• BlackWIngedAngel

Om barn på bröllop

Nu kommer det säkerligen bli några upprörda röster kring detta, men jag skriver ändå, för jag förstår faktiskt inte varför man förbjuder barn på bröllop.
    Man hävdar att man bara vill ha vuxna med, därför att barn inte har roligt på bröllop. För mig känns det hela bara som en ursäkt att hålla antalet gäster nere en aning. Om de gäster ni bjuder nu ÄR vuxna människor, vem skulle göra bedömningen om deras barn skulle tycka om bröllop, mer korrekt än deras egna, vuxna, kloka föräldrar. För om man bestämmer att de inte är vuxna nog att fatta det beslutet, så är ju inte de heller vuxna nog att komma på bröllopet då?.

Det enda som ter sig än mer märkligt för mig är de som bjuder barnen till ceremonin, men inte till kalaset. Jag vet åtminstone INGA barn som tycker att gudtjänster är roligare än kalas och då tillhörde jag ändå själv de barn som tyckte det var roligt att vara i kyrkan. Men inte roligare än kalas. Nej, jag har många roliga minnen från när jag barn och var med mina föräldrar på kalas.

Och visst finns det barn som inte trivs på bröllop. Faktum är att jag känner ett par som har en son som inte klarar av stora kalas utan att bli arg eller liknande. Men eftersom föräldrarna är just VUXNA människor så är de naturligtvis medvetna om detta och fullt kapabla att fatta beslutet att lämna honom med barnvakt, utan att jag behöver tala om det för dem.

• Svar på tråden Om barn på bröllop
  • BlackWIngedAngel

Man bjuder ju bara folk man känner så ur det perspektivet så är det bara vissa PERSONER som får komma. Men alla de familjer som är bjudna, är inklusive barn. Vi är alltså inte mer selektiva bland barnen än bland de vuxna. Så jag gör inte bedömningen åt någon förälder.

Jag firar inte julafton med alla mina släktingar heller. Vanligtvis brukar vi fira olika saker med olika delar av familjen, men jag firar faktiskt en bit av julen med vänner också. :)

Rufsas skrev 2010-03-23 16:44:31 följande:
    Så det är bara vissa barn som får komma? Jag fick för mig att du i din trådstart skrev om att föräldrarna är de som bör bedöma huruvida deras barn ska komma på bröllopet eller inte?Jag har småkusiner som inte är bjudna till bröllopet. Inga konstigheter alls tycker jag. Min gudson är inte heller bjuden till bröllopet. Hans mamma vill för den delen inte ha honom där utan hon vill kunna umgås med andra vuxna. Hade han varit där hade han krävt uppmärksamhet hela tiden.Jag respekterar att du vill ha barn på ditt bröllop, men för mig är det viktigt med en ömsesidig respekt tillbaka för oss som vill ha ett barnfritt bröllop.Och när det gäller begreppet familjehögtid. Jag ser familjehögtid som exempelvis jul. Och vad jag vet så är det inte som firar jul med sina kompisar. Vi kommer att ha fler kompisar än släktingar där så för oss är det inte alls en familjehögtid i den bemärkelsen. För mig är bröllopet något som inte är jämförbart med något annat och ska därför diskuteras enskilt utan att man blandar in andra högtider.
  • födelsedagsbrud

...tror man kan vrida och vända det här hur lång som helst..i slutändan är det änå ömsesidig respekt som räknas!! Vill inte brudparet ha barn på bröllopet...fine (!) men då får de oxå räkna med att vissa inte kan eller vill komma!! Anledningarna till det kan vara många och långa..som någon skrev långt tidigare i tråden..det är en inbjudan inte en inbjudan med närvaroplikt!!

Hoppas alla får fina bröllop...med eller utan barn!!!

• Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-03-22 18:45:02 följande:
    En fråga till er som anser att bröllop är en vuxenfest: För mig betyder bröllopsfesten just att man firar att man blir en familj. Vad handlar bröllop om för er?
    Kan du inte bara acceptera att det finns de som ser på bröllopsmiddagen och bröllopsfesten som en vuxenfest? Jag accepterar att det finns dem som ser det som en familjefest!

Jag och min BM kommer (dessvärre) inte att skaffa några barn tillsammans och mer familj än vi redan är kommer vi inte att bli bara för att vi gifter oss.
  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-03-23 08:51:32 följande:
    Rufsas, Andelle, JustMeAndMyLove:Försvarstonen känns hård. Det var inte ett angrepp, utan en fråga. Självklart finns många typer av familjekonstallationer. JustMeAndMyLove; Jag har inte heller påstått att någon här älskar barn mindre än någon annan. Andelle; Nej självklart måste man inte HA barn för att vara en familj.Eldstad: Jag har inte heller några egna barn.Det jag menade är att när JAG och MIN BLIVANDE MAKE gifter oss så handlar den bröllopsfesten om att vi firar att vi blir EN familj. Därmed känns det också naturligt att bjuda in de som är familj eller som står oss lika nära (man kanske kan kalla det emotionell familj). Och alla familjer som kommer har naturligtvis inte samma konstellation. En del är förlovade eller gifta, andra har barn, en del har både och, och en del är ensamstående föräldrar, singlar eller par. Familjekonstallationen är inte viktig i sig, utan vi vill att alla familjemedlemmar ska vara välkomna eftersom det är just familj VI firar att vi blir.Eftersom jag inte fått svar utan bara frågor på fråga så är min fråga fortfarande, hur man tänker kring bröllop annars om man inte tänker som jag?
    På vilket sätt firar man att man blir en familj genom att bjuda sina vänners barn (som vi förövrigt nästan aldrig träffar annats)? Inga av de få släktingar som är bjudna har barn under 15 år.
  • chokladmonstret

Anledningen att vi inte kommer ha barn på vårat bröllop är att det kommer serveras alkohol där och jag tycker inte barnen ska behöva se vuxna som blir på pickalurven, nu menar jag inte att folk ska bli stupfulla men för vissa räcker det med en öl för att man ska bli lite annorlunda än normalt.

Jag tycker ju folk får göra precis som dom vill, det här kändes bäst för min magkänsla.

• Sebastiána
    Aleta skrev 2010-03-23 09:21:28 följande:
    För oss var det väldigt enkelt.Självklart blir det onödigt dyrt med massor av barn på festen som man faktiskt knappt känner eller har någon relation till. I vårt fall hade vi 120 gäster, skulle alla ha tagit med sina barn så hade det varit 80 stycken barn på festen. Den hade definitivt sett helt annorlunda ut då.Vi hade alltså att välja på:1. Alla våra vänner och kära + barn = 200 personer.2. Alla våra vänner och kära = 120 personer.3. Välja bort en stor del av våra vänner och låta bara en del komma fast med barn = 120 personer.Alternativ ett kräver oerhört mycket mer utrymme och pengar. Dessutom blir det väldigt stökigt, det blir ju en mindre skola som skulle vara med på festen. 80 barn skulle knappast sitta stilla och njuta av maten, det skulle bli spring, gnäll och stök. Det hade varit oerhört svårt att fixa övernattning till alla. En annan anledning var att vi hade festen intill en sjö med kraftstation, jag ville inte att någon skulle drunkna, så de som hade med sig barn (några hade såklart det, alla kan inte lämna bort barnen) fick lova att hela tiden ha koll på dem. (Detta struntade en gäst i som dessutom erbjöd sig att passa vår 4-åring en stund på förmiddagen. Plötsligt fick vi se henne + deras femåring springande helt utan någon vuxen ute vid sjön. De tyckte att femåringen kunde passa vår fyraåring. ) Alternativ två som vi valde innebar en helt underbar fest, vi hade råd, plats för både fest och övernattning och relativt lugnt.Alternativ tre hade inneburit att välja bort personer som jag aldrig hade velat vara utan på vårt bröllop och istället bjuda en massa för oss helt okända människor (barn) som dessutom kan vara besvärliga. Det kanske kan verka ologiskt, vi bjöd t ex alla respektive även om vi aldrig hade träffat dem, det var däremot självklart för oss. Frågan är om vi hade bjudit in 80 stycken respektive som vi inte kände och som med stor sannolikhet skulle gnälla över maten, springa runt och stoja under middagen, vara övertrötta klockan 9 på kvällen och somna på en soffa eller gå hem och lägga sig så tidigt och som dessutom inte ens kunde läsa festhäftet och sjunga med i sångerna!
    80 barn, ja det skulle väl bli som tre skolklasser det...
  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-03-23 10:20:41 följande:
    Det jag upplevde att jag inte hade fått förklarat för mig är hur man ser på bröllopet i sig. Om man inte firar att man blir en familj, vad firar man då? Det är väl principen kring det jag inte helt har förstått. För mig är mina små släktingar inte mindre mina släktingar än de stora osv.
    Vi firar att vi två blir ett = ett par.
  • Sebastiána

Lite förvånad att tråden fortfarande är vid liv...

• JustMeAndMyLove

Hehe, satt just med den tanken.
    Täk om man bara kunde vara överens om att man inte är överens. Att man tänker och därför handlar olika.

Sebastiána skrev 2010-03-23 22:17:05 följande:
  • Myjoy

Håller fullständigt med.

Det har ju flera gånger påtalats i tråden att alla väljer väl den tillställning just dom vill och drömmer om. Ingen kan ju säga vad som är rät eller fel i detta läget mer än dom som gifter sig. Det är ju deras dag, deras tid, deras pengar så följdaktligen oxå deras val.

JustMeAndMyLove skrev 2010-03-23 22:18:33 följande:
    Hehe, satt just med den tanken.Täk om man bara kunde vara överens om att man inte är överens. Att man tänker och därför handlar olika.
  • Rufsas
    födelsedagsbrud skrev 2010-03-23 21:56:45 följande:
    ...tror man kan vrida och vända det här hur lång som helst..i slutändan är det änå ömsesidig respekt som räknas!! Vill inte brudparet ha barn på bröllopet...fine (!) men då får de oxå räkna med att vissa inte kan eller vill komma!! Anledningarna till det kan vara många och långa..som någon skrev långt tidigare i tråden..det är en inbjudan inte en inbjudan med närvaroplikt!!Hoppas alla får fina bröllop...med eller utan barn!!!
    Men jag måste bara få ställa en fråga rörande inlägget ovan. Ska man räkna med att gäster inte VILL komma bara för att det är barnfritt? Det är just det som jag upplever att jag inte fått svar i tråden av. Vi har slaktat rejält i vår gästlista och de som kommer borde kanske bli glada för en inbjudan, eller? Jag menar inte att folk ska hoppa upp och ner av glädje för att de får lov att delta under mitt bröllop. Det jag menar är att gästlistan är vald med omsorg och det skulle vara tråkigt att få reda på att någon inte VILL komma bara för att det är barnfritt.

Att det kan vara svårt med barnvakt etc köper jag, men då är det ju mer att man inte kan komma, snarare än vill.
  • BlackWIngedAngel

Jag frågade bara vad det var man firade, vad man tycker att bröllop är för en själv. Det är ingen konstig fråga och om den upprör dig så behöver inte just du svara på den.
    Prästen brukar fråga folk varför man döper sina barn. Min fråga var inte särskilt olik den.

Sebastiána skrev 2010-03-23 22:02:56 följande:
    Kan du inte bara acceptera att det finns de som ser på bröllopsmiddagen och bröllopsfesten som en vuxenfest? Jag accepterar att det finns dem som ser det som en familjefest!Jag och min BM kommer (dessvärre) inte att skaffa några barn tillsammans och mer familj än vi redan är kommer vi inte att bli bara för att vi gifter oss.
  • eldstad
    Rufsas skrev 2010-03-24 11:28:27 följande:
    Men jag måste bara få ställa en fråga rörande inlägget ovan. Ska man räkna med att gäster inte VILL komma bara för att det är barnfritt? Det är just det som jag upplever att jag inte fått svar i tråden av. Vi har slaktat rejält i vår gästlista och de som kommer borde kanske bli glada för en inbjudan, eller? Jag menar inte att folk ska hoppa upp och ner av glädje för att de får lov att delta under mitt bröllop. Det jag menar är att gästlistan är vald med omsorg och det skulle vara tråkigt att få reda på att någon inte VILL komma bara för att det är barnfritt.Att det kan vara svårt med barnvakt etc köper jag, men då är det ju mer att man inte kan komma, snarare än vill.
    Inte tycker jag att du ska RÄKNA med att vissa inte vill komma i den bemärkelsen att du bjuder in fler än ni har plats till eller råd till eftersom det är mycket möjligt att alla tackar ja. Däremot ska du nog vara beredd på möjligheten att vissa inte vill komma under de förutsättningar som du bjuder in till på samma sätt som jag vet vissa av våra gäster inte skulle komma om det bjöds på helvegetarisk mat, inte serverades alkohol eller vigseln skedde i kyrkan. Är man en principfast person så kanske man inte kan låta dessa principer gå åt sidan trots att det är ett bröllop. Det betyder ju inte att dessa personer inte är lyckliga för er skull, de vill bara inte komma på festen. Man får tacka nej till bröllop av vilken anledning som helst, oavsett hur dålig andra nu tycker att den är. Det är ju inte ett avkrävande av närvaro, då hade man ju kunnat skippa osa helt och hållet, utan just en inbjudan.
    Hoppas jag förklarat det så ni förstår vad jag menar iaf
  • BlackWIngedAngel

Vi firar att vi blir en familj och det gör vi med "familjen". Inom det begreppet räknar vi släktingar, men även nära vänner.

Sebastiána skrev 2010-03-23 22:05:19 följande:
    På vilket sätt firar man att man blir en familj genom att bjuda sina vänners barn (som vi förövrigt nästan aldrig träffar annats)? Inga av de få släktingar som är bjudna har barn under 15 år.
  • BlackWIngedAngel

Det borde du inte vara, du är ju trots av allt en av de som är frekvent behjälplig med att hålla den vid liv. :P

Sebastiána skrev 2010-03-23 22:17:05 följande:
  • BlackWIngedAngel

Det där med att inte "vilja" komma på barnfritt bröllop är ju också en svår tolkning tycker jag. En del människor vill kanske gå på festen men del vill INTE lämna sina barn ensamma eller hos barnvakt. Ex så tycker de kanske att barnen är för små, medan någon annan tycker att de klarar sig utmärkt med barnvakt i den åldern. Och då är tolkningsdelen; för dem är det kanske ett "kan inte" medan det för någon annan kan tolkas som ett "vill inte". (Vet inte om tankegången blev för luddig där, men jag hoppas ni förstod vad jag menade med att vill inte/kan inte nästan blir samma sak.)

eldstad skrev 2010-03-24 12:03:34 följande:
    Inte tycker jag att du ska RÄKNA med att vissa inte vill komma i den bemärkelsen att du bjuder in fler än ni har plats till eller råd till eftersom det är mycket möjligt att alla tackar ja. Däremot ska du nog vara beredd på möjligheten att vissa inte vill komma under de förutsättningar som du bjuder in till på samma sätt som jag vet vissa av våra gäster inte skulle komma om det bjöds på helvegetarisk mat, inte serverades alkohol eller vigseln skedde i kyrkan. Är man en principfast person så kanske man inte kan låta dessa principer gå åt sidan trots att det är ett bröllop. Det betyder ju inte att dessa personer inte är lyckliga för er skull, de vill bara inte komma på festen. Man får tacka nej till bröllop av vilken anledning som helst, oavsett hur dålig andra nu tycker att den är. Det är ju inte ett avkrävande av närvaro, då hade man ju kunnat skippa osa helt och hållet, utan just en inbjudan. Hoppas jag förklarat det så ni förstår vad jag menar iaf
  • Rufsas
    eldstad skrev 2010-03-24 12:03:34 följande:
    Inte tycker jag att du ska RÄKNA med att vissa inte vill komma i den bemärkelsen att du bjuder in fler än ni har plats till eller råd till eftersom det är mycket möjligt att alla tackar ja. Däremot ska du nog vara beredd på möjligheten att vissa inte vill komma under de förutsättningar som du bjuder in till på samma sätt som jag vet vissa av våra gäster inte skulle komma om det bjöds på helvegetarisk mat, inte serverades alkohol eller vigseln skedde i kyrkan. Är man en principfast person så kanske man inte kan låta dessa principer gå åt sidan trots att det är ett bröllop. Det betyder ju inte att dessa personer inte är lyckliga för er skull, de vill bara inte komma på festen. Man får tacka nej till bröllop av vilken anledning som helst, oavsett hur dålig andra nu tycker att den är. Det är ju inte ett avkrävande av närvaro, då hade man ju kunnat skippa osa helt och hållet, utan just en inbjudan. Hoppas jag förklarat det så ni förstår vad jag menar iaf
    Nja, alltså jag räknar inte med att gäster tackar nej och att vi därför kan bjuda fler än tänkt. Vi har nämligen inte så många barnfamiljer bland de inbjudna.

Det jag däremot är förundrad över är att man faktiskt inte blir glad för en inbjudna. man kan ju välja att se saker på olika sätt. Antingen blir man glad för att man fick en inbjudan eftersom det där med gästlistan kan vara ett gissel. ELLER kan man fokusera på att irritera sig på att ens barn inte är välkomna. Och det är där det med VILJA kommer in.

Jag tycker själv att det har varit sjukt svårt att skapa gästlistan och som jag nämnt tidigare så har vi slaktat rejält i den (av olika orsaker såsom platsbrits etc.). Att man då skulle bli sur och inte VILL komma för att ens barn inte är välkomna är för mig ett mysterium.
  • eldstad
    Rufsas skrev 2010-03-24 12:19:46 följande:
    Nja, alltså jag räknar inte med att gäster tackar nej och att vi därför kan bjuda fler än tänkt. Vi har nämligen inte så många barnfamiljer bland de inbjudna.Det jag däremot är förundrad över är att man faktiskt inte blir glad för en inbjudna. man kan ju välja att se saker på olika sätt. Antingen blir man glad för att man fick en inbjudan eftersom det där med gästlistan kan vara ett gissel. ELLER kan man fokusera på att irritera sig på att ens barn inte är välkomna. Och det är där det med VILJA kommer in.Jag tycker själv att det har varit sjukt svårt att skapa gästlistan och som jag nämnt tidigare så har vi slaktat rejält i den (av olika orsaker såsom platsbrits etc.). Att man då skulle bli sur och inte VILL komma för att ens barn inte är välkomna är för mig ett mysterium.
    Jag tror absolut att alla faktiskt blir glada för att bli inbjudna oavsett om de sen har möjlighet att komma eller inte. Sedan menar jag absolut inte att de ska bli sura utan bara kanske känna att vi vill inte komma utan våra barn och då måste vi tyvärr tacka nej. Jag vet som sagt personer i vår vänskapskrets som faktiskt inte kan tänka sig att gå in i en kyrka, de hade tackat nej om vi hade valt det men de hade absolut inte blivit sura om vi valt det utan fortfarande extremt lyckliga för att vi ska gifta oss och att de ändå kom på tal som gäster.

Alltså jag anser att man inte som gäst ska bli sur för att brudparet valt att utforma sitt bröllop på ett visst sätt. Jag anser inte heller att man som brudpar kan bli sur för att en gäst vänligt tackar nej under de omständigheter man bjuder in under eller av andra skäl. Visst kan man bli ledsen för att en gäst tackar nej om man väldigt gärna ville ha dem där, men sur då är det ju snarare som att man avkräver närvaro och det är ju faktiskt en inbjudan.

Hoppas du förstår vad jag menar annars får du fråga, jag förklarar gärna om jag bara kan sätta ord på mina tankar.
  • eldstad

Jag menar t.ex. om man är ett par som arbetar mycket (6 dagar i veckan 15 h per dag är inte omöjligt för vissa yrken). Då kanske man har som princip att all fritid spenderar vi med barnen. Då kanske de känner att de inte vill komma p.g.a. deras princip och istället spendera veckans lediga dag med familjen. Det känner inte jag att jag kan ha några åsikter om. Sedan förutsätter ju jag att alla tackar nej på ett trevligt sätt och skickar ett fint lycko-önskningstelegram eller så på dagen.

• Rufsas

eldstad: Tack för att du orkar ta dig an mina frågor. Det handlar om i grund och botten hur man ser på saker och ting. Jag respekterar människor med principer (jag är själv sådan) men jag är otroligt glad att vår bekantskapskrets inte består av SÅ principfasta människor som inte skulle vilja komma pga att vi utformat vårt bröllop som vi har gjort.

Svar på tråden Om barn på bröllop