• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • eli2009

nej, ironi mot förra inlägg.

SelMseh skrev 2009-08-13 00:45:53 följande:
    Eli2009: Menar du att man inte vet om killen blir en bra pappa om man väntar med sex till efter bröllopet eller hur menar du? Klockan är mycket... :P
  • MrsPingla

Jag och min fästman har inte väntat till vi ska gifta oss, däremot väntade vi på varandra. Vi hade inte haft sex med någon annan, innan vi träffades. Vi ville både vänta på någon som vi verkligen var kär i. Nu är vi ju förlovade, så vi kommer inte ha sex med någon annan.

Jag tror att fördelarna med att vänta är att man, som med så allt annat när man flyttar ihop, kräver att man lär sig att vara lyhörd och kompromissa om det man tycker om. Man försöker sig fram, och vi har idag ett fantastiskt sexliv, även om det var lite blygsamt i början.

Fördelar med att inte vänta tror jag är att man kanske får testa sig fram med andra och lära sig mer om vad andra kan. Erfarenheter som man kan ta med sig till den man verkligen älskar senare.

Men personligen tror jag att riktigt bra sex kommer av sig själv om personerna är bekväma med varandra, älskar varandra, och är öppna för att lyssna på vad den andra vill/skulle vilja göra. Att en person är bra i sängen med en person, behöver inte betyda att den är det med någon annan, tror jag.

• eli2009

Ja, det är en sak om man redan har legat med 50 personer, då är det lätt att man ser sex...som bara SEX, men en oskuld ser inte sex med vem som helst romantiskt. Utan hon/han har redan byggt upp en bild hur det kommer bli. Och vad kan vara mer romantikst att ha sex på bröllopnatten:P

Nåja, är man inte oskuld så har man missat upplevelsen, hur många av icke oskulder blir verkligen av med oskulden med någon dem ÄLSKAR?

Flesta tjejer blir tyvärr av med oskulden vid 14-17 års ålder och jag tror knappt dem upplevde de fina med sexet i början...

• eli2009

OBS, det gäller ej alla..känner flera som blev av med oskulden innan äkenskap med var äldre vid tillfället.

eli2009 skrev 2009-08-13 11:31:19 följande:
    Ja, det är en sak om man redan har legat med 50 personer, då är det lätt att man ser sex...som bara SEX, men en oskuld ser inte sex med vem som helst romantiskt. Utan hon/han har redan byggt upp en bild hur det kommer bli. Och vad kan vara mer romantikst att ha sex på bröllopnatten:PNåja, är man inte oskuld så har man missat upplevelsen, hur många av icke oskulder blir verkligen av med oskulden med någon dem ÄLSKAR?Flesta tjejer blir tyvärr av med oskulden vid 14-17 års ålder och jag tror knappt dem upplevde de fina med sexet i början...
  • Alexxxi

Kunde inte sagt det bättre själv MrsPingla och Eli2009 =D

• bimadrock

För att citera en väldigt klok man, Dr Phil ;), när han fick frågan hur viktigt sex i ett förhållande var så sa han:
    "Om sexlivet är bra är det bara 10% av ett förhållande, men om det är dåligt är det 90%"

• annanilsson78

Det handlar ju om vad man har i sitt bagage innan man träffar en kille/tjej, och innan man bestämmer sig för att gifta sig.
    Alltså om man är troende, annan kultur eller bara har den övertygelsen...

För mig fanns det inte ens att vänta, hade inte ens tänkt i de banorna! Och ingen jag känner tänker så.

Det är säkert lika svårt att förstå för er som vill vänta hur vi andra inte vill vänta och tvärtom:)

Och enligt min präst så var jag välkommen att gifta mig inför gud trots att vi bevisligen "gjort" det eftersom vi har en snart 2 årig son... Sen hurivida andra tycker kan jag inte svara på men gift blev jag iallafall!

• eli2009

Du är välkommen att gifta dig flera gånger inför Gud om du så vill:)

annanilsson78 skrev 2009-08-13 12:04:42 följande:
    Det handlar ju om vad man har i sitt bagage innan man träffar en kille/tjej, och innan man bestämmer sig för att gifta sig.Alltså om man är troende, annan kultur eller bara har den övertygelsen...För mig fanns det inte ens att vänta, hade inte ens tänkt i de banorna! Och ingen jag känner tänker så.Det är säkert lika svårt att förstå för er som vill vänta hur vi andra inte vill vänta och tvärtom:)Och enligt min präst så var jag välkommen att gifta mig inför gud trots att vi bevisligen "gjort" det eftersom vi har en snart 2 årig son... Sen hurivida andra tycker kan jag inte svara på men gift blev jag iallafall!
  • annanilsson78
    eli2009 skrev 2009-08-13 12:08:24 följande:
    Du är välkommen att gifta dig flera gånger inför Gud om du så vill:)
    Fast för mig känns det som att jag lovar bara EN gång inför gud...
    Om jag sen ska (hoppas så klart att det inte händer!?) gifta om mig gör jag nog det borgerligt:)

Fast det var ju inte det träder handlar om...
  • annanilsson78

Fast det är ju inte det TRÅDEN hadlar om:)

Svar på tråden Vänta med sex