• Martinaa

MAJ 2010 del 4

Tiden går och nu är det dags för vår fjärde tråd! Nummer tre hittar du här: www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3534900-1.html

Här samlas alla maj-brudar och pratar, diskuterar, ältar och bollar idéer med varandra. Hjärtligt välkomna hit gamla som nya maj-brudar!

Här är en datumlista med oss alla:
    www.martinaa.se/datum.asp
    För att bli upplagd på listan, säg bara till mig, Martinaa här i tråden så lägger jag upp dig så fort jag kan. Komplettera gärna med information om dig själv om du har lust!

Så kom igen nu majbrudar så ska vi slå förra trådens rekord på nästan 1400 inlägg Och tänk, när denna tråden är slut så är det tre månader kvar till maj!

• Svar på tråden MAJ 2010 del 4
  • gutebrud10

Annica:
    Alla håruppsättningarna var supersnygga, jag har oxå tänkt mig nått sånt.

Vi ska vigas vid 15.30 och sen fest efter det, fotograferingen kommer nog att ske innan vigseln (tror jag) vi har bokat en heldagsfotografering så fotografen kommer ju att va med hela tiden.
    Vet däremot inte riktigt hur vi ska lösa frisören då han kommer att följa med till gotland från halmstad, får väl sitta i mamsens kök och bli snygg kanske :)

• Curre

Verkligen en aktiv tråd detta! Jätte roligt att så många kan dela sina tankar och ideer...
    Hur har ni tänkt göra med alkoholen till festen?
    Ska ni åka till Tyskland eller?

Hur ska ni göra om det är dåligt väder ut me fotograferingen?
    Har ni någon lokal då?

• patrikoannika

Vi har tänkt på det här med alkoholinköp och tittat runt en del på priser. Vi har inte kommit fram till hur vi ska göra, men tänk på följande:

* Öl och sprit är billigare i Tyskland än hemma.
    * Vin är i bland till och med dyrare än hemma.
    * Resan kostar.
    * Om man köper vin på Systemet kan man lämna tillbaka det som inte går åt på festen. (alternativt dricker upp efter bröllopet... hi hi..)

Vi har faktiskt diskuterat att köpa allt på Systembolaget. Visst, det blir dyrare med samtidigt är det så smidigt, man slipper åka runt, fixa stor bil, lägga en hel lördag kanske... Och personalen på Systemet är välutbildare i dryckeskunskap och kan informera och rekommendera olika drycker som passar perfekt. Detta tar de ju inte betalt för! (om man inte räknar att det ingår i priset på alkoholen så klart...)

• Martinaa

Curre:
    Ja, det här måste vara en av de mest aktiva månadstrådarna iaf! Vi majbrudar är tjötiga av oss, haha.

Vi ska bjuda på dricka till maten som vi får betala till festlokalen/"restaurangen" där vi ska ha festen, och sedan har de en bar där gästerna får köpa mer om så önskas. Efter vi har festen på ett ställe med eget kök och bar får vi alltså inte ta med oss någon alkohol själva dit. Det skulle också bli för dyrt för oss att ha "fri bar" då det är restaurangpriser på drickat. Helt ärligt tycker jag inte det är för mycket begärt att låta folk betala det själva när vi bjudit dem på trerätters och vin till maten Dessutom är det mindre risk att någon blir för full än om det skulle vara gratis...

Jag har tänkt mig att vi ska fotas av fotograf i studio först och sedan av min bror utomhus. Så skulle det vara dåligt väder så har vi ändå bra inomhusbilder.
    Skulle det bara regna lite grann så får ett paraply funka, skulle det vräka ner så får vi väl försöka fotas i festlokalen eller nåt...?
    Förhoppningsvis kan vi vara i närheten av kyrkan, där det finns fin natur och såna där gamla "medeltidshus" som kan bli fin bakgrund.

• patrikoannika

Aha....

Vi ska ju vara i en Bygdegård och bjuda på allt. Hmm... vi kanske går bankrutt.. ha ha... Men då är vi i alla fall lyckliga och gifta!

• gutebrud10

Vi ska oxå ha festen på en restaurang med egen bar så möjligheten att ta med alkohol finns ju inte för oss heller.
    Vi har däremot pratat om att dela ut drickabiljetter till varje gäst så vi bjuder på lite mer efter maten men är det någon som vill tokdricka får de betala det själva. Men vi får se vad slutnotan kommer att hamna på när menyn blir färdig så får vi se sen, man är ju inte gjord av pengar.

Vi tänkte först ha festen i en hyrd lokal och fixa allt själva för att hålla nere priset men när vi räknade på det så skulle vi spara ca 5000 kr (utan dricka i baren dock) och få slita som dårar för att få allt att funka, kändes som att det kan va värt att lägga till de pengarna och lämna över det mesta på kunnigt folk.

• Bluebride

Vi har ingen alkohol alls, mycket beror på att de flesta gästerna kör sen är vi är kyrkans lokal, å där får man inte ha sprit, sen kan inte jag dricka sprit, så det känns onödigt + så har vi tight budget. Nu är vi glada om vi kan fixa mat, tårta i huvudtaget.

Kvar är:

Mat
    Tårta
    Läsk/Dryck

Bokad ej betald:
    Frissa + smink (internetvän fixade med sin kompis)
    Fotograf (tror han går att betala efter bröllopet)
    Lokal (får vi faktura på en månad senare)

Tärnan betalar sin klänning själv, turligt nog så fixade vi ett fynd på ebay och den kostade endast 150 kr och då sydd till henne, den skickades den 18 december, får se när den kommer.

• majsan801

Hej länge sen jag skrev. Tappade helt sugen för bröllop innan jul och sen har det varit lite tråkigheter med lilla dottern men men nya tag.

Var ut på mellandagsrean igår på twilfit och hittade en korsett för halva priset. Super fin sitter bra och blir kanon under klänningen. Har även köpt band till stolsöverdragen så det börjar bli lite roligare igen nu. Mindre än 5 månader kvar nu. Ska försöka göra inbjudningskorten i dagarna nu när sambon är hemma.

• ar100522

Jag har bara bokat kyrka och festlokal. Prästen är antagligen klar. Börjar få lite panik över klänningen, mat , frisyr... Allt bara snurrar i huvudet. Var börjar man? Gifter oss 22 maj.

• jaao

Nej, nu ger jag upp det här med bröllop!

Allt känns bara så jävla påtvingat och falskt,
    allt vi ville var att bli gifta, för vi älskar varandra
    över allt annat. Vi ville fira det med dem vi bryr oss om
    men... Då måste vi bjuda min blivandes syster för annars bryter svärmor ihop och då måste vi bjuda mina 4:a syskon med respektive och bjuder vi dem vill jag bjuda mina kusiner + moster/morbror för dem står mig närmre än mina syskon.

Min blivande fyllde 30 för en vecka sedan, hur många av mina syskon kom på kalaset? Rätt...ingen! En av dem bemödade sig skicka ett sms... sedan fyllde sonen 6år, ingen av mina syskon dök upp på kalaset eller hörde av sig. VARFÖR i hela friden ska vi bjuda dessa människor som inte bryr sig om oss?

men bjuder jag dem inte kommer det bli krig i släkten och allt kommer (som vanligt) gå ut över min stackars älskade mamma och det är det sista jag vill... SÅ det är väl helt enkelt inte menat att vi ska få en lyckans dag.

Svar på tråden MAJ 2010 del 4