• BlackWIngedAngel

Om barn på bröllop

Nu kommer det säkerligen bli några upprörda röster kring detta, men jag skriver ändå, för jag förstår faktiskt inte varför man förbjuder barn på bröllop.
    Man hävdar att man bara vill ha vuxna med, därför att barn inte har roligt på bröllop. För mig känns det hela bara som en ursäkt att hålla antalet gäster nere en aning. Om de gäster ni bjuder nu ÄR vuxna människor, vem skulle göra bedömningen om deras barn skulle tycka om bröllop, mer korrekt än deras egna, vuxna, kloka föräldrar. För om man bestämmer att de inte är vuxna nog att fatta det beslutet, så är ju inte de heller vuxna nog att komma på bröllopet då?.

Det enda som ter sig än mer märkligt för mig är de som bjuder barnen till ceremonin, men inte till kalaset. Jag vet åtminstone INGA barn som tycker att gudtjänster är roligare än kalas och då tillhörde jag ändå själv de barn som tyckte det var roligt att vara i kyrkan. Men inte roligare än kalas. Nej, jag har många roliga minnen från när jag barn och var med mina föräldrar på kalas.

Och visst finns det barn som inte trivs på bröllop. Faktum är att jag känner ett par som har en son som inte klarar av stora kalas utan att bli arg eller liknande. Men eftersom föräldrarna är just VUXNA människor så är de naturligtvis medvetna om detta och fullt kapabla att fatta beslutet att lämna honom med barnvakt, utan att jag behöver tala om det för dem.

• Svar på tråden Om barn på bröllop
  • BlackWIngedAngel

Å ena sidan tycker jag att det är skillnaden på nyårsfester och bröllop. Bröllop är ju betydligt större och en familjehögtid. (Sedan tycker jag iofs att barnen kan vara med nyårsfester också.)

Sebastiána skrev 2010-03-09 11:39:23 följande:
    De nyårsfester jag varit på har alla varit barnfria (utom en gång när ett barn som ammades var med). Det har aldrig stått i någon inbjudan utan alla har tyckt att det var självklart att skaffa barnvakt. De ville vara på en vuxenfest med sina vänner. Varför kan inte bröllop ses lika mycket som en vuxenfest?
  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-03-09 21:06:56 följande:
    Å ena sidan tycker jag att det är skillnaden på nyårsfester och bröllop. Bröllop är ju betydligt större och en familjehögtid. (Sedan tycker jag iofs att barnen kan vara med nyårsfester också.)
    Det är kanske det som är skillnaden. Några ser det som en familjehögtid och andra ser det som en vuxenfest.
  • jättejättemycket

Vi har två barn själva (mina bio. ) och blir bara glada om det kommer fler barn på bröllopet.
    Visst blir det stök och bök och garanterat ett och annat högljutt skrik. Men vi ser detta som en dag då vi firar att vi fyra blir en familj på riktigt och då känns det självklart att barnen får vara en del av festen. Vi kommer ha ett 'lekrum' med barnvakt.
    Vårt ena barn har en grav hörselskada och är därmed ganska busig vid större tillställningar. Det skulle inte förvåna mig om hon klättrar upp i min famn under vigseln. Jag ska prata med henne och förklara att hon ska sitta med mormor men skulle hon komma så känner jag att det är helt ok.
    Vi vill göra vår bröllopsdag till en lekfull och kärleksfull dag med familj och vänner.
    75 vuxna, 15 barn och 3 bebisar bjuder vi in.
    Hoppas på fint väder så vi kan leka och spela kubb ute.

Så gör vi!
    / JJM

• Sebastiána

...tror att det inte skulle vara så lätt att hitta en barnvakt åt 40 barn mellan 2 och 6 år. Nej, det får bli barnfritt. Min mamma är förskolelärare och tycker nog också det är skönt att inte bli påmind om jobbet på fritiden (hon har redan fått nedsatt hörsel på grund av jobbet).

• iregnet2010

alltså...jag gillar inte barn..iallafall inte andras (har iofs inga egna men jag tror jag kommer gilla dom ) barn i grupp är ännu värre. Jag vet att dessa åsikter är så långt från pk som man ska vara men jag tror inte jag är ensam (även om man inte vågar erkänna det).

• Ergilwen

Kanske lite off topic - men om man utestänger barnen från alla tillfällen då det är alkohol med i spelet (då i rimligare mängder), hur ska de då få en normal syn på alkohol? När ska de se att det kan sällskapsdrickas och till och med festas utan att det urartar till fylleslag?

När jag och mina systrar var små fick vi följa med på det mesta (dock ej 30-årsfester o.dyl.), t.ex. nyårsfester och bröllop.
    Ja, det förekom alkohol. Men vi lärde oss också att man kan ha det roligt fast man bara dricker lite alkohol.

Alla vi tre har idag en väldigt avslappnad syn på alkohol - man dricker lite men vi har aldrig fyllefestat eller druckit för mycket, trots att det var ett vanligt sätt att umgås som tonåring där vi bodde då, till skillnad från de som antingen fått dricka tillsammans med sina föräldrar - eller aldrig fått se sina föräldrar påverkade. Barn lär sig tidigt vad som gäller, och får de inte några andra förebilder än sina vänner så kan det gå illa.

Jag har full förståelse från att man inte bjuder barn på ett bröllop men att säga att det är pga att man tänkt servera vin till maten (t.ex.)... för mig blir det märkligt.

Förlåt om det var off topic och för långt :P

• VincitOmnia

Riktigt kul läsning. Att det kan bli sån pajkastning över en fråga som HAR två svar...

Vi kör barnfritt på vårat bröllop (våra barn är med under vigseln)Dock så är ammande barn välkommna.

Varför?

Har svårt att se en 3 åring hålla ut från 14 till 02.
    Vi vill inte ha en massa stoj och stök under festen (det löser iofs de vuxna säkert bra ändå)
    Det är ett ypperligt tillfälle att låta föräldrarna få ha en barnfri kväll.
    Någon kanske faktiskt blir överförfriskad och skrämmer ett barn.
    Med ca 20 barn skulle det ge en extrakostnad på nästan 35000 kr.
    Det är VÅR dag då fokus ska ligga på oss, inte ditt barn.

Varför inte acceptera att det finns par som inte vill ha barn på sin bröllopsfest. Vi accepterar att vissa vill ha barn med på sin fest.

Ensam kille här som vanlig eller? :)

/Johan

• KatjaB

Nu låter jag väl förmodligen jättehemsk i någras öron. Men jag är inte speciellt förtjust i andras barn. Våra egna älskar jag mer än livet självt och barn som jag har en relation till tycker jag om, som tex mina syskonbarn.

Jag kan tycka att det är kul att träffa andra som har barn och så, man är ju lite i samma fas i livet och att ungarna får leka, men helt ärligt kan jag känna att jag inte vet vad jag ska göra med andras ungar, känns på något sätt lite krystat så fort jag är själv med dem.
    Vet inte riktigt hur jag ska förklara det på annat sätt, och det är absolut inte så med våra egna barn. Jag är den där personen som är rolig att baka med, eller sitta och pyssla med pärlor eller scrapbooking grejor.. mao jag kan aktivera dem, men med andra saker kan jag tycka att de är rätt jobbiga.
    Varje gång det varit träffar med föräldragruppen är det kul, men jag tycker lite i smyg att de andra ungarna är lite jobbiga. Är helt slut när man väl kommer hem, tittar på "familjen annorlunda" och tycker att de är helt galna, haha.

Jag vet med mig att jag skulle tycka att det var smått jobbigt med 25 ungar på bröllopsfesten. Barn ska få vara barn, stoja, leka och ha kul.. absolut.. men jag kan välja att slippa göra just bröllopet till ett sånt tillfälle.
    Helt barnfritt bröllop har vi inte, våra och familjens barn är bjuda, men inte de andra. Om det nu strular ihop sig för några gäster med barnvakt får vi ta den frågan då, men helst så vill varken jag eller S ha allt för många barn på festen.

• tomlinn

det är inte för barnens skull vi inte har bjudit in barn till vårt bröllop, det är för vår (och de flesta övriga gästernas).

en fest med ca 20 ungar på under 7 år på sistone och en utan är två helt olika slags fester. möjligen finns det massor av 4-åringar i världen som "klarar av" en vuxenfest (dvs sitter still i flera timmar och konverserar sina bordsgrannar), men det låter lite creepy och våra kompis- och syskonbarn hör helt klart inte till den skaran =D

det är det stora skälet, och givetvis finns det flera: det är förstås en ekonomisk fråga eftersom vi betalar kuvertpris för middagen och sängpris för övernattning, det finns ingenstans för barnen att vara som inte kräver ständig övervakning av vuxna - vår festplats ligger i anslutning till en skog, ett flertal halvt förfallna hus, två forsar och en damm. inte en plats jag skulle släppa ut ett mindre barn på utan att ha full uppsikt. vilket effektivt betyder att ca en vuxen per barn skulle behöva avvika från middagen när barnen blir trötta på att sitta still och vill springa omkring (själva festlokalen är trång och vi vill inte, som sagt, ha spring och stoj av den kalibern 'våra' barn är kapabla till på middagen).

som så många andra har konstaterat: det finns olika slags fester och en av de stora faktorerna för vilken slags fest det blir är mängden barn på festen. för vårt bröllop har vi valt en slags fest som inte innehåller barn över amningsåldern och under 10 år.

• CeKe
    VincitOmnia skrev 2010-03-09 22:47:51 följande:
    En tjej som håller med till 100 %

Riktigt kul läsning. Att det kan bli sån pajkastning över en fråga som HAR två svar...Vi kör barnfritt på vårat bröllop (våra barn är med under vigseln)Dock så är ammande barn välkommna.Varför?Har svårt att se en 3 åring hålla ut från 14 till 02.Vi vill inte ha en massa stoj och stök under festen (det löser iofs de vuxna säkert bra ändå)Det är ett ypperligt tillfälle att låta föräldrarna få ha en barnfri kväll.Någon kanske faktiskt blir överförfriskad och skrämmer ett barn.Med ca 20 barn skulle det ge en extrakostnad på nästan 35000 kr.Det är VÅR dag då fokus ska ligga på oss, inte ditt barn.Varför inte acceptera att det finns par som inte vill ha barn på sin bröllopsfest. Vi accepterar att vissa vill ha barn med på sin fest.Ensam kille här som vanlig eller? :)/Johan
Svar på tråden Om barn på bröllop