• Pingstdagen2010

Banta med mig!

Inte nog med att man ska planera ett helt bröllop nu måste jag även starta mitt stora bantningsprojekt! Är det någon som vill hänga med? Jag tänkte att vi kunde hjälpa och stötta varandra i den här tråden. Min plan är att jag ska försöka gå ner 38 kg på 10 månader. Tror ni att jag klarar det?

• Svar på tråden Banta med mig!
  • lillalyckan

Verkar som att 162 cm ock 70-72 kg är lite av standard

Ligger oxå där men nu har jag börjat promenera. Första delmålet var 50.000 steg den här veckan. (Vet att man egentligen ska gå 10.000 per dag osv, men jag börjar från noll så jag tänker börja försiktigt). Men jag är redan uppe i över 40.000 så första delmålet borde vara lätt fixat! Min erfarenhet säger mig att jag alltid går ut för hårt och tröttnar efter ca två veckor så den här gången ska jag smyga mig upp på vikten! Muhahaha

Jag tror att de första kilona kommer att försvinna om jag bara tänker lite mer på vad jag äter (Inget socker till att börja med) och rör på mig. Har gått hos dietist och grejer för jag har förutsättningarna emot mig så det kommer väl ta lite längre tid men det SKA gå!

Jag vill som sagt hitta ett sätt som jag kan fortsätta leva på sen. Så nu i tisdags när jag visste att jag skulle ut med jobbet så åt jag bara en måltidsersättning till frukost och en till lunch och sen på kvällen blev det efterätt och alkohol. Jag tror att det är kört i samma sekund som jag börjar förbjuda mig själv saker...

Oj nu blev det långt igen...

• chachounette

Halloj! Såg den här tråden och ville dela med mig av mina egna "bantningserfarenheter".

I januari gick jag med i viktklubben.se som aftonbladet har och under våren gick jag ner ca 10 kg. Är en glassälskare så under sommaren gick jag upp några kilon igen men inte allt utan ca 4-5 kg. Nu har jag gått med igen för jag vill gärna ner de där 4 kg igen.

Viktklubben kan jag verkligen rekommendera. Man svarar på ett antal frågor och sen räknar de ut rekommenderat dagligt intag för att man ska gå ner de kilona man vill på den tid man valt. Man får en veckomeny, men den följde jag bara nån vecka, sen sökte jag fritt i deras stora receptbank och tog det jag gillade. De har många bra nyttiga recept. Man skriver in allt man äter och så räknar "dagboken" ut hur många kalorier det är så man har koll på att man håller sig runt det rekommenderade intaget. Hjälpte mig i alla fall och jag mår mycket bättre nu och det är så mycket roligare att köpa kläder! :)

En riktigt bra grej med det hela är att jag nu ska låna min systers bröllopsklänning nästa sommar, hade aldrig trott att knubbiga jag skulle kunna använda min smala systers bröllopsklänning! :) Långt inlägg, men var tvungen å tipsa om viktklubben...

• Sandrina
    sunzhine skrev 2009-09-30 17:03:58 följande:
    Hej tjejer! Kul o kommain o läsaa om lite ny energi, den sprider sig även hit Behöver tips, har en jour på fredag o vill ha nått gott att trösta mig med när jag sitter ensam på jobbet hela natten o längtar hem till min säng och älsklingen! Vill juitne äta nåt onyttigt så nåt nyttigt gott alternativ?!?!?
    Gör en fruktsallad med exotiska frukter, lite hackade hasselnötter, Mörk choklad, minst 70% kakao och lite grädde! Mums!:)
  • rosesarered

Hehe jo vi verkar vara flera stycken 162 cm och 70-72kg.
    Lillalyckan, min strategi är också att börja röra på mig och promenera. Precis som du tänker jag inte börja förbjuda mig själv saker eftersom min erfarenhet också säger att det inte blir bra utan snarare motsatt effekt. Dock tänker jag försöka hålla mig från godis och sånt på vardagarna, kanske unnar mig nåt gott på en lördag

Igår lyckades jag hålla mig från godis och läsk, drack ett glas vin istället för att fira fredagen.
    Jag pluggar och på min skola finns det bara godis och läskautomater och alla dricker cola eller sitter och äter godis. Gissa om man blir frestad!

Var även duktig och gick en promenad igår kväll. Tyvärr så fick jag avbryta den ganska snabbt och ta mig hem igen eftersom jag fick så fruktansvärt ont i benhinnorna! Kunde knappt ta mig hem:-O
    Nån som vet vad det kan bero på? Dåliga skor?

• Hondendär

rosesarered>> Kan tänka mig att det kan bero på skorna. Det är ju väldigt viktigt, framför allt om man är lite känslig i benhinnor eller knän. Det kan också vara en bra idé att inte gå på asfalt i början. Är det så att du inte är van att gå långa promenader (samma sak gäller när man börjar springa och är ovan) kan det vara väldigt jobbigt att gå på hårt underlag. Det kan ju vara så att du är van att gå långt, men inte på asfalt..

Mina tips är i alla fall att köpa nya skor om dom är gamla, och att gå på grus eller ännu hellre skogsvägar (bor du i stan; elljusspår). Hoppas det blir bättre, du får ju gärna uppdatera oss om hur det funkar i fortsättningen!

• lillalyckan
    rosesarered skrev 2009-10-03 10:52:17 följande:
    Hehe jo vi verkar vara flera stycken 162 cm och 70-72kg.Lillalyckan, min strategi är också att börja röra på mig och promenera. Precis som du tänker jag inte börja förbjuda mig själv saker eftersom min erfarenhet också säger att det inte blir bra utan snarare motsatt effekt. Dock tänker jag försöka hålla mig från godis och sånt på vardagarna, kanske unnar mig nåt gott på en lördag Igår lyckades jag hålla mig från godis och läsk, drack ett glas vin istället för att fira fredagen.Jag pluggar och på min skola finns det bara godis och läskautomater och alla dricker cola eller sitter och äter godis. Gissa om man blir frestad!Var även duktig och gick en promenad igår kväll. Tyvärr så fick jag avbryta den ganska snabbt och ta mig hem igen eftersom jag fick så fruktansvärt ont i benhinnorna! Kunde knappt ta mig hem:-ONån som vet vad det kan bero på? Dåliga skor?
    På mitt jobb finns det ett café men det är också nästan bara snacks som serveras.  Mitt tips är Modifast bars med caramel smak, finns på apoteket. Smakar som godis (nästan iaf :-P) och håller en mätt. Sen dricker jag cola light när jag blir sötsugen, lura kroppen lite Har haft tre speciella tillfällen den här veckan så det har blivit pannkaka av första veckans viknedgång, men jag har iaf gått 11.000 steg varje dag, så det är ju en ganska bra början iaf... Nästa vecka går det ännu bättre!
  • flizz

jag försöker fokusera mer på att röra mig än vad jag äter,
    det är klart att jag undviket sötsaker.
    Men jag känner att jag har inget behov just nu av att gå ner väldigt snabbt i vikt därför vill jag äta mat och speciellt den maten jag tycket om.

Nu har jag kanske tur och gillar husmanskost mer än snabbmat.
    Jag vill att min viktnedgång ska hålla i sig senare i livet också.

Men jag hoppas alla här inne lyckas med den viktnedgång dom vill =)
    kram på er.

• rosesarered

Jag är ganska ovan vid att röra på mig överhuvudtaget och mina skor är gamla och säkert dåliga. Men nu ska det bli ändring på det för jag har varit och köpt nya promenadskor! Köpte skor som har ganska tjock sula så det känns väldigt mjukt för foten att gå med skorna, säljaren tyckte att det var de bästa skorna man kunde ha för promenader och hade ett par hemma själv som var favoriter. Har inte hunnit testa ännu men när jag provade skorna i butiken kändes det väldigt bekvämt! Så jag hoppas det blir bättre med benen nu när jag ska ut och promenera..

Modifast bars ska jag lägga på minnet om sötsuget kommer! jag köpte faktiskt sesamkakor idag undrar om det är godkänt som nyttigt mellanmål?

lillalyckan,
    du har varit duktig med 11.000 steg varje dag! det är ju jättebra!

Kämpa på alla i tråden, ny vecka och nya tag!!

• lillalyckan

Sesamkakor är mycket bättre än godis men innehåller rätt mycket socker och glukos. Men som sagt, mycket bättre är Marabou!

Den här veckan ska det hända grejer har jag bestämt. Nu blir det inget "unna sig" nu ska det hända grejer på vågen!

Stackars karln här hemma, han blir utdragen på promenader när han helst bara vill sitt ai soffan

Svar på tråden Banta med mig!