• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • CeKe

Jag vill bara säga att man inte behöver vara icke kristen för att tycka att det är ok med sex innan äktenskapet... Sen tänker jag att bibeln skrevs ju i en helt annan tid med andra möjligheter och seder än idag och att i alla fall jag förhåller mig till mycket av det som står i bibeln på ett lite mindre (eller kanske väldigt mycket mindre) bokstavligt sätt bland annat på grund av det. För mig är att vara kristen mitt egna förhållande till Gud och inte något som någon annan kan tycka och tänka om. För mig har det inte heller nåt att göra med hur ofta man går i kyrkan etc. Men det är min syn på det hela.. Håller med andra om att sex är en naturlig drift, liksom hunger, törst etc och nåt som absolut inte ska ses som en synd!

Stefan09 skrev 2009-09-27 09:38:29 följande:
    Först vill jag säga att jag har en stark attraktion till min fästmö men sex räknar jag nog som den minst viktiga delen i en relation ändå. Jag ser inte hur folk inte kan förstå hur det handlar om respekt. Står det i Bibeln att det hör till enheten i äktenskapet så tror jag på det och vill lyda det så gott jag kan, varför synda när man kan låta bli? Jag kan förstå att ni som inte är kristna har en helt annan syn på saken och det är naturligt. De flesta har ju sexdebut vid 15-16 års ålder och är man verkligen mogen för det då? Sen tror jag att de flesta ändå inte vill ha sex bara för att ha det gjort utan för att det är något speciellt i en relation som man vill ge till en speciell person.
  • shakynose

Äktenskap i biblisk mening är ju inte beroende av en prästs välsignelse, så Hammerman har alldeles rätt. Det finns inte något direkt konkret stöd i Bibeln för att vänta med sex tills efter den kyrkliga vigselceremonin. Däremot är det väl att betrakta som ett äktenskapsbrott att ha förbindelser utan att lova varandra evig trohet? (Att hålla det löftet ses naturligtvis som självklart) Det löftet kan man väl ge utan präst? Eller, har jag förstått det fel?

• Stefan09

Anledningen till varför jag vill vänta är för att jag vill lyda Bibeln eftersom jag tror på den, gör man inte det är det ju bara hel mysko kan jag själv tycka. Det är inte så konstigt men jag vill inte ge in för mina lustar utan kontrollera dem så gott jag kan. Sen som kristen så är det totalt korkat att inte motstå synden. Hoppas ni kan köpa det. Är man något sånär insatt i texterna borde ni kunna greppa det men det utgår jag inte ifrån av erfarenhet.

Jag väntar tills efter bröllopet eftersom det finns stöd för att det är en synd innan men har man inte läst Bibeln så är det heller inte så lätt att veta. Sen anser Bibeln att det hör till den äktenskapliga enheten plus att det blir välsignat av Gud vilket är det viktigaste för oss. Man kan aldrig lova någon evig trohet men man kan ju försöka så gott man kan, även kristna skiljer ju sig vad jag har hört...

• shakynose
    Stefan09 skrev 2009-09-27 23:57:16 följande:
    Anledningen till varför jag vill vänta är för att jag vill lyda Bibeln eftersom jag tror på den, gör man inte det är det ju bara hel mysko kan jag själv tycka. Det är inte så konstigt men jag vill inte ge in för mina lustar utan kontrollera dem så gott jag kan. Sen som kristen så är det totalt korkat att inte motstå synden. Hoppas ni kan köpa det. Är man något sånär insatt i texterna borde ni kunna greppa det men det utgår jag inte ifrån av erfarenhet. Jag väntar tills efter bröllopet eftersom det finns stöd för att det är en synd innan men har man inte läst Bibeln så är det heller inte så lätt att veta. Sen anser Bibeln att det hör till den äktenskapliga enheten plus att det blir välsignat av Gud vilket är det viktigaste för oss. Man kan aldrig lova någon evig trohet men man kan ju försöka så gott man kan, även kristna skiljer ju sig vad jag har hört...
    Men tror du alltså inte på att man kan lova varandra evig trohet? Vad är då poängen med att göra det?
  • Alexxxi

Stefan09 är ni båda oskuld?

Jag imponeras faktiskt av killar som lyckas vänta. Det är inte lätt att känna en sån lust för nån och inte kunna få utlopp för det tillsammans.

Jag tycker absolut inte ni gör fel, varken du eller TS.

Men hur vanligt är detta egentligen? Du säger att du är troende, men hur är det med dina kompisar? Har du vänner som tänker som du eller du känner inget s.k grupptryck att dem har sex men inte du?

Har svårt att uttrycka mig men hoppas du förstår vad jag menar.

Men jag är väldigt nyfiken måste jag säga och som sagt imponerad. Är du svensk?

• sms å fotboll

När vi pratar här känns det som om kristna skulle vara en homogen grupp och det är den ju knappast. Förutom de större "grupperingarna" som t.ex. katoliker och protestanter så tolkar inte jag, som växt upp med Svenska Kyrkan och dess barn och ungdomsgrupper, Bibelns innehåll på samma sätt som Stefan09, som jag vill minnas växt upp med BV och pingstkyrkan.

Detsamma gäller ju inom islam och judendom.

• sms å fotboll

BV i detta sammanhang är givetvis inte borglig vigsel utan Bibeltrogna vänner. :)

• feministbrud

Imponeras du inte över tjejer som lyckas vänta? Eller tror du att tjejer har mindre lust?

Alexxxi skrev 2009-09-28 11:01:31 följande:
    Jag imponeras faktiskt av killar som lyckas vänta.
  • Mirey

Starkt jobbat!! Jag tycker d e fint faktiskt, bröllopsnatten blir verkligen speciell!

• sms å fotboll
    Mirey skrev 2009-09-28 11:24:47 följande:
    Starkt jobbat!! Jag tycker d e fint faktiskt, bröllopsnatten blir verkligen speciell!
    Jag tycker det är strongt att ens orka ha sex efter ett bröllop med 350 gäster...
Svar på tråden Vänta med sex