• BlackWIngedAngel

Om barn på bröllop

Nu kommer det säkerligen bli några upprörda röster kring detta, men jag skriver ändå, för jag förstår faktiskt inte varför man förbjuder barn på bröllop.
    Man hävdar att man bara vill ha vuxna med, därför att barn inte har roligt på bröllop. För mig känns det hela bara som en ursäkt att hålla antalet gäster nere en aning. Om de gäster ni bjuder nu ÄR vuxna människor, vem skulle göra bedömningen om deras barn skulle tycka om bröllop, mer korrekt än deras egna, vuxna, kloka föräldrar. För om man bestämmer att de inte är vuxna nog att fatta det beslutet, så är ju inte de heller vuxna nog att komma på bröllopet då?.

Det enda som ter sig än mer märkligt för mig är de som bjuder barnen till ceremonin, men inte till kalaset. Jag vet åtminstone INGA barn som tycker att gudtjänster är roligare än kalas och då tillhörde jag ändå själv de barn som tyckte det var roligt att vara i kyrkan. Men inte roligare än kalas. Nej, jag har många roliga minnen från när jag barn och var med mina föräldrar på kalas.

Och visst finns det barn som inte trivs på bröllop. Faktum är att jag känner ett par som har en son som inte klarar av stora kalas utan att bli arg eller liknande. Men eftersom föräldrarna är just VUXNA människor så är de naturligtvis medvetna om detta och fullt kapabla att fatta beslutet att lämna honom med barnvakt, utan att jag behöver tala om det för dem.

• Svar på tråden Om barn på bröllop
  • Rufsas

Nu har jag inte orkat plöja igenom hela tråden...

Varför skulle det på något sätt vara otrevligt att ha barnfritt på sitt bröllop? Vi kommer att servera ganska mycket alkohol och jag tycker verkligen inte att det är en miljö som är direkt lämplig för barn. Är det något som verkligen kan ha ett motargument för det?

• BlackWIngedAngel

Jag menade väl framförallt att det kan finnas andra barn än syskons barn som också upplevs väldigt nära och att det kan bli svårt att välja vissa och inte andra i sådana lägen, om man inte verkligen vill poängtera skillnaden mellan olika gäster.

KatjaB skrev 2010-03-13 12:27:06 följande:
    Jag tycker inte det är konstigt alls att bjuda med sina egna och syskonens barn. För oss är de ju en del av vår familj och självklara på vår dag. Och jag tror inte heller att någon av våra gäster kommer höja på ögonbrynen för det. Tycker det blir lite fånigt att säga att antingen är det barnfritt eller inte, det är ju ungefär som att säga att om inte vi betalar gästernas hotellrum så ska inte heller vi ha ett hotellrum för natten. Inte den bästa liknelsen kanske, men kom inte på något bättre att jämföra med just nu. Vi vill ha vårt drömbröllop, med alla de som är viktiga för oss, oavsett ålder. Lokalen lämpar sig inte för många barn som ska undehållas, och visst sjutton är det skillnad på att ha en eller två barn på en fest, än på att ha 25 st. Om vi bjöd med allas barn skulle vi inte bara få välja bort folk som är viktiga för oss att dela den här dagen med, utan också ha en helt annan sorts fest än vad vi tänkt oss. Tanken är väl ändå att ha den dagen man drömmer om, inte den festen som är mest korrekt efter konstens alla regler. Alla gör ju som de vill, och det finns mängder med saker som man väljer att göra olika. Det finns de som väljer att bjuda på allt på festen, och de som har kuvertavgift eller betalbar. Också där går åsikterna isär och det finns de som hävdar att bjuder man till bröllop så bjuder man på allt. Och nu kommer vi visserligen själva bjuda på allt till gästerna, men det jag menar är att olika saker är viktiga för olika människor.
  • BlackWIngedAngel

Jag vet inte vad "mycket alkohol" är för dig, men jag tycker inte att bröllop är en suparfest utan en familjehögtid. Visst förekommer det alkohol på de flesta bröllopsfester, men som någon redan påpekat så kan det ju faktiskt vara bra för barn att få en balanserad uppfattning om hantering av alkohol.

Om man alltid blir lämnad hemma när det serveras alkohol så har man ju inget att förhålla sig till sedan och tar man då kompisar som exempel istället så kan det ju bli väldigt fel. Självklart tycker jag inte att barn ska vara med när vuxna blir fulla, men bröllop är inte ett tillfälle när man bör bli det, enligt mig. I vår släkt har vi några som tål mer och några som tål mindre och man dricker därefter.

Men det klart, ska man ha fyllefest på sin bröllopsdag, då tycker jag självklart också att barnen bör stanna hemma.

Rufsas skrev 2010-03-13 12:48:00 följande:
    Nu har jag inte orkat plöja igenom hela tråden...Varför skulle det på något sätt vara otrevligt att ha barnfritt på sitt bröllop? Vi kommer att servera ganska mycket alkohol och jag tycker verkligen inte att det är en miljö som är direkt lämplig för barn. Är det något som verkligen kan ha ett motargument för det?
  • Andelle

Det finns hör och häpna en zon mellan suparfest och 2-3 glas vin till maten. Skulle tro att de flesta bröllopsfester hamnar i den kategorin och nej jag tycker inte den är lämplig för små barn. Även om jag håller med om att det är vettigt att barn får en balanserad bild av hur man dricker alkohol så tycker jag inte att ett bröllop är helt rätt situation för detta.

Du tycker att ett bröllop är en familjehögtid vad nu det är, menar du som jul eller midsommar då?

Skillnaden mellan dessa familjehögtider och ett bröllop är att de ofta äger rum hemma hos någon, bröllop gör det vanligtvis inte. Det är stor skillnad på att ha med barn och sedan natta dem när man träffas hemma hos familjen eller släkten mot när man är i en hyrd lokal.

Personligen skulle jag tycka att det vore jättetrist om en del av gästerna skulle behöva åka hem/gå ifrån mitt i middagen för att natta sin barn. Känner jag mina gäster rätt är de av samma åsikt så detta kommer inte bli ett problem för oss turligt nog.

• VincitOmnia

Om man gör en höftning på vårt bröllop...

brudskål med påfyllning (2 glas).
    4 glas tot till 3:rätters (4 glas)
    avec till kaffet 4 cl.

Sen öppnar baren.

5 timmar bar: 4 öl och 2 drinkar?!?

Detta tror jag inte är högt räknat men det skulle innebära:
    6 glas vin
    4 öl
    12 cl starksprit.

Detta skulle jag som kille absolut känna av. Tänk då att någon kanske faktiskt kommer in i andra andningen och dricker ännu mer eller är trött och extra lättpåverkad.

Detta är ingen suparfest, utan en ganska vanligt konsumtion på ett bröllop skulle jag tro. iofs under många timmar...

Jag skulle inte vilja att mina gäster känner att de måste hålla igen för att det finns barn på plats.

/Johan

• Rufsas

Visst är det härligt att vi lever i ett fritt land där alla får tycka och tänka som man vill?!

Att vi har alkohol på festen är ju såklart inte the main reason till att barn inte är välkomna. De "barnvänliga" bröllop jag har varit på har inneburit spring, skrik, gråt, höga skratt mitt under rörande tal, skrapsår och annat. Vanligtvis skulle jag tycka att det är härliga ingredienser i livet - men inte på vårt bröllop. Jag fattar ärligt talat inte grejen med att folk blir sura/irriterade/gnälliga för att man inte vill att deras barn följer med på bröllop. Varför? Kan någon svara på det?

• Rufsas

Och jag vill poängtera att vi ska inte på något sätt ha ett fyllekalas, men precis som VincitOmnia skriver så är det en lång dag med många skål.

• älskarlivet

Ja, våra vänners barn är närmre oss än alla mina kusinbarn. Men det var inga problem att de skulle stanna hemma. Min mans best man kunde t.ex. inte ha med sig sin son ändå, vem skulle ta hand om sonen under middagen då?

BlackWIngedAngel skrev 2010-03-13 10:13:59 följande:
    Men det kan ju finnas andra barn bland vännerna som man också följt hela uppväxten och då blir det ju väldigt mkt en fråga om "pick and choose" vilket gör att folk känner sig förfördelade. Vi har ett par kompisar, de har tvillingpojkar och vi är gudföräldrar till den ene. Men vi är ju inte släkt överhuvudtaget och resultatet om vi skulle bjuda dem och inte andra skulle garanterat bli andra kompisar som undrade över varför deras barn inte fick följa med eller rentav släktingar som sitter och undrar över varför deras syskon fick tacka nej när de inte kunna åka ifrån barnen och andra uppenbarligen fick ta med sig sina.
  • Uppsalabrud2010

De som ammar får ta med sina barn, de har fixat barnvakter och fpr hålla till på övervåningen i lokalen. Har varit på bröllop som ej har varit barnfria och det var bara ett enda spring och skrik hela tiden, folk var helt slut i huvudet och många gick hem redan vid nio för att de var så trötta på barnen. Vid ett skrek de fortfarande! Den festen funkade som ett extremt avskräckande exempel så vi ska definitivt ha barnfritt!

• BlackWIngedAngel

Jag är inte riktigt säker på hur det var ett svar på det jag skrev dock.?

älskarlivet skrev 2010-03-13 19:17:21 följande:
    Ja, våra vänners barn är närmre oss än alla mina kusinbarn. Men det var inga problem att de skulle stanna hemma. Min mans best man kunde t.ex. inte ha med sig sin son ändå, vem skulle ta hand om sonen under middagen då?
Svar på tråden Om barn på bröllop