• envyme

Hur har ni råd?! :O

Jag vill absolut inte låta fräck eller så, ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men hur sjuttsingen har alla råd med bröllop? Jag är 21 år och skulle gärna gifta mig inom ett par år, innan 25 år gärna (skulle kunna gifta mig nu med om så var fallet), men jag undrar hur vi kommer ha råd. När jag gifter mig vill jag slå på stort och ha en fest som alla sent kommer glömma, men allt är ju så frukantsvärt dyrt!

Jag hör ofta om folk som är i min ålder och några år äldre som ska gifta sig, och jag undrar hur de får ihop alla pengar på så "kort" tid! Visserligen så får nog många bidrag från familj osv, men näe gudars jag hade aldrig lyckats spara ihop typ 80.000 kr :O Vilket gör mig lite ledsen faktiskt för jag vill ju gifta mig en vacker dag...

• Svar på tråden Hur har ni råd?! :O
  • Rufsas
    Syrinx skrev 2010-07-04 19:01:34 följande:
    Okej, jag menar såklart inte att förringa människors lott här i livet. Jag svarade på ett inlägg där man skrev att man bor i hus och har barn. För mig är det tydliga val man gjort i livet. Dessa val har inte jag gjort och har därför råd med annat. Snälla, gör inte detta till en politisk diskussion nu...
  • sun moon

Min BM har sålt sin lägenhet och där får vi våra 50k att gifta oss för. Vi hade inte haft råd annars. Så vi har sluppit spara till vårt bröllop. Jag är undersköterska och min sambo går på a-kassa. Egentligen helt galet att lägga så mkt pengar på en fest men vi vill detta så..

Hade vi inte haft en lägenhet att sälja så hade vi gift oss iaf men hade inte kunnat bjuda på fest. 

• Sanna2010

Bara en nyfiken fråga... Vissa i tråden skriver att de är ganska välbetalda. Vad innebär en bra lön för er?
    yp 20.000, 30.000 eller e de 40.000 i månaden?

Någon som vågar/vill berätta vad de tjänar?!

• Malin och Joel

Vi sparade 5000:-/månad i ca 1 år, plus betalade lite småsaker med våra vanliga pengar. Som andra säkert redan skrivit gjorde vi en budget först, dvs kollade upp hur mkt vi skulle behöva. Hade vi velat ha ett extravaganare bröllop hade vi fått spara längre tid. Men vi hade lika gärna kunnat köra mer budget (laga all mat själva/bara bjudit på kaffe och tårta/haft knytkalas, hyrt en billigare lokal/varit i ngns trädgård, köpt en billigare klänning osv). Det blir helt enkelt vad man gör det till!

• Rufsas
    Sanna2010 skrev 2010-07-04 20:00:28 följande:
    Bara en nyfiken fråga... Vissa i tråden skriver att de är ganska välbetalda. Vad innebär en bra lön för er?yp 20.000, 30.000 eller e de 40.000 i månaden?Någon som vågar/vill berätta vad de tjänar?!
    Vi tjänar 75 000:- tillsammans (innan skatt).
  • Snitte- 5/7-2008

vi sparade så mycket vi kunde i månaden i 2!!! år. vi försökte spara 5000 men ibland blev det kanske 2 eller 3000.

vi fick inga bidrag till vare sig resa eller bröllop men däremot önskade vi oss pengar istället för presenter så vi kunde göra roliga utflykter på vår bröllopskryssning i karribien.

DÅ fick vi ut ca 14000 var i månaden EFTER skatt. vissa månader med mer utgifter var det ju tufft men vi visste ju att vi sparade till något roligt så vi fick hålla igen,,,

• Kattpoet

Jag lever på existens minimum men man kan spara endå , svårare och man lär sig laga kläder, baka bröd och plocka ätliga växter.

• perfectbynature

Nu gifte vi oss i hemlighet då vi inte ville "slå på stort" men då jag var 21 hade jag jobbat i nästan tre år och sparat en hel del pengar. Ett sexsiffrigt belopp tar inte jättelång tid att spara ihop om man har jobb och lite utgifter. Nu kan jag ju bara tala för egen del iofs. Nu har jag varit föräldraledig i drygt 2 år så sparandet ligger på is.

• Pokaloo

Vår budgett gäller endast bröllopet utan resa.

Vi köpte för snart 1 år sen lägeheten vi bor i o ska efer bröllopet (i augusti) på en weekend till New York eller en 2 veckors i september eller oktober, köpa en bil o sen i januari planerar vi en resa till Hong Kong (för 3.e gången) o trots det spara mkt pengar.

För några år sedan hade vi en sunkig inkomst som vi trots killens enorma skulder till inkasso o kronofogden ändå kunnat resa runt 3 ggr per år o dessutom lägga undan mkt pengar.

Hemligheten är att jag inte handlar kläder här. Alla har på sig likadana plagg. När vi väl åker utomlands så handlar jag inte 2-3 plagg.. Jag handlar mkt då det är billigare än hemma o då menar jag ex jeansbyxor som jag än idag använder (var i HongKong 2006 o 2007) per par kostade mig 80 kr.. Jag köpte 6-8 byxor. Skor, stövlar o pumps per par gick på kanske (om jag delar allt på allt) ca 70 kr/par o de är i bra kvalite.

Vi har haft turen att vara där utomlands under deras reor.. Hemma handlar jag bara om det är nödvändigt, eller kanske på rea. All smink jag har är mest köpt utomlands, parfymer etc. Det är nu det senaste året som jag har börjat handla här hemma men då är det viktigt för mig att det är kvalite för då vet jag att plagget/n håller lääänge o vad gäller andra saker som toapapper så köper jag inte en 8 pack toapapper på rea.. Jag köper ca 5-10 8 pack,samma sak med schampo, balsam, tandkräm, tvättmedel, diskmedel osv o jag köper inte plastpåse vid kassan, jag har egna =0)

Idag har båda ett välbetalt jobb som båda trivs med o jag sparar ännu mer nu än vad jag någonsin gjort o lever som tidigare o bröllopet kommer bara vi två att stå för, utan hjälp av mina päron eller killens mor (hon som dessutom erbjöd att stå för en del men tog tillbaka det) Budgeten vi hade låg på 100 tusen kr o vi har redan passerat max 70 gäster. Så vi sa att det får kosta så mkt det går åt. Pengar kommer o pengar går men bröllopet är en dag som vi kommer att minnas i resten av vårat liv.

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-07-04 19:08:41 följande:
    Sorry om jag var otydlig. Det du skriver är precis det jag menar.
    Hmmm... val av livsstil... så att bli arbetslös är ett val av livsstil? Det är knappast så att alla de som lever knapert i Sverige idag gör det pga livsstilsval. Om den ena partern är arbetslös eller sjukskriven och den andre redan tar matlåda till jobbet, man aldrig äter ute, alltid storhandlar, aldrig unnar sig ett frisörbesök osv, vad gör man då? Att tro att det inte finns fattiga i Sverige idag är lika aningslöst som att säga "Om folket inte har bröd att äta kan de väl äta bakelser" som Marie Antoinette lär ha sagt innan franska revolutionen.

Vi har det hyfsat ekonomiskt men vill ändå inte lägga hur mycket pengar som helst på en enda dag så vi har lagt budgeten på runt 50-60.000 som sagt. I det finns ingen bröllopsresa inräknad. Vi åker nog inte på en sådan förrän på vår ettåriga bröllopsdag.

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O