• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • Bobou

Feministbrud har rätt i varje bokstav hon skriver!

Och en sak till: synen på män som ansvarslösa offer för sin sexualdrift är tyvärr ännu inte förpassad till historien, utan får än i dag, i Sverige, obehagliga konsekvenser!

Stefan, jag kan lätt tänka mig argument för det du skriver, och argument mot. Men jag undrar vilka just dina argument är? De argument jag kan tänka på handlar dessutom just om genus, så jag undrar hur du själv skulle argumentera för din ståndpunkt?

Och om det skulle vara ett faktum, såsom du påstår, vill jag gärna se någon hänvisning till detta samt en förklaring till varför tjejer i genomsnitt har en tidigare sexdebut än killar, om de nu har lättare för att hålla på sig?

• feministbrud

Hurra!

Bride in the city skrev 2009-09-28 16:07:20 följande:

Kallas walk-over. Säg som det är; män är rädda för att kvinnan ska bli gravid med någon annan man och ni vill inte betala för andra mäns barn. Det är ändå en sak jag personligen kan förstå och enligt uppskattningar föds det ju också en hel del barn med "annan far". Men jag tror inte man kan styra upp det genom att gifta sig med en oskuld. Män har nog fått för sig att kvinnor kan kontrollera sin drift bättre i samband med kvinnor nobbat dem, om jag ska vara lite elak. Men det ska man förstås inte vara. Elak, alltså. Får öva på det. Att romantisera sex anser jag vara en stor fallgrop i en relation och att göra stor sak av en kvinnans oskuld anser jag, som jag påpekat tidigare i denna tråd, vara något som förhindrar en vuxen relation.
  • shakynose
    Stefan09 skrev 2009-09-28 15:50:29 följande:
    Nej det är du som ska hålla dig till ämnet istället för att små tjabba! Det är ingen som mår bra av det varken här eller någon annanstans! Försök att anpassa dig till debatten feministbrud!
    Dagens asgarv! Den enda som fört en vettig debatt är just feministbrud.
  • anne på grönkulla

Jag undrar alltid över hur det kommer sig att folk som ännu inte haft sex har så tvärsäkra åsikter om hur det är och vilken roll sex spelar i livet och i relationer. Är det ingen annan som funderat på det?

• shakynose

anne pÃ¥ grönkulla skrev 2009-09-28 16:23:14 följande:

Jag undrar alltid över hur det kommer sig att folk som ännu inte haft sex har så tvärsäkra åsikter om hur det är och vilken roll sex spelar i livet och i relationer. Är det ingen annan som funderat på det?
    Jo, men man måste ju ändå ha rätt till en åsikt även om sådant man inte provat.
  • Annelajan

...och så finns det lika många som har valt ATT ha sex som anser att det är det bästa i lika många många avseenden...

• Bobou

Ja, och man lär sig mycket genom att observera. Min bild av sex och relationer har inte bara formats av egna erfarenheter, utan och också av andras, i min omgivning. Men att vara sådär tvärsäker när man själv har mindre information att bygga sin uppfattning på, är inte så rationellt eller ödmjukt...

shakynose skrev 2009-09-28 16:34:22 följande:
    anne pÃ¥ grönkulla skrev 2009-09-28 16:23:14 följande:Jo, men man måste ju ändå ha rätt till en åsikt även om sådant man inte provat.
    [/citat]

anne på grönkulla skrev 2009-09-28 16:23:14 följande:
    [citat]
  • Alexxxi

Hahahaha

Hammerman skrev 2009-09-28 15:53:08 följande:
    "Hurr durr tjejer och killar är lika kåta men killar är ändå kåtare det är ingen självmotsägelse herp derp"Ja, ungefär så låter det.
  • anne på grönkulla

Förlåt jag har visst uttryckt mig illa. Själv klart har var och en rätt till en åsikt och en egen sexualitet, som man har rätt till, oavsett om man valt att vara sexuellt aktiv eller väljer att vänta. Det var inte alls det jag var ute efter att kommentera.

Min fundering gällde mer att personer (inte bara här även om jag tror att det funnits såna tendenser) i debatten ofta har väldigt tvärsäkra åsikter om hur sex är för olika personer eller vilken roll det spelar i olika relationer, fastän man själv eg inte har nån erfarenhet av det. Jag kan förstå att man är nyfiken på eller avvisande till saker man (ännu?) inte provat, men att veta hur de är eller vilken roll de spelar tycker jag är lite klurigare att förstå. Sexualitet är ju dessutom oftast nåt man utövar i samspel med andra och som förändras över tid, så att ha en tvärsäker uppfattning på förhand tycks mig lite förvånande.

Det leder mig att tro att det är lättare att vara tvärsäker utan erfarenhet än med, men vem vet?

• shakynose
    Bobou skrev 2009-09-28 16:44:13 följande:
    Ja, och man lär sig mycket genom att observera. Min bild av sex och relationer har inte bara formats av egna erfarenheter, utan och också av andras, i min omgivning. Men att vara sådär tvärsäker när man själv har mindre information att bygga sin uppfattning på, är inte så rationellt eller ödmjukt...
    Fast i rättvisans namn så handlar det väl mest om vilken auktoritet man sätter störst tilltro till. Om man litar mer på sin egen tolkning av bibeln än på någon annans uppfattning av vad som är ett hälsosamt förhållande till sex så kanske inte argument från den senare har så stor betydelse?

Jag har ju aldrig testat heroin trots att vissa säger att det är fantastiskt, men jag kan ändå säga att jag är helt tvärsäker på att jag hatar heroin.

Det jag tycker är tråkigt med den här debatten är att ena sidan inte verkar vilja krysta fram bättre argument än "så här är det". Inte ens en intressant tolkning av bibelord utan bara rakt upp och ner "så här är det". Det är bara tyckande för tyckandets skull och är helt ointressant för oss andra.
Svar på tråden Vänta med sex