• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • passionsblomman

Ta du och ring F-kassan. När jag begärt dagar har jag på nätet klickat i vilket barn det gäller och eftersom ditt troll inte kommit än vet jag inte hur man då klickar sig fram. Men du kan begära f-ledighet från och med nu och hur du vill framöver precis när du vill.

viktualia skrev 2010-02-01 21:31:24 följande:
    Kära experter - jag tror snart att jag utmärker mig för att göra allt sist hela tiden.. typ shoppa vagn, börja äta lergigan osv....nu är i alla fall spjälsängen på plats - så det kanske fick passera som "icke sist"..en sak som jag börjat grubbla över är dock föräldrapenningen - när borde jag ge mig på att söka sånt? Tänker vara föräldrarledig från och med tisdag nästa vecka om inget oförutsett händer.
  • BrudSommar2006

Lapinette, stort lycka till imorgon!

Cicci, var ni också inlagda för solning?

Vickan, har du inte sökt än! Försäkringskassan kan ju ta låång tid på sig dessvärre.

Jo, någon slags försäkring får hon ju, det finns ju olika gruppförsäkringar och försäkringar man får ta utan full rapport från bb och olycksfall får hon ju ändå men hon kommer inte att få en lika bra försäkring som Iris och det är så orättvist.

• BrudSommar2006

Vickan, om du har skickat in papperen redan och kan söka dagar på nätet bara så borde det ju gå fort.

• Liten med Mindre

BS - det vore ju urfånigt om gulsot vid födseln får spela roll. Det är väl jättemånga barn som måste sola första tiden??

Har ni kollat runt bland bolagen?

Här kanske ni kan jämföra eller få tips och råd:

www.konsumenternasforsakringsbyra.se/content.asp

Halsen - nästan lika illa idag. Fick ett litet psykbryt igår kväll över att allt klumpar ihop sig och skiter sig samtidigt, och givetvis när jag helst vill gå ner i varv och inte använda hjärnan längre. Tur att maken finns att samla ihop delarna efteråt.

Nåja, en natts hyfsat god sömn, och god frukost på kontoret (varför tog jag inte fler mackor?) - nu kanske jag kan lösa några bekymmer i alla fall.

Lycka till i dag Lappis - hoppas att du får komma in!

• Snorkfröken77

Lappis - Lycka till idag!

Vickan - Skönt att trollet hade placerat sig rätt i magen Och vad spännande att få veta vilket kön det blir Fatta att trollet kan komma när som helst nu! Ska bli spännande att se vad du tycker om trollet nedkomst.

BS - Det låter ju helt sjukt, gulsot har väl var och varannan unge när de föds?!

Ego - fick massage igår och det blev inte alls bra, fick molvärk i magen efteråt och kände mig svimfärdig. Så det blir ingen mer massage för mig innan kotten har kommit ut. Usch vad otrevligt det var och rädd blir man ju såklart.
    Parenteserna ringde även igår och meddelade att de köpt ny bil, för det behövde de ju ha när de skulle åka och hälsa på oss en massa när kotten har kommit. Jag får lätt panik av sånt där, jag reagerar väl knasigt, men jag blev jättestressad. Jag tycker det är jobbigt när folk planerar mer för kotten än vi, jag måste liksom hänga med mentalt.
    Som grädde på moset så går jag ju och funderar på jobbet jag sökt också, när de ska höra av med sig besked och så...usch, jag vill veta nu!
    Sorry för allt gnäll, jag är inte på topp just nu.

• Snorkfröken77

Nenne - förresten, apropå sprattelknappen så fungerar den fint på mig, men man kan säga att generellt så är jag tyvärr inte lika intresserad som jag varit förut, troligen beroende på mitt illamående och huvudvärk (hoppas jag). Men råkar tanken ens nudda vid att det är någon i magen då dör min lust direkt, så jag måste tänka snuskigt hela tiden

• Liten med Mindre

Snorkis - trist att massagen snedtände. För mig har det alltid funkat klockrent, även när jag legat och tryckt på en stor bullig mage. Massage är nog det enda som räddat när rumpan sagt ifrån, eller spänningshuvudvärken gjort sig påmind.

Visste massören att du var gravid?

Hoppas du kommer ikapp mentalt. Det tog mig säkert fram till stora UL innan jag kände mig beredd att diskutera och vara glad med släkt o vänner (utom här inne förstås).

KRAM!

• Snorkfröken77

Liten - Ja, massören vet att jag är gravid, så han var försiktig. Det har ju blivit "knasigt" förut, men då har det ju bara varit obehagligt, nu blev jag rädd eftersom det började molvärka, sprang på toa flera gånger efteråt för att jag blev så nojjig.
    Jag undrar om jag kommer komma ifatt mina föräldrar mentalt, de är lätt övertända om man säger så! (första barnbarnet...)

• FruCicci

Hej igen!

BS, Victor var ju inte inlagd precis, vi var på BB ca 3,5 dag med honom och han fick sola i fönstert på BB hela dagarna, jag var tvungen att ha persiennerna uppe och sen låg han inne hos BM vid deras fönster med, när jag skulle duscha eller så. Men vi var inte inlagda för solning, det var ju sommar när han födes o ljust ute så att säga.
    Som Liten säger låter det ju helt befängt att man inte får försäkra då många ungar har just gulsot när det föds!

Vickan, jag hoppas verkligen att du har skickat in papprerna, annars kan jag ju tala om för dig att du är ute lite väl sent!!!!
    Har du det går det fort att gå föräldrar penningen, det kan du ju plocka redan en ¨månad innan bebisen kommer.

Lappis, hoppas det går fint idag.

Jag har inte läst ikapp, men sett i galleriet på fina bilder på Mugglans o Tingas hus
    Sett Teelvinken o pappasen på FB, helt fantastiskt söööööt, verkligen!

PB, hoppas ni får till cv:et, såg att AM skulle hjälpa dig.
    Du skriver riktigt roligt by the way....

Nu ska jag nog lägga Skorpan, förmiddagsluren... det var visst dags tidigare idag....

• Parnassia

Vickan - Om du har skickat in moderskapsintyg och de vet din inkomst borde ditt ärenden ju ha kommit en bit i deras rullor. Du kan ju logga in på försäkringskassan och titta på dina sidor om det finns nåt registrerat (kräver någon typ av bank-id, men det fixar du ju snabbt om du inte redan har det). Om det inte finns nåt registrerat är det nog bäst du sätter dig i telefonen idag.

Ang att söka pengar för barn som ännu "inte finns"... Jag har för mig att det fanns ett alternativ att klicka på som hette nåt i stil med "barn som beräknas födas 2010-02-17"

Snorkis och Liten! Ta hand om er och ta det lugnt! Kram!

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge