• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • feministbrud

Aneldningen till att det inte är så vanligt är väl att i många kulturer så spelar det inte så stor roll om killen har legat med någon före äktenskapet. Det är bara viktigt att kvinnan inte har det.

Alexxxi skrev 2009-09-28 11:40:36 följande:
    Klart jag gör!!! Men det är inte lika vanligt att en KILLE väntar! Jag är tjej själv så jag vet om vi har mycket lust eller inte. Men i detta fall när det är en kille som skriver så riktar jag mitt snack mot killar och inte tjejer!
  • Alexxxi

Antagligen men nu handlar inte denna tråd om andra kulturer utan om människor som individer.

feministbrud skrev 2009-09-28 12:43:03 följande:
    Aneldningen till att det inte är så vanligt är väl att i många kulturer så spelar det inte så stor roll om killen har legat med någon före äktenskapet. Det är bara viktigt att kvinnan inte har det.
  • Stefan09

Fast det är nog mer muslimska länder tror jag. I sverige ska ju allt vara så jämställt och därför håller jag med Alexxi, vi gör ingen skillnad här och det var det vi utgick ifrån. Jag tror att det ligger mer press på en kille att ha sin sexdebut tidigt än för en tjej. Sen beror ju det på uppväxt, ort, kompisar och mycket annat också.

• Alexxxi

Hehe ja det borde vi nog! Håller med det finns så mycket fördomar kring den kristna tron, väldigt tråkigt.

Stefan09 skrev 2009-09-28 12:33:08 följande:
    Just det glömde såga det jo jag är svensk bortsett från att min pappa är från england så. Jo du har rätt i att det var ovanligt med kristna här, borde kanske starta en egen tråd om kristna traditioner och tankar runt vigseln? Det som är svårast är att tvätta bort alla fördomar runt kristendomen.
  • Stefan09

1 Kor 7:1-7 Ett klokt sätt att se på äktenskapet.

• sms å fotboll
    Mirey skrev 2009-09-28 12:41:20 följande:
    Sms o fotboll, hahaha!! Vi får väl se hur kvällen slutar. Man kanske inte ens orkar när man kommer hem vid 5 o e helt utmattad! Men måste hålla hoppet uppe!
    Klart du/ni ska hålla modet uppe men skulle det inte bli den kvällen så har ni ju hur många andra kvällar/dagar/nätter som helst framför er :)

Som ett inlägg i den allmänna debatten så är jag glad att jag inte väntat till efter vi gift oss för det har tagit ett tag att lära känna varandra "i sängen" och vi utvecklas fortfarande tillsammans, upptäcker nya saker osv...
    Däremot är min sambo den man jag varit med.
  • Stefan09

Det vackraste är nog att vänta till morgonen. Utvecklas man inte hela livet? Vilken roll spelar det då när man börjar utvecklas? Jag tror inte direkt att det är något problem att utvecklas sexuellt haha.

• feministbrud

Precis, det beror på en massa saker. Jag tror därför inte att man ska vara så väldans mer imponerad av killar som väntar.

Stefan09 skrev 2009-09-28 12:47:53 följande:
    Fast det är nog mer muslimska länder tror jag. I sverige ska ju allt vara så jämställt och därför håller jag med Alexxi, vi gör ingen skillnad här och det var det vi utgick ifrån. Jag tror att det ligger mer press på en kille att ha sin sexdebut tidigt än för en tjej. Sen beror ju det på uppväxt, ort, kompisar och mycket annat också.
    Och Alexxxi: Om nu denna tråd handlade om individer så kanske du inte ska klumpa ihop folk i kön hller
  • sms å fotboll
    Stefan09 skrev 2009-09-28 13:03:27 följande:
    Det vackraste är nog att vänta till morgonen. Utvecklas man inte hela livet? Vilken roll spelar det då när man börjar utvecklas? Jag tror inte direkt att det är något problem att utvecklas sexuellt haha.
    Klart man utvecklas hela tiden, trist vore ju annars! Fast med facit i hand så är jag glad att vi inte väntat eftersom det är först nu de senare åren som vi känner varandra så bra att vi vet precis vad som triggar den andre och nu kan vi föreslå nya saker att prova.
    Hade vi väntat, och utvecklats i samma takt, så hade jag inte upplevt det så här bra förrän jag närmade mig 40 år och då har ju nästan halva livet gått.
  • Stefan09

Fast lite klumpande är ju faktiskt intressant kan jag tycka.

Alla utvecklas i olika takt och med olika behov men att vänta nått år med den sexuella utvecklingen är ju ingenting när man tänker på hela livet men det är mitt perspektiv. Varför ha så bråttom?

Svar på tråden Vänta med sex