Sex - vänta eller?
Jag blir väldigt upprörd av den här frågan, just därför att i mitt liv höll det på att gå riktigt illa, på grund av outforskade, inlärda attityder hos mig.
Jag gifte mig med den som var min första sexuella partner. I efterhand (jag har skilt mig) ser jag hur mina egna undermedvetna attityder fanns med; både från kyrkligt håll och från media kommer budskapet att sex blir hur bra som helst, det är bara en fråga om teknik eller hänsyn. I en broschyr (?Värt att vänta på?) minns jag att jag läste att man behöver inte ?prova om man passar ihop sexuellt?, utan alla av motsatt kön passar ihop - frågan är om man älskar varandra tillräckligt för att anpassa sig till varandras behov. Och från tidningar, böcker, TV-program strömmar budskapet att ditt sexliv kan bli fantastiskt, om du bara jobbar lite mera på det.
Så i vårt äktenskap hade jag alltid dåligt samvete. För det där med sex var inte så fantastiskt, och jag trodde att det berodde på att jag var för stressad, att jag inte hade rätt teknik, att jag inte var tillräckligt utbildad, att jag helt enkelt inte var tillräckligt duktig på att vara duktig på sex - för enligt alla andra så borde det ju vara bra om man bara anstränger sig, ?jobbar på det?.
BAH!
Nu vet jag, att sex, liksom alla andra områden, kräver en viss personkemi, vissa förutsättningar. Finns inte förutsättningarna, blir det inte bra, hur du än anstränger dig (Inte ens om du är gift med personen...). Därför menar jag, att det faktiskt är att föredra att lära känna sig själv, och olika personer, sexuellt, före du slår dig ner med en livspartner. Inte så att jag förespråkar att gå in för att ha många partners, men tillåt dig själv att få lite erfarenhet.
Hur du än gör, så har du ett förflutet när du gifter dig. I ditt förflutna ingår olika möten med olika människor, varför inte också möten med människor som varit till hjälp för dig att lära känna din kropp och dina behov, så att det verkligen blir RÄTT när du nu träffat din livspartner?!
För er som gifter er med den som är/blir er första sexuella partner, önskar jag allt gott.