• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • feministbrud

sms å fotboll skrev 2009-09-28 11:29:46 följande:
    Jag tycker det är strongt att ens orka ha sex efter ett bröllop med 350 gäster...
  • Alexxxi

Klart jag gör!!! Men det är inte lika vanligt att en KILLE väntar! Jag är tjej själv så jag vet om vi har mycket lust eller inte. Men i detta fall när det är en kille som skriver så riktar jag mitt snack mot killar och inte tjejer!

feministbrud skrev 2009-09-28 11:21:11 följande:
    Imponeras du inte över tjejer som lyckas vänta? Eller tror du att tjejer har mindre lust?
  • Stefan09

Jag tror inte att jag eller någon kan lova att vara evigt trogen men om du skulle läsa vidare så sa jag också att man kan göra så gott man kan för att försöka, det uppstår skilsmässor av en anledning och det är när man inte är realistisk tror jag.

Ja vi är båda oskulder Alexxi. De flesta av mina kompisar är ju kristna med där finns båda läger av om 90% av dem väntar så finns det ju också kristna som inte väntar också. Så jag känner inget direkt grupptryck utan snarare motivation hos mina kompisar. Det viktiga är ju inte när man har sex utan att det är med den man älskar och när man är mogen för det.

Alexxxi skrev 2009-09-28 11:01:31 följande:
    Men hur vanligt är detta egentligen? Du säger att du är troende, men hur är det med dina kompisar? Har du vänner som tänker som du eller du känner inget s.k grupptryck att dem har sex men inte du?
    Jag tror rent allmänt att det är svårare för en kille att vänta än en tjej.
  • Duchess
    Stefan09 skrev 2009-09-27 23:57:16 följande:
    Anledningen till varför jag vill vänta är för att jag vill lyda Bibeln eftersom jag tror på den, gör man inte det är det ju bara hel mysko kan jag själv tycka. Det är inte så konstigt men jag vill inte ge in för mina lustar utan kontrollera dem så gott jag kan. Sen som kristen så är det totalt korkat att inte motstå synden. Hoppas ni kan köpa det. Är man något sånär insatt i texterna borde ni kunna greppa det men det utgår jag inte ifrån av erfarenhet. Jag väntar tills efter bröllopet eftersom det finns stöd för att det är en synd innan men har man inte läst Bibeln så är det heller inte så lätt att veta. Sen anser Bibeln att det hör till den äktenskapliga enheten plus att det blir välsignat av Gud vilket är det viktigaste för oss. Man kan aldrig lova någon evig trohet men man kan ju försöka så gott man kan, även kristna skiljer ju sig vad jag har hört...
    Jag vill också följa Bibeln, men för att göra det på rätt sätt kräver det att jag förstår vad som faktiskt står där.

För egen del tycker jag att det är smått problematiskt att Bibeln är ganska luddig i kanterna när det gäller äktenskapets ingående. Det jag kan utläsa av GT är i princip inget mer än att när en man inte gör någon hemlighet av att han "känner" en kvinna (har sex med henne) så betraktas de som gifta.

Jesus själv talar i NT om att en man ska lämna sin far och sin mor för att hålla sig till sin hustru, och de ska bli ett. Men vad är detta "bli ett"? Jag är ytterst tveksam till att det handlar bara om sex, eftersom jag inte tror att ett äktenskap där man av någon anledning inte kan ha sex skulle vara ogiltigt på något vis.

Utifrån Bibelns texter gör jag just nu tolkningen att äktenskapet konstitueras av att man överger sin födelsefamilj (föräldrar och syskon) som primär familj, och istället skapar en ny enhet tillsammans med sin partner. Skeendet ska också vara offentligt och på något vis erkännas av samhället. Själva sexbiten är något som i princip alltid följer med detta, men är inget krav för att det ska betraktas som ett äktenskap. Jag ser också äktenskapet som en världslig institution som Gud gläds över, och som Gud gärna välsignar.

Men kikar man på de slutsatser jag kommit fram till här ovanför så finns det ytterst få skäl till att inte betrakta seriösa samboförhållanden som äktenskap. De innehåller ju det offentliga skapandet av en ny, primär familjeenhet, och även samborelationerna är idag reglerade via lagstiftning (även om jag är medveten om att rättsskyddet för gifta är starkare).

Att äktenskapet är en ceremoni och en officiell handling verkar också vara gemensamt för de allra flesta kulturers äktenskap....vilket gör det lite extra intressant att man idag kan gifta sig hemligt, såtillvida att det enda som krävs är en snabb ceremoni på rådhuset som inte ens behöver offentliggöras. Om man menar att äktenskap är en offentlig handling så borde väl sådana äktenskap ligga längre ifrån det traditionella äktenskapsbegreppet än vad ett seriöst samboförhållande gör?
  • shakynose
    Stefan09 skrev 2009-09-28 12:02:28 följande:
    Jag tror inte att jag eller någon kan lova att vara evigt trogen men om du skulle läsa vidare så sa jag också att man kan göra så gott man kan för att försöka, det uppstår skilsmässor av en anledning och det är när man inte är realistisk tror jag.
    Jo, men nu lovar man ju inte att göra så gott man kan. Man lovar att vara trogen resten av livet. Och för att vara en som vill följa bud och löften och inte anser att man kan välja det som passar en, så tycker jag att det är en ganska märklig inställning att just detta löfte går att tumma på.

Om jag nu inte anser att det är realistiskt att förvänta sig ett bra sexliv om jag inte legat runt lite, skulle det då bli okej att tumma lite på den regeln också?
  • Alexxxi

Intressant! =) Jag håller med dig helt, tror också att det är svårare för en kille än en tjej att hålla sig.

Är det nånting du kommer förvänta dig av dina barn sen eller dem är helt och hållet fria att ha sex om dem vill? Klart du kommer lära dem att gå efter den kristna tron men kommer du vara väldigt hård med sånt?

Stefan09 skrev 2009-09-28 12:02:28 följande:
    Jag tror inte att jag eller någon kan lova att vara evigt trogen men om du skulle läsa vidare så sa jag också att man kan göra så gott man kan för att försöka, det uppstår skilsmässor av en anledning och det är när man inte är realistisk tror jag.Ja vi är båda oskulder Alexxi. De flesta av mina kompisar är ju kristna med där finns båda läger av om 90% av dem väntar så finns det ju också kristna som inte väntar också. Så jag känner inget direkt grupptryck utan snarare motivation hos mina kompisar. Det viktiga är ju inte när man har sex utan att det är med den man älskar och när man är mogen för det. Jag tror rent allmänt att det är svårare för en kille att vänta än en tjej.
  • Stefan09

Alexxi: Jag kommer som du säger uppfostra mina barn efter den kristna tron ja oavsett om de hamnar i en frikyrka eller svenska kyrkan. Men i slutändan måste de själva välja vad de står för, en tro är alltid en tro eftersom man inte kan veta utan bara var övertygad. Just därför är det en så stark koppling till Gud. Det är svårare att tro än att veta. Sen när det kommer till sex kommer jag att informera dem om vad det handlar om men också vad vi som föräldrar vill och till sist deras egen vilja i frågan. Jag vill föra en öppen dialog utan skamkänslor.

• Alexxxi

Mycket klokt=) Jag är själv kristen och uppvuxen med den strikta kristna tron, då vi är libaneser är det väldigt vanligt. Det va därför jag undrade ifall du va svensk eftersom det är sååååå ovanligt här.

I slutändan är allt upp till var och en=)

Stefan09 skrev 2009-09-28 12:19:15 följande:
    Alexxi: Jag kommer som du säger uppfostra mina barn efter den kristna tron ja oavsett om de hamnar i en frikyrka eller svenska kyrkan. Men i slutändan måste de själva välja vad de står för, en tro är alltid en tro eftersom man inte kan veta utan bara var övertygad. Just därför är det en så stark koppling till Gud. Det är svårare att tro än att veta. Sen när det kommer till sex kommer jag att informera dem om vad det handlar om men också vad vi som föräldrar vill och till sist deras egen vilja i frågan. Jag vill föra en öppen dialog utan skamkänslor.
  • Stefan09

Just det glömde såga det jo jag är svensk bortsett från att min pappa är från england så. Jo du har rätt i att det var ovanligt med kristna här, borde kanske starta en egen tråd om kristna traditioner och tankar runt vigseln? Det som är svårast är att tvätta bort alla fördomar runt kristendomen.

• Mirey

Sms o fotboll, hahaha!! Vi får väl se hur kvällen slutar. Man kanske inte ens orkar när man kommer hem vid 5 o e helt utmattad! Men måste hålla hoppet uppe!

Svar på tråden Vänta med sex