• MrsPingla

SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!

Åhh jag levde med någon slags inbillning att det här med bröllopsplaneringen skulle mottas med öppna och varma armar av vår närmaste släkt. Nu har dock min sambos bror hävdat att han absolut inte tänker komma på bröllopet och min sambos mamma har ringt och skrikit och grälat på honom i två dagar nu.

Varför?

Jo för vi har meddelat att vi inte kommer att bjuda några barn. Det finns flera anledningar till detta, vet inte ens vart jag ska börja. Men detta accepterar alltså ingen på min sambos sida, och vi funderar nu på att därför bjuda barnen, mot att slippa gräla under vår (vad som borde vara) vår underbara planering.

Nu känner jag att jag inte vet hur jag ska förlåta min sambos mamma om hon får igenom det här. Jag har verkligen förlorat mycket respekt för henne sedan det här startade, fattar inte hur vi ska lösa detta på nått vettigt sätt :(

Någon som har något tips/varit  samma sits?

• Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!
  • BlackWIngedAngel
    charmed84 skrev 2010-04-23 09:57:00 följande:
     Där emot skulle någon gapat på mig så där så hade jag struntat i det, det är erat bröllop och det är NI som bestämmer inte din sambos bror.
    Gapa är som sagt aldrig okej, men ibland tycker jag att det kan bli lite väl mkt "det är VÅR dag" härinne på BT. Visst kan man resonera så, men frågan är om man verkligen vill offra en relation till någon för en enda dags skull. Och visst kan man tycka att "det är ju de som bråkar, inte vi" eller att det är "deras förlust", men om man förlorar kontakten med någon närstående så får man ändå fundera på om det är värt det på sikt. Det kommer fler dagar efter bråket och man kanske ångrar att man gjorde en så stor grej av det. Jag säger inte att man måste kompromissa utan att man ska vara väldigt säker på att det är värt att säga upp kontakten med någon för. Man får välja sina krig så att säga.
  • Eriane

Kan du inte säga det till henne. Kära blivande svärmor visst kan vi väl bjuda alla som du tycker men då gör vi så att du betalar bröllopet eftersom vi inte har råd. Sen betalar du så klart även barnvakt till bröllopet som kan underhålla barnen i ett separat rum under tal och dyl så vi hör vad folk säger och inte missar talen på grund av skrikande högjudda barn...

Det borde få tyst på henne

Nu är ju så klart dom flesta barn ganska lättroade och brukar vara ganska lätta att hålla tyst på större saker, utom möjligtvis vigseln i sig men det behöver ju inte hon veta.

• Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-04-23 10:24:10 följande:
    Gapa är som sagt aldrig okej, men ibland tycker jag att det kan bli lite väl mkt "det är VÅR dag" härinne på BT. Visst kan man resonera så, men frågan är om man verkligen vill offra en relation till någon för en enda dags skull. Och visst kan man tycka att "det är ju de som bråkar, inte vi" eller att det är "deras förlust", men om man förlorar kontakten med någon närstående så får man ändå fundera på om det är värt det på sikt. Det kommer fler dagar efter bråket och man kanske ångrar att man gjorde en så stor grej av det. Jag säger inte att man måste kompromissa utan att man ska vara väldigt säker på att det är värt att säga upp kontakten med någon för. Man får välja sina krig så att säga.
    Men det är väl lika mycket gästernas ansvar, om än mer? Det här är viktigt för brudparet och då får man faktiskt bita sig lite i tungan. Bröllopsdagen ska vara just en av de få dagar i livet då man faktiskt får göra som man själv vill. Tycker ofta att det kan vara lite häxjakt på brudpar som bestämmer sig för att ha barnfritt eller att man väljer bort en del släktingar osv.

Vi har valt att bjuda gäster som vi egentligen inte vill ha där för att slippa tjôt. Men att vi vill ha barnfritt kan inget rucka på. helt sjukt att folk inte kan respektera det utan måste bete sig illa.

• Malla och Mojje

Stå på er! Det är ju erat bröllop! Ni är ju vuxna människor och måste väl för sjutton få bestämma hur er fest ska se ut!!!

• BlackWIngedAngel
    Rufsas skrev 2010-04-23 10:29:37 följande:
    Men det är väl lika mycket gästernas ansvar, om än mer? Det här är viktigt för brudparet och då får man faktiskt bita sig lite i tungan. Bröllopsdagen ska vara just en av de få dagar i livet då man faktiskt får göra som man själv vill. Tycker ofta att det kan vara lite häxjakt på brudpar som bestämmer sig för att ha barnfritt eller att man väljer bort en del släktingar osv. Vi har valt att bjuda gäster som vi egentligen inte vill ha där för att slippa tjôt. Men att vi vill ha barnfritt kan inget rucka på. helt sjukt att folk inte kan respektera det utan måste bete sig illa.
    Självklart är det gästernas ansvar också, det har jag aldrig motsatt mig, men dem kan vi ju inte övertala eftersom de inte är här, eller hur? ;) Vad jag menar är att ibland känns det som om det första förslaget folk får i dessa situationer här på BT strunta helt i vad andra säger och gör som ni känner för och det FÅR man absolut göra, men man kanske ska tänka en extra gång först om det är värt det.?

Om man försöker enas och gästen ifråga helt enkelt inte är mottaglig för det så måste man ju någonstans bestämmas sig för om man verkligen vill säga upp kontakten med personen för det man bråkar om. Kanske är det så viktigt och i så fall; gör så. Men även om man tycker att den andre personen har fel så kanske man inte vill ge upp relationen för den här frågan och då kanske man får ge sig. Jag tycker bara att man ska tänka över det innan man gör något i stundens hetta som man sedan ångrar. 

Man ska inte låta folk köra över en, men ibland kan man bli väldigt ensam om man bara köra my way or the highway-filosofin kring sitt bröllop. 

• Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-04-23 10:45:03 följande:
    Självklart är det gästernas ansvar också, det har jag aldrig motsatt mig, men dem kan vi ju inte övertala eftersom de inte är här, eller hur? ;) Vad jag menar är att ibland känns det som om det första förslaget folk får i dessa situationer här på BT strunta helt i vad andra säger och gör som ni känner för och det FÅR man absolut göra, men man kanske ska tänka en extra gång först om det är värt det.? Om man försöker enas och gästen ifråga helt enkelt inte är mottaglig för det så måste man ju någonstans bestämmas sig för om man verkligen vill säga upp kontakten med personen för det man bråkar om. Kanske är det så viktigt och i så fall; gör så. Men även om man tycker att den andre personen har fel så kanske man inte vill ge upp relationen för den här frågan och då kanske man får ge sig. Jag tycker bara att man ska tänka över det innan man gör något i stundens hetta som man sedan ångrar.  Man ska inte låta folk köra över en, men ibland kan man bli väldigt ensam om man bara köra my way or the highway-filosofin kring sitt bröllop. 
    Håller absolut med dig! Men min uppfattning är inte att TS och hennes M2B har varit my way or the highway.

Jag tror på kommunikation. Ni kanske inte kan komma överens men kan under lugna omständigheter prata om det som vuxna människor ist för att mamman ringer och gapar. Ni ska ju ändå ha kontakt med henne och hans bror efteråt så försök att prata med dem ordentligt. Som sagt, jagbudskap är ovärderligt i sådana här situationer.

• sommarbrud 080802

Vi hade barnfritt på vårt bröllop,men sa att de var ok att barnen var med på vigseln om de vill och det pga att vår son och mina systerbarn var mina näbbar i följet.
    De gick galant och efter vigseln följde barnen med sina barnvakter hem. De som hade barn och bodde en bit ifrån tog inte med sig dem utan de fick snällt stanna hem. Vi fick inga protester mot detta då de ansåg att de nästan var en självklarhet och skönt för föräldrarna att få lite tid utan sina barn. Alla hade jätteroligt under hela kvällen och jag måste säga att de som såg ut att ha de mest roligt var barn föräldrarna. De släppte verkligen loss!

Kanske ska tillägga att vi hade "två" barn med under middagen och festen. En var i mammans mage och en annan var endast 2veckor gammal.
    Vi skrev i vår inbjudan att barnen fick stanna hemma denna dag medans ammande barn gärna fick följa med då de har de bäst hos mamma. (fast på ett annat sett då)

Är det stora eller små barn som brodern har?

• BlackWIngedAngel
    Rufsas skrev 2010-04-23 10:49:15 följande:
    Håller absolut med dig! Men min uppfattning är inte att TS och hennes M2B har varit my way or the highway. Jag tror på kommunikation. Ni kanske inte kan komma överens men kan under lugna omständigheter prata om det som vuxna människor ist för att mamman ringer och gapar. Ni ska ju ändå ha kontakt med henne och hans bror efteråt så försök att prata med dem ordentligt. Som sagt, jagbudskap är ovärderligt i sådana här situationer.
    Nej jag tycker inte heller att de verkar ha haft den stilen men ett par av svaren som vissa skrivit kan möjligtvis tolkas åt det hållet och då ville jag uppmuntra till lugn och eftertanke innan man fattar så drastiska beslut. Precis som du skrev så ska man ju ha någon kontakt efteråt också. :)
  • Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-04-23 11:00:25 följande:
    Nej jag tycker inte heller att de verkar ha haft den stilen men ett par av svaren som vissa skrivit kan möjligtvis tolkas åt det hållet och då ville jag uppmuntra till lugn och eftertanke innan man fattar så drastiska beslut. Precis som du skrev så ska man ju ha någon kontakt efteråt också. :)
    Då är jag med dig helt och hållet.
  • Sebastiána

Min syster, som är tärna, kommer inte att ha sin lille som på 2 år med på bröllopet. Hon förseslog själv att vi skulle ha barnfritt. Om inte min syster som är med, som står mig närmast eftersom jag inte har egna barn, då tycker jag inte att andra ska klaga - och det hoppas jag att de inte gör heller!

Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!