• MrsPingla

SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!

Åhh jag levde med någon slags inbillning att det här med bröllopsplaneringen skulle mottas med öppna och varma armar av vår närmaste släkt. Nu har dock min sambos bror hävdat att han absolut inte tänker komma på bröllopet och min sambos mamma har ringt och skrikit och grälat på honom i två dagar nu.

Varför?

Jo för vi har meddelat att vi inte kommer att bjuda några barn. Det finns flera anledningar till detta, vet inte ens vart jag ska börja. Men detta accepterar alltså ingen på min sambos sida, och vi funderar nu på att därför bjuda barnen, mot att slippa gräla under vår (vad som borde vara) vår underbara planering.

Nu känner jag att jag inte vet hur jag ska förlåta min sambos mamma om hon får igenom det här. Jag har verkligen förlorat mycket respekt för henne sedan det här startade, fattar inte hur vi ska lösa detta på nått vettigt sätt :(

Någon som har något tips/varit  samma sits?

• Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!
  • Eriane

Tunsji: men usch så hemskt...att en mamma kan göra något sånt...

• passionsblomman

Sörön10 skrev 2010-04-23 17:17:18 följande:
    jepp! vilket han blir när folk inte gör som han vill...

Obehaglig egenskap! Skrämmas tsin vilja fram...{#lang_emotions_frown}

• Sörön10

Ja, eller hur! Och det har alltid lyckats för honom! Innan jag kom in i bilden! haha! Vägrar skrämmas till lydnad! Stöttar min karl och får honom att stå upp för sig (oss) själv. Det går inte att köra med lillebror längre! 

passionsblomman skrev 2010-04-23 17:48:52 följande:
      Obehaglig egenskap! Skrämmas tsin vilja fram...
  • rottizz1

Hade samma problem. Svärmor tyckte att det var självklart att barnen skulle komma då det var barnens dag???? Barnens dag- det är väl för f*n VÅR dag. Vi var stenhårda. Min mans bror kom inte pga detta men vi ångrar oss inte ang barnfritt.

Håll inte på och tjafsa om det med dom utan säg bara att det är barnfritt, punkt! Sen får de som vill komma....

• Moirie

Om man gör ett prestielöst försök att lyssna och prata ut så har man i alla fall inte förvärrat situationen. Det kommer vanliga dagar efter bröllopet också. När allt lugnat ned sig kanske det blir läge att gå vidare med relationerna och då är det mycket lättare om man själv i alla fall inte sagt något riktigt sårande eller dragit in en inbjudan osv. Man behöver inte lägga sig platt och låta hela släkten trampa över en men det är onödigt att bli ovänner med andra över planeringen. Om ni håller er lugna (i alla fall utåt sett) och lugnt håller fast vid hur ni vill ha det så kommer det bli lättare att fortsätta ha en relation med bråkstakarna. Alla vuxna är inte så mogna eller bra på att hålla inne med sina åsikter. De kan behöva lite tid att vänja sig att ni planerat bröllopet annorlunda än de tänkt sig. 

• MrsPingla

Nu har vi pratat med min blivande svärmor, och det gick väldigt bra. Hon hade tänkt en hel del på sina egna känslor och försökt reda ut varför hon kände som hon kände, sedan hon senast skällt på min sambo. Hon hade nu själv kommit fram till att hon överreagerat, och att även om hon inte håller med om våra val så är det vår dag och våra beslut som gäller :) Vi behövde alltså inte säga så mycket, mer än att vi tyckte det var skönt att hon kommit fram till detta själv.

Nu känns alltså alla bröllopsplaner roliga igen! Vi har varit och tittat på en lokal och har nu bokat densamma; känns helt underbart! Tack alla ni för bra svar, skänker en tanke till er andra med samma problem att detta löser sig lika bra för er som det gjort för oss.

Kram på er!

• Rufsas

Vad roligt! Jag är glad för er skull!

• Steinhammersfru

Sebastiána skrev 2010-04-23 11:17:59 följande:
    Min syster, som är tärna, kommer inte att ha sin lille som på 2 år med på bröllopet. Hon förseslog själv att vi skulle ha barnfritt. Om inte min syster som är med, som står mig närmast eftersom jag inte har egna barn, då tycker jag inte att andra ska klaga - och det hoppas jag att de inte gör heller!

Samma för mig. Jag frågade min syster, som ska vara min tärna, vad hon tyckte om att barnen bara fick vara med på vigseln och middagen men sen när själva festen börjar så skulle barnen få åka hem med sin barnvakt. Då sa min syster, som är trebarnsmor (12, 10, 2.5 åringar), varför ska barnen vara med. Dom kommer inte tycka det är kul ändå att sitta stilla på en middag med massa vuxna, och 2.5 åringen kommer inte kunna sitta still så det skulle bara bli jobbigt.
    Då tog vi, jag och min blivande, beslutet att inte bjudna några barn. Min bror sa inte så mycket mer än att han äldsta dotter (6 år) hade tyckt det var kul att få se mig i brudklänning. Så då bestämde jag att mina syskonbarn får vara med på vigseln men sen får dom åka.

• Magjestic

Kul att det löst sig för er!

Jag har lite av samma problem.
    Vi har inte på något sätt uttalat att vi inte vill ha barn på bröllopet (ammande självklart ok) men vi var väldigt noga med att skriva de inbjudas namn på inbjudningskorten.

Nu har en familj meddelat att de tar med barnen....

Hur berättar man på ett snyggt sätt att de inte är välkomna denna dag?

• Steinhammersfru

Magjestic skrev 2010-04-26 09:56:46 följande:
    Kul att det löst sig för er!Jag har lite av samma problem.Vi har inte på något sätt uttalat att vi inte vill ha barn på bröllopet (ammande självklart ok) men vi var väldigt noga med att skriva de inbjudas namn på inbjudningskorten.Nu har en familj meddelat att de tar med barnen....Hur berättar man på ett snyggt sätt att de inte är välkomna denna dag?

Min kusin ringde och tackade för inbjudan. Vi pratade en stund och kom in på ämnet barn, då jag sa att inga barn är bjudna, inte ens mina syskonbarn. Då blev hon chockad och höjer rösten: "Va!! Är inga barn bjudna, inte ens dina syskonbarn!? Jaa jag tog förgivet att våra barn var bjudna men det skulle jag väl inte gjort då".
    Jag svarade att dom enda som är bjudna är dom vars namn står på inbjudan inga andra. Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop och mina syskon har inga problem med det. Min syster ska vara tärna och min bror toastmaster så dom kommer ha fullt upp ändå. Och så avslutade jag med att säga att om ni inte kan eller vill komma pga det så går det bra att tacka nej, jag har full förståelse för det.

Jag fullständigt vägrar ge med mig på den punkten! Så är det bara!! Jag tänker inte ändra mig på den punkten för att slippa en konfrontation, då tar jag hellre tjafset. Sån är jag, vissa gör hellre tvärtom kanske. Om barn alla ska få ta med sina barn så innebär det ca 30 gäster till...och det tänker inte jag betala!!

Svar på tråden SÅ IRRITERAD! Varför fattar de inte??!!