• MrsPingla

SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!

Åhh jag levde med någon slags inbillning att det här med bröllopsplaneringen skulle mottas med öppna och varma armar av vår närmaste släkt. Nu har dock min sambos bror hävdat att han absolut inte tänker komma på bröllopet och min sambos mamma har ringt och skrikit och grälat på honom i två dagar nu.

Varför?

Jo för vi har meddelat att vi inte kommer att bjuda några barn. Det finns flera anledningar till detta, vet inte ens vart jag ska börja. Men detta accepterar alltså ingen på min sambos sida, och vi funderar nu på att därför bjuda barnen, mot att slippa gräla under vår (vad som borde vara) vår underbara planering.

Nu känner jag att jag inte vet hur jag ska förlåta min sambos mamma om hon får igenom det här. Jag har verkligen förlorat mycket respekt för henne sedan det här startade, fattar inte hur vi ska lösa detta på nått vettigt sätt :(

Någon som har något tips/varit  samma sits?

• Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!
  • Rufsas

Tycker själv att det är ett väldigt destruktivt att "lösa" problemet. Be the bigger person och berätta: "det känns som att det egentligen handlar om något annat, kan du inte berätta hur du känner?"

Förstår inte varför man måste ge igen med samma mynt? Då är man en lika god kålsupare själv.

• passionsblomman

Rufsas skrev 2010-04-23 15:34:24 följande:
    Tycker själv att det är ett väldigt destruktivt att "lösa" problemet. Be the bigger person och berätta: "det känns som att det egentligen handlar om något annat, kan du inte berätta hur du känner?" Förstår inte varför man måste ge igen med samma mynt? Då är man en lika god kålsupare själv.

Jag håller alldeles med dig Rufsas! Det är därför jag tycker det där "stå på er!" som jämt dyker upp inte verkar lösa något alls. Som att man bara kör ner klövarna i marken och stretar emot allt man kan...
    Drömscenariot måste väl ändå rimligtvis vara att de man bjudit faktiskt kommer, inte att de "lika gärna kan stanna hemma så slipper vi dem på vår dag" (en annan vanlig kommentar i de mer upprörda trådarna)

• Rufsas
    passionsblomman skrev 2010-04-23 15:39:08 följande:
      Jag håller alldeles med dig Rufsas! Det är därför jag tycker det där "stå på er!" som jämt dyker upp inte verkar lösa något alls. Som att man bara kör ner klövarna i marken och stretar emot allt man kan...Drömscenariot måste väl ändå rimligtvis vara att de man bjudit faktiskt kommer, inte att de "lika gärna kan stanna hemma så slipper vi dem på vår dag" (en annan vanlig kommentar i de mer upprörda trådarna)
    Hurra! Då har vi hittat varandra! Tycker dock inte att det ska bli för mycket av att man ger med sig. Det bästa skulle väl kanske att inleda med VARFÖR man väljer att exempelvis ha ett barnfritt bröllop för de som undrar. Det kan ju finnas tusen anledningar mer än att "jag vill inte ha något spring" och jag tror att om fler föräldrar hade fått höra anledningarna (ex. alkohol, budget osv.) så hade förståelsen också varit större.
  • Sörön10

Vi ska ha en barnfri bröllopsfest med åldersgräns 15 år. Ammande kids får självklart undantas från den regeln. 

Min m2bs bror med fyra söner i tät föjd blev stortokig och skulle inte komma. Vi berättade varför vi valt barnfritt och "stod på oss"! (Vi hade till o med försäkrats oss om att de skulle kunna ha barnvakt)  Med en fruktansvärd magvärk som resultat! Han ringde upp några dar senare och hade kommit på att det nog var en bra idé. Barnvakten vi hade tänkt föreslå hade han kontaktat så allt var klart!

Men det är intressant hur vissa är så aggressiva! Varför kan man inte acceptera att brudparet har vissa planer/önskemål för just sitt bröllop?? 

• passionsblomman

Rufsas skrev 2010-04-23 15:49:57 följande:
    Hurra! Då har vi hittat varandra! Tycker dock inte att det ska bli för mycket av att man ger med sig. Det bästa skulle väl kanske att inleda med VARFÖR man väljer att exempelvis ha ett barnfritt bröllop för de som undrar. Det kan ju finnas tusen anledningar mer än att "jag vill inte ha något spring" och jag tror att om fler föräldrar hade fått höra anledningarna (ex. alkohol, budget osv.) så hade förståelsen också varit större.
    Hihihi! Det hade du inte trott va? {#lang_emotions_tongue_out}{#lang_emotions_wink}

Men vänta nu...vad konstig min text verkar bli nu då? *prövar att posta*
  • passionsblomman

Varför i all världen blev min text ljusgrå helt plötsligt? Vad mysko...

Sörön, var det din makes bror som var aggressiv menar du?

• MrsPingla

Tack igen till alla er som försöker hjälpa mig att tänka. 

Jag har nu bestämt mig för att försöka reda ut om det är något annat som gör att min svärmor reagerar på det här sättet, när vi nu träffar henne imorn. Det har hänt en del andra omvälvande saker i hennes andra barns liv, som får mig att undra om det här kanske var droppen för henne? Dessutom är ju min fästman hennes yngsta barn, och därmed sista som "gifts bort". Hon har tidigare talat om att det är lite vemodigt när ens "sista" barn gifter sig, även om hon (åtminstone då) hävdade att hon även såg fram emot vigseln. Kanske är det även något sånt som ligger och grämer henne?

Om hon ändå, efter att jag försökt reda ut detta, är förbannad och inte vill reda ut något, så känner jag att jag inte vet hur jag ska göra. Jag är så ledsen och besviken på henne att jag är rädd att hennes och min relation kommer skadas för alltid bara pga det här :(

• Sörön10

jepp! vilket han blir när folk inte gör som han vill...

passionsblomman skrev 2010-04-23 16:29:35 följande:
    Varför i all världen blev min text ljusgrå helt plötsligt? Vad mysko...Sörön, var det din makes bror som var aggressiv menar du?
  • passionsblomman

Mrs Pingla, jag tycker det låter jättebra att ni tänkt prata mer ansikte mot ansikte. Jag tycker också att du-om du vågar och orkar få fram det, ska säga precis det du skrivit om här, att du känner dig osäker på om hon tycker du kommer och snor hennes son och att du vill att ni ska kunna ha en bra relation.
    Om du utgår ifrån vad du själv känner och undviker anklagande saker som "du gör minsann och säger då alltid" etc så har du förmodligen ett bttre utgångsläge att få henne att kanske både lyssna och förklara sig och förhoppningsvis komma dig till mötes. för som sagt, ni kska ju vara en del av samma familj framöver.

Varmt lycka till!

• Jakobsson85

Detta är definitivt den jobbigaste biten med bröllopet - vem man ska bjuda och inte samt vilka som ska bestämma "reglerna" för detta. Mitt problem är en moster som tycker att jag startat krig mot henne genom att jag håller fast vid att det bara ska vara närmaste vännerna, föräldrar, syskon och mor- och farföräldrar. Ksk ska pooängtera att jag har 15 mor- och farbröder, mostrar och fastrar + deras respektive + 50 kusiner + kusinernas respektive + kusiners barn. Min lösning? Stenhårda konsekventa regler utan undantag. Punkt.

Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!