• MrsPingla

SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!

Åhh jag levde med någon slags inbillning att det här med bröllopsplaneringen skulle mottas med öppna och varma armar av vår närmaste släkt. Nu har dock min sambos bror hävdat att han absolut inte tänker komma på bröllopet och min sambos mamma har ringt och skrikit och grälat på honom i två dagar nu.

Varför?

Jo för vi har meddelat att vi inte kommer att bjuda några barn. Det finns flera anledningar till detta, vet inte ens vart jag ska börja. Men detta accepterar alltså ingen på min sambos sida, och vi funderar nu på att därför bjuda barnen, mot att slippa gräla under vår (vad som borde vara) vår underbara planering.

Nu känner jag att jag inte vet hur jag ska förlåta min sambos mamma om hon får igenom det här. Jag har verkligen förlorat mycket respekt för henne sedan det här startade, fattar inte hur vi ska lösa detta på nått vettigt sätt :(

Någon som har något tips/varit  samma sits?

• Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!
  • Kit73

Har inte läst hela tråden; men för tusan stå på er! Det är ER dag!
    Han ska väl inte tala om hur NI ska ha det på ER dag? Eller är det han som betalar hela kalaset? ... nej tänkte väl det!!!

• quilla

Har bara läst TS.

Skulle det fungera om ni fixar någon typ av barnpassning i samband med bröllopet? Så kan barnen följa med, men slipper vara med på ceremonin. Och föräldrarna slipper oroa sig över barnvakt till barnen.

• passionsblomman

Nu vore det kanske bra att läsa lite mer än bara trådstarten, då det hunnit hända en del för TS. Jag rekommenderar inlägg 46 tillexempel.

• MrsPingla

Hej alla! Kan berätta att allt som verkade så rosenskimrande för oss, nu har rasat samman igen. Idag meddelade min sambos bror att han inte varken tänker komma till vigsel eller efterföljande fest eftersom vi valt att inte bjuda hans barn TROTS att han inte ens har sina ungar den veckan.

Vi är båda schockade och väldigt ledsna över detta. Vi har även sagt att han i så fall, om det är helt omöjligt för honom att tänka om, att ta med sina barn. Men då säger han att han inte vill vara ett undantag, och att detta är en principsak han inte tänker rucka på.

Allt känns väldigt ledsamt igen. Precis när vi löst problemet med min blivande svärmor, klev vi ner i elden igen med min sambos bror. Han verkar helt oresonlig och min sambo är helt förstörd. Förstår inte varför min sambos bror inte kan kompromissa med sina principer för sin yngsta sons bröllops skull!

SUCK!

• Rufsas

Men usch. Känner verkligen med er.

Alltså, det bara måste handla om något annat än barnen. Har de haft någon "tyst konflikt" de senaste åren? Har brodern en svacka just nu? Känns helt sjukt att han inte tänker komma bara för att hans barn inte är bjudna.

• Skuggan

MrsPingla skrev 2010-04-26 21:44:51 följande:
    Hej alla! Kan berätta att allt som verkade så rosenskimrande för oss, nu har rasat samman igen. Idag meddelade min sambos bror att han inte varken tänker komma till vigsel eller efterföljande fest eftersom vi valt att inte bjuda hans barn TROTS att han inte ens har sina ungar den veckan. Vi är båda schockade och väldigt ledsna över detta. Vi har även sagt att han i så fall, om det är helt omöjligt för honom att tänka om, att ta med sina barn. Men då säger han att han inte vill vara ett undantag, och att detta är en principsak han inte tänker rucka på.   Allt känns väldigt ledsamt igen. Precis när vi löst problemet med min blivande svärmor, klev vi ner i elden igen med min sambos bror. Han verkar helt oresonlig och min sambo är helt förstörd. Förstår inte varför min sambos bror inte kan kompromissa med sina principer för sin yngsta sons bröllops skull! SUCK!

Jag förstår att det är jobbigt och känslosamt när det rör sig om nära familj. Men har ni bestämt att det är barnfritt som gäller så tycker jag att ni ska göra ungefär så här:

Prata med honom när ni är lugna och stabila. Förklara era val och berätta att ni hoppas att de kan ordna barnvakt för ni vill väldigt gärna ha dem där. Sen låter ni det vara så. Om det leder till konflikt så undvik att ta den, ni har förklarat hur ni vill ha det. Om det leder till att de inte kommer, acceptera det. Ni förlorar bara en massa energi på att må dåligt över detta.

Man kan inte bestämma hur andra ska lägga upp sina bröllop för att man har principer. Så fräckt!

• Moirie

Hej alla! Kan berätta att allt som verkade så rosenskimrande för oss, nu har rasat samman igen. Idag meddelade min sambos bror att han inte varken tänker komma till vigsel eller efterföljande fest eftersom vi valt att inte bjuda hans barn TROTS att han inte ens har sina ungar den veckan. Vi är båda schockade och väldigt ledsna över detta. Vi har även sagt att han i så fall, om det är helt omöjligt för honom att tänka om, att ta med sina barn. Men då säger han att han inte vill vara ett undantag, och att detta är en principsak han inte tänker rucka på.   Allt känns väldigt ledsamt igen. Precis när vi löst problemet med min blivande svärmor, klev vi ner i elden igen med min sambos bror. Han verkar helt oresonlig och min sambo är helt förstörd. Förstår inte varför min sambos bror inte kan kompromissa med sina principer för sin yngsta sons bröllops skull! SUCK!

För mig låter det som om han egentligen aldrig hade velat gå eftersom han skapar situationen till att bli omöjlig. Först ska han prompt ha med barnen fastän ni inte vill. Sen ska han inte komma om barnen inte får komma. Och till sist vill han inte komma fastän barnen får komma för nu har han plötsligt en princip. Om det hade varit viktigare för honom att gå på ert bröllop än att få straffa er eller vad det nu handlar om så skulle han väl ha varit nöjd med att barnen får komma? Nej, han vet ju att han är välkommen och får ta med barnen så lägg ingen mer tid på detta nu. Gläds åt att svärmor fick lite insikt och att det tycks ha löst sig. Förhoppningsvis kanske det lossnar för brodern med men då får han komma till er, tycker jag.

• Magjestic

Jag säger bara STÅ PÅ ER! Det här är eran dag!

Jag sitter i samma båt som du, (För min del handlar det visserligen om ett fall med brudgummens moster och ett annat fall med min kusin som jag växte upp med.)

Jag känner själv att jag inte tänker lägga varken kraft eller energi på dem. Kan eller vill de inte komma, så fine - jag blir inte ledsen för det. Det kommer vara så många fler på bröllopet som betyder något för mig och min fästman så vi klarar oss utan dem!

När din sambos bror inser vilket pinsamt egoistiskt misstag han håller på att göra, så kanske det finns en chans att han ändrar sig... Förhoppningsvis bankar din svärmor in lite vett i honom. Men det är hans beslut och dess följder för stå för honom. Med andra ord, skit i honom - han skiter ju uppenbarligen i sin bror och hur viktigt det här är för honom, att han inte ens kan respektera hans önskningar på hans egna dag.

Jag tror brodern kommer skämmas tillräckligt med tanke på hur han kommer känna av sin brors (din sambos) besvikelse från och med nu.

Jag håller tummarna för att din sambos bror får lite vett i skallen. Lycka till!

• Sebastiána
    Skuggan skrev 2010-04-26 22:11:28 följande:
    - - - Förklara era val och berätta att ni hoppas att de kan ordna barnvakt för ni vill väldigt gärna ha dem där. - - -
    Det där med barnvakt bör ju inte vara något problem eftersom han enligt TS inte ens har barnen den veckan!
Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!