativ är att man kontaktar sin husläkare för att ta prover på ämnesomsättningens funktion. det kan vara så att man fått en rubbning på den, MEN det är väääldigt ovanligt, endast 2-4% av de som söker för dessa bekymmer har fel på ämnesomsättningen..
Lycka till!!