• BlackWIngedAngel

Om barn på bröllop

Nu kommer det säkerligen bli några upprörda röster kring detta, men jag skriver ändå, för jag förstår faktiskt inte varför man förbjuder barn på bröllop.
    Man hävdar att man bara vill ha vuxna med, därför att barn inte har roligt på bröllop. För mig känns det hela bara som en ursäkt att hålla antalet gäster nere en aning. Om de gäster ni bjuder nu ÄR vuxna människor, vem skulle göra bedömningen om deras barn skulle tycka om bröllop, mer korrekt än deras egna, vuxna, kloka föräldrar. För om man bestämmer att de inte är vuxna nog att fatta det beslutet, så är ju inte de heller vuxna nog att komma på bröllopet då?.

Det enda som ter sig än mer märkligt för mig är de som bjuder barnen till ceremonin, men inte till kalaset. Jag vet åtminstone INGA barn som tycker att gudtjänster är roligare än kalas och då tillhörde jag ändå själv de barn som tyckte det var roligt att vara i kyrkan. Men inte roligare än kalas. Nej, jag har många roliga minnen från när jag barn och var med mina föräldrar på kalas.

Och visst finns det barn som inte trivs på bröllop. Faktum är att jag känner ett par som har en son som inte klarar av stora kalas utan att bli arg eller liknande. Men eftersom föräldrarna är just VUXNA människor så är de naturligtvis medvetna om detta och fullt kapabla att fatta beslutet att lämna honom med barnvakt, utan att jag behöver tala om det för dem.

• Svar på tråden Om barn på bröllop
  • JustMeAndMyLove

Hehe, du jag tror inte nån uppfostran biter på att barn någon gång kommer bete sig som snorungar.

Sebastiána skrev 2010-03-14 20:50:46 följande:
    OT. Blev kallad för "kärring" av ett barn på ett icke barnfritt bröllop för några år sedan. Mitt brott var att jag frågade om det var kö till toaletten. Min ålder? Jo jag var knappt 30. Flickans föräldrar var av den sorten som tror på fri uppfostran.
  • Sebastiána
    JustMeAndMyLove skrev 2010-03-14 20:57:36 följande:
    Hehe, du jag tror inte nån uppfostran biter på att barn någon gång kommer bete sig som snorungar.
    Kanske det. Jag har inte träffat vare sig föräldrarna eller barnen efter det så jag vet inte hur de uppfört sig sedan dess.
  • JustMeAndMyLove

Min pappa hade en väldigt skum uppfostringsmetid. Han körde nog lite som man gör med hundar det här med att helt enkelt distrahera en när man gör fel.
    Ex. När jag var full först gången köpte han en hund.
    Första gången jag kom hem drogpåverkad köpte han en häst.
    När jag hade slagits på fyllan fick jag en moppe.

Han trodde allt löste sig om man bara gav ungen nått att göra...

Säger bara tack och lov att man inte alltid blir som man är uppfostrad!

Sebastiána skrev 2010-03-14 20:59:30 följande:
    Kanske det. Jag har inte träffat vare sig föräldrarna eller barnen efter det så jag vet inte hur de uppfört sig sedan dess.
  • KatjaB

oj då, undrar vad du hade fått om du hade rånat en bank

JustMeAndMyLove skrev 2010-03-14 21:02:53 följande:
    Min pappa hade en väldigt skum uppfostringsmetid. Han körde nog lite som man gör med hundar det här med att helt enkelt distrahera en när man gör fel.Ex. När jag var full först gången köpte han en hund.Första gången jag kom hem drogpåverkad köpte han en häst. När jag hade slagits på fyllan fick jag en moppe.Han trodde allt löste sig om man bara gav ungen nått att göra...Säger bara tack och lov att man inte alltid blir som man är uppfostrad!
  • JustMeAndMyLove

Förmodligen hade ha försett mig med vapen och blueprint om jag känner honom rätt. Du kan ju tänka dig hur mamma fick kämpa för att få nått rätt i vår uppväxt.

KatjaB skrev 2010-03-14 21:38:53 följande:
    oj då, undrar vad du hade fått om du hade rånat en bank
  • Lenblo

Jag har all förståelse för att många inte vill ha skrikande bebisar under vigseln, eller trötta, griniga barn fram emot midnatt. Men när jag var liten var det självklart att alla vi barn skulle vara med och jag hade känt mig ordentligt utestängd om jag lämnats hemma. (Hände en gång på en begravning) Och jag har ju en släkt bestående av nykterister/mycket måttliga drickare också. Det är egentligen anledningen till att vi bjuder in alla barn också, trots att många i min släkt precis bildat familj. Vi får försöka göra en barnhörna. (Och jag håller verkligen tummarna för att det fungerar.)

• Houdini

Jag tillhör väl dom som egentligen inte vill ha barn närvarande vid mitt bröllop, men kan liksom inte utesluta en lillasyster och en brorsdotter så de ska vara näbbar.

Men eftersom jag upplever vad många andra också skriver att ungar i dag är ouppfostrade (i mina ögon sett i alla fall, säg till ungen när det gör fel, typ står och sparkar min hund)
    Så vill jag inte ha gapiga och skrikiga barn på mitt bröllop. Men vi tror vi kommit på en lösning.

Sen undrar jag varför föräldrar måste ta det som en personlig förolämpning att man inte gillar barn och helst inte vill umgås med barn? Varför måste jag förklara mig för att jag inte vill ha med barn när jag gifter mig?
    Jag har ju valt att inte skaffa barn, fatta hinten ni föräldrar ;) Jag kanske inte gillar barn

• danicalifornia

@houdini! jag är helt klart med på vad du skriver!!! jag har själv valt att få barn(2 små monster!) jag vill inte heller ha trötta barn runt midnatt, i kyrkan är det ok med barn men direkt efter maten ska vi försöka se till att vi har barnvakt! tycker bara att det är skönt om man ska gå på ett barnfritt bröllop, då får man en paus från dom små liven och man kan släppa loss! Alla gillar inte barn och det måste man respektera! Tycker inte att du behöver förklara nått!!! stå på dig och våga vägra barn på ditt bröllop!!! hoppas att du får en helt underbar dag och fest kväll!!!!

• flassan

Vi har löst barnfrågan så att vi valde efter mkt om å men en likal som har vandrarhem/bed and brekfast så vi abbonerar hela kåken. Barnen som ska bo på vandrarhemmet somnar när de vill i sina sängar å färäldrarna kan festa på eller göra vad de vill.. de som inte ska sova kvar kan låna en sängplats till barnen som får bäras ut till bilen sen...
    tror det blir jättekul och ser fram emot att få fira med ALLA mina nära och kära.. barn är ju människor.. bara lite små

• Linna77

Vi har valt bröllop utan barn med " spring i benen" då vi har en mycket liten lokal och man inte kan springa runt. "Ammande barn" är givetvis välkomna, men vi trodde inte att barnen skulle få roligt av att bara sitta stilla hela kvällen. Finns som sagt ingen plats att göra något annat. Hör till saken att barnen i vår umgängeskrets är runt 3 år och troligtvis har det roligare hos barnvakt än på bröllopet. Hade vi haft en bättre lokal så hade givetvis barn fått följa med. Men det är så vi tänker!!

Svar på tråden Om barn på bröllop