• BlackWIngedAngel

Om barn på bröllop

Nu kommer det säkerligen bli några upprörda röster kring detta, men jag skriver ändå, för jag förstår faktiskt inte varför man förbjuder barn på bröllop.
    Man hävdar att man bara vill ha vuxna med, därför att barn inte har roligt på bröllop. För mig känns det hela bara som en ursäkt att hålla antalet gäster nere en aning. Om de gäster ni bjuder nu ÄR vuxna människor, vem skulle göra bedömningen om deras barn skulle tycka om bröllop, mer korrekt än deras egna, vuxna, kloka föräldrar. För om man bestämmer att de inte är vuxna nog att fatta det beslutet, så är ju inte de heller vuxna nog att komma på bröllopet då?.

Det enda som ter sig än mer märkligt för mig är de som bjuder barnen till ceremonin, men inte till kalaset. Jag vet åtminstone INGA barn som tycker att gudtjänster är roligare än kalas och då tillhörde jag ändå själv de barn som tyckte det var roligt att vara i kyrkan. Men inte roligare än kalas. Nej, jag har många roliga minnen från när jag barn och var med mina föräldrar på kalas.

Och visst finns det barn som inte trivs på bröllop. Faktum är att jag känner ett par som har en son som inte klarar av stora kalas utan att bli arg eller liknande. Men eftersom föräldrarna är just VUXNA människor så är de naturligtvis medvetna om detta och fullt kapabla att fatta beslutet att lämna honom med barnvakt, utan att jag behöver tala om det för dem.

• Svar på tråden Om barn på bröllop
  • Duchess

Ett av skälen är ekonomi och platsbrist.

Låt oss säga att du har en lokal som rymmer 50 personer. Kuvertkostnaden ligger på 500 kr (då har jag räknat lågt). Ska du då välja att bjuda 35 vuxna och 15 barn, eller 50 vuxna?

För oss var det ett enkelt val.

• uppochhoppa

skäl till varför vi vill ha barnfritt:

Barn kan inte sitta stilla under långa middagar, eller sova sig igenom en hel dag. Förr eller senare kommer de vilja röra på sig alternativt skrika.

Då stör de.

Min sambo hade oturen att hamna bredvid barn på båda bröllopen vi var på i somras vilket resulterade i att han inte kunde hänga med i de tal som hölls till brudparets ära - eftersom barnen pratade, slamrade och skrek. Som brud vill jag inte att slammer och skrik ska förstöra mina vänners och familjs tal. Jag vill slippa oroa mig för att mina vänner och gäster ska behöva försvinna från festen för att ett barn blir ledset/upprört/dåligt/hungrigt. Helt ego, men lägger jag 100 000 på ett dygn av mitt liv tar jag mig rätten att bestämma att det blir barnfritt.

Vågar till och med erkänna att jag har problem med den där regeln att "ammande bebisar följer med sin mamma"... som att det skulle vara helt självklart. Det finns oftast en lösning som fungerar om barnen tar flaska. (och det är det ändå många barn som gör...)

• Sörön10

Well, du tycker så och jag tycker inte så! Bra att vi alla har rätt att göra som vi vill på våra respektive bröllop i frågan! =)

• BlackWIngedAngel

Jo jag vet att ekonomin är något som gör att man får prioritera. Och man får prioritera vad man vill, när det gäller ens bröllop.
    Men personligen tycker jag att det känns ärligare att står för det då än att skylla på "de jobbiga barnen".

Duchess skrev 2010-03-09 00:09:06 följande:
    Ett av skälen är ekonomi och platsbrist. Låt oss säga att du har en lokal som rymmer 50 personer. Kuvertkostnaden ligger på 500 kr (då har jag räknat lågt). Ska du då välja att bjuda 35 vuxna och 15 barn, eller 50 vuxna? För oss var det ett enkelt val.
  • JeanetteoFredrik

Anledningen att vi valt att ha barnfritt bröllop (bortsett från våra egna) är att jag vet att våra vänner inte kan slappna av och njuta av en bröllopsfest om de har sina barn med sig.
    Jag har förhört mig i bekantskapskretsen innan vi bestämde oss, men helt klart var det övervägande som absolut inte ville ha sina barn med sig..
    För mig var det ingen självklarhet att ha det barnfritt, från början var det tvärt om. Jag tänkte tom fixa en barnvakt som kunde hjälpa till med pyssel, lekar etc på festen, men som sagt, efter diskussioner med våra vänner så blev det ändå barnfritt..

Jag tycker att man gör precis som man själv vill, och jag förstår din tanke. Förstår också de som tänker på andra hållet. Det är inte lätt, den här frågan.. :/

• Andelle

Jag har flera anledningar till att inte bjuda barn till vårt bröllop men du nämner egentligen ingen av dem.

1. Den bröllopsfest vi planerar är helt enkelt inte lämplig för barn, det kommer drickas alkohol, spelas hög musik samt pågå en bra bit efter midnatt. Ungefär som på krogen, och dit tar man sällan med sig barn, eller hur?

2. Vi vill att våra vuxna vänner ska kunna koppla av och vara fullt närvarande, inte behöva gå ifrån för att byta blöjor eller trösta ledsna barn alt. leka med dem.

3. Och precis som vi inte bjuder avlägsna släktingar, min farmor som är dement, mormors katt, fästmannens farmor som har svår tinnitus eller andra som troligtvis inte skulle tillföra så mycket eller ens ha kul så bjuder vi inte barn, vi vill helt enkelt inte ha dem på mitt bröllop.

Sen förstår jag inte varför man inte kan acceptera att olika situationer passar för olika människor. Jag förväntar mig inte att bli bjuden på barnkalas, jag är inget barn och hör således inte hemma på ett barnkalas. Inte gör jag någon stor affär av något som är så logiskt.

• uppochhoppa

Andelle: Åh vad bra!

• BlackWIngedAngel

Barn kan visst sitta still under långa middagar. Det varierar ju från barn till barn hur de reagerar. Man kan naturligtvis inte förvänta sig att de ska sitta helt stilla och tysta i flera timmar, men så länge de beter sig som glada, väluppfostrade barn (och därmed inte sagt att de ska bete sig som små vuxna) ser jag problemet. Rimligtvis borde alla små barn placeras i närheten av sina föräldrar så att de har möjlighet att övervaka dem. Men ska inte behöva vara överförmyndare åt sina vänner. De måste kunna fatta beslutet om deras barn klarar sig med de förutsättningarna utan att vara till problem.

uppochhoppa skrev 2010-03-09 00:11:07 följande:
    skäl till varför vi vill ha barnfritt: Barn kan inte sitta stilla under långa middagar, eller sova sig igenom en hel dag. Förr eller senare kommer de vilja röra på sig alternativt skrika. Då stör de.
  • BlackWIngedAngel

Det är väl här någonstans jag inte hänger med helt enkelt. Om föräldrarna inte vill ha med sina barn så finns det ju inget problem. Då behöver man väl inte ens bestämma att det ska vara barnfritt? Det har ju föräldrarna fattat beslut om själva.

JeanetteoFredrik skrev 2010-03-09 00:19:20 följande:
    Anledningen att vi valt att ha barnfritt bröllop (bortsett från våra egna) är att jag vet att våra vänner inte kan slappna av och njuta av en bröllopsfest om de har sina barn med sig. Jag har förhört mig i bekantskapskretsen innan vi bestämde oss, men helt klart var det övervägande som absolut inte ville ha sina barn med sig.. För mig var det ingen självklarhet att ha det barnfritt, från början var det tvärt om. Jag tänkte tom fixa en barnvakt som kunde hjälpa till med pyssel, lekar etc på festen, men som sagt, efter diskussioner med våra vänner så blev det ändå barnfritt..Jag tycker att man gör precis som man själv vill, och jag förstår din tanke. Förstår också de som tänker på andra hållet. Det är inte lätt, den här frågan.. :/
  • Sörön10

Det som är mest underligt är ju hur mycket energi folk lägger på hur ANDRA väljer att göra.. Eller? Tror man att man ska få folk att konvertera? Gäller inte dej specifikt, TS, mer överlag.

Bara undrar...

Svar på tråden Om barn på bröllop