• envyme

Hur har ni råd?! :O

Jag vill absolut inte låta fräck eller så, ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men hur sjuttsingen har alla råd med bröllop? Jag är 21 år och skulle gärna gifta mig inom ett par år, innan 25 år gärna (skulle kunna gifta mig nu med om så var fallet), men jag undrar hur vi kommer ha råd. När jag gifter mig vill jag slå på stort och ha en fest som alla sent kommer glömma, men allt är ju så frukantsvärt dyrt!

Jag hör ofta om folk som är i min ålder och några år äldre som ska gifta sig, och jag undrar hur de får ihop alla pengar på så "kort" tid! Visserligen så får nog många bidrag från familj osv, men näe gudars jag hade aldrig lyckats spara ihop typ 80.000 kr :O Vilket gör mig lite ledsen faktiskt för jag vill ju gifta mig en vacker dag...

• Svar på tråden Hur har ni råd?! :O
  • förlovadflicka

Jag är 18 o bor hemma o min fästman ska spara i ett år nu. Han kommer få över ca 5000 varje månad (han tjänar ca 13000 efter skatt) o om han sparar det blir det ju typ 60000! Det är bra att ha en väldigt ekonomisk kille har jag märkt :) Men vi vill ha en lägre budget ändå eftersom det är ju bättre att lägga pengar på möbler och sånt man kan ha länge än en fest så vi tänkte oss mellan 30000-40000 :)

• Rufsas

Skumboll och Optimia, tack snälla för era inlägg. Jag började nästan tro att jag var ensam om mina åsikter.

Hör och häpna. Vi ska också skaffa städhjälp hemma nu i höst. Har märkt att både det och att vi lägger mycket pengar på bröllopet sticker fruktansvärt mycket i ögonen. Hur ofta får man inte höra: "Jag skulle aaaaldrig lägga så mycket pengar på en dag även om jag hade gott om pengar". Öhhh, va? Och det är ju absolut förbjudet att glädjas åt andra som vill det eller vad?!

• Skumboll

Rufsas: Du är definitivt inte ensam, och det finns säkert fler där ute som tycker likadant...men jag tror att få faktiskt vågar säga något som går emot budget-strömmen. 

Städhjälp är fantastiskt, du gör helt rätt som unnar dig det. Helt klart den bästa vardagslyxen! 

Vi har det inte speciellt gott ställt, men har ändå ett nytt hus, ny bil, jag går hemma (har valt att inte jobba just nu) och vi har en son vi skämmer bort. Och dessutom lägger vi nu massor med pengar på bröllop. Detta stör många, och ingen förstår varför vi väljer att slösa pengar på så "onödiga" saker och ingen är glad för de val vi gjort i våra liv. Jag är helt med på att andra skulle prioritera annorlunda, men inte skulle väl jag missunna dem för att de väljer att lägga sina pengar på resor, prylar, eller vad de nu vill göra istället.

Om bara folk kunde respektera varandra och inse att vi är olika. 

• MarDal

Min kille var nere i Holland o jobbade i 4 månader å det blev en hel del pengar.
    Sen fick vi pengar i gåva från mamma o pappa å de gick till min klänning.
    Sen beslöt vi oss för att ha kuvertavgift på 300 kr.  Vilket våra vänner tyckte var OK!

i å med kuvertavgiften hamnar vi på ca 65tkr. ananrs 85tkr. Det är ju lokalen plus personalen som kostar mest.

Att gifta sig kan ju bli hur dyrt som helst, men är man ute i god tid så fixar man det
    Sen behöver det inte vara dyrt att gifta sig heller. Du kommer ha minst lika kul i en lada m ed alla dina vänner å god hemlagad mat som en middagsfest i finaste slottet :-P

• pyrro

Men seriöst hur många tror ni bryr sig om ni skaffar städhjälp eller inte. Jag skulle inte ha det även om jag hade råd för jag skulle inte palla med att någon rotade i mitt hus men grattis till er som vill ha det och har råd. Lägg vilka pengar ni vill på vad ni vill. Täck ett slott med lila tyg om ni känner för det....MEN inse att det är en liten priviligerad värld ni lever i. Jag känner INGEN som kan/vill lägga 300.000 på ett bröllop och jag anser ändå att vi har det gott ställt! Jag har också pluggat och jobbar men tjänar ingen jättelön för det. Vi kan inte spara 15.000 i månaden genom att dra ner på lite shopping och byta till matlådor som en del verkar tro att alla kan.

• my missis

Optimia: Nej,nej nej människor som inte kan laga mat är inte förhatliga och falska, hur kan du ha tolkat det så??? Den här människan ag skrev om gnäller om att hon är utarbetad fast hon inte gör särskilt mycket överhuvudtaget. Hon inser inte att hon lever ett bra liv, utan bara gnäller. Dessutom är hon falsk som person, hon går över lik för att hela tiden höja sig själv till skyarna. Hon kan stryka dig medhårs, och när du inte ser på går hon till chefen och säger: sparka slynan hon är värdelös!
    Hon är känd i branschen, IT, Många vet vet hon är och det flesta får kalla kårar.
    DÄRFÖR är hon falsk och inget annat!

Skit i och laga mat om ni inte kan/vill, skaffa städhjälp om ni har möjlighet och inte orkar/vill av OLIKA anledningar, Jag kunde inte bry mig mindre. Men gnäll inte när ni har dessa möjligheter, det finns dom som knappt har mat på bordet i detta välfärdssverige, och det är gnället som gör mig förbannad, när man inte inser att man har det bra. Jag säger inte att nån här gnäller men det FINNS folk som faktiskt gnäller.
    Att tro nått annat är oerhört blåögt. 
    Själv kan jag inte ha städhjälp eftersom jag har lite svårt att lita på folk, orkar inte förklara varför, och okända människor i mitt hem när ag inte är där funkar inte. Min m2b har ett jobb som gör att han har ett ganska stort ansvar och kan inte komma ifrån så att han skulle kunna laga mat ibland. Även om han kan och är duktig de få gånger han har mölighet.  
    Så, förstår ni nu, ni som trodde jag menade nått annat?
    Falska människor är såna som manipulerar och lurar, har inget med matlagning och städning att göra!!!!!

• Allerts

Vi kommer att vara 23år resp 29år när vi gifter oss och vi har båda fasta inkomster. Han tjänar mer än mig och sparar 3000kr/mån och jag sparar 2000kr/mån. På ett år blir det ju lite. Den summan räcker för oss.

Dessutom räknar vi med att skippa födelsedagspresenter/julklappar i år och istället önska oss pengar av våra familjer. Kanske kan bli ett par tusenlappar där med. 

Sen gäller det ju att kolla runt. Du kanske inte måste välja första bästa klänning som kostar 15.000kr, du kan nog hitta en minst lika fin för 4.000-5.000kr. Det gjorde i alla fall jag. Boka en bygdegård i stället för ett hotell, osv.

• Nudabaga

Jag och min blivande sätter in båda våra löner på ett konto där alla räkningar dras ifrån och sedan plockar vi ut en bestämd summa varje månad i "fickpengar":) I början var det hemskt men jäklar vad effektivt det är...

• mamablues

Vi har tyvärr haft så mkt morgångar det sista året å vi ville så gärna gifta oss men såg det som en omöjlighet, om vi inte ville bjuda bara familjen så att säga. Så bröllop låg långt fram i tiden. Men..mina föräldrar erbjöds sig att betala de stora delarna av bröllopet så nu står vi för ringar, hotell å lite småsaker som vi kan bekosta själv. Har sparat ihop en summa redan å vi hinner få ihop ytterligare några tusen fram tills oktober.

Alla har vi olika förutsättningar och det är så tråkigt när det blir avundsjuka. Jag hade ingen aning om att de flesta här inne planerade budgetbröllop, trodde vi var en liten skara. Självklart hade jag önskat ett äkta sagobröllop i dagarna tre på ett slott å kunna betala ALLT för ens gäster. Men så ser inte våran verklighet ut. Jag älskar att pyssla å planera å vara projektledare, haha, så det här passar mig perfekt! Det är ju bara bra att de finns de som har massor av pengar att spendera på sin stora dag annars skulle det inte finnas någon bröllopsindustri å inga koordinatorer!!! Tummen upp för alla oss som ska gifta oss oavsett budget, vi har samma mål...att ingå äktenskap med den man vi vill leva med! 

Det kommer säkert att finnas de som kommer ge synpunkter på att mina föräldrar betalar kalaset, men då får ni ha det. Den dagen någon av mina barn gifter sig hoppas jag att kunna bidra med något för att jag vill ge, jag älskar att ge. Precis så är det för mina föräldrar.

Vi kommer få en underbar fest med massor av mat å fina kläder och underbart sällskap Att leta efter billiga alternativ är riktigt roligt faktiskt. Å kunna spara in tusenlapp på tusenlapp är inte fel. Med det så kan man få lite mer för pengarna istället eller finare ring om man vill det. 

• Optimia
    my missis skrev 2010-08-18 19:19:47 följande:
    Optimia: Nej,nej nej människor som inte kan laga mat är inte förhatliga och falska, hur kan du ha tolkat det så??? Den här människan ag skrev om gnäller om att hon är utarbetad fast hon inte gör särskilt mycket överhuvudtaget. Hon inser inte att hon lever ett bra liv, utan bara gnäller. Dessutom är hon falsk som person, hon går över lik för att hela tiden höja sig själv till skyarna.

Skit i och laga mat om ni inte kan/vill, skaffa städhjälp om ni har möjlighet och inte orkar/vill av OLIKA anledningar, Jag kunde inte bry mig mindre. Men gnäll inte när ni har dessa möjligheter, det finns dom som knappt har mat på bordet i detta välfärdssverige, och det är gnället som gör mig förbannad, när man inte inser att man har det bra. Jag säger inte att nån här gnäller men det FINNS folk som faktiskt gnäller.Att tro nått annat är oerhört blåögt.
    Ursäkta mig, men jag tycker faktiskt inte du ger ett speciellt sympatiskt intryck själv när du de facto gnäller om hur mycket/lite en människa gör. Låt Luther hoppa ner från axeln och få lite distans till andras arbetsmängd. Vad vet du om hur hon mår eller hur hon har det? Hon kanske har psykiska problem som påverkar hur mycket hon faktiskt orkar jobba och hur hon beter sig. NEJ jag försvarar inte falska människor, men min erfarenhet är att man sällan vet speciellt mycket om andra människor, deras liv och omständigheter. Det finns oftast förklaringar till varför folk beter sig som de gör.

Var glad och nöjd över att du inte behöver gnälla om ditt liv på det sätt hon gör, och sluta irritera dig på henne. Ingenting blir bättre av att man går omkring och spyr galla över en annan människa.

Har NÅGON här sagt att det inte finns människor som gnäller över att de "bara har råd med x antal tusen till semestern" som exempel? Nej, knappast. Däremot finns det flera på detta forum som snabbt som ögat ska hacka ner på den som väljer att spendera mera pengar på sitt bröllop, sin bil, sina kläder eller vad som helst. "Men varför spendera si och så mycket på det där -- det skulle JAG aaaaaldrig lägga" är en vanlig kommentar om någon berättar om att de köpt något dyrt/har en dyr fest osv.

Jag är starkt av den åsikten att var och en är sin lyckas smed. Ja, det finns fattiga människor, men de allra flesta skulle ha kunnat ha gjort andra livsval (ex. bättre/mer utbildning, flytta till en ort där det finns jobb istället för att promt bo på en ort där arbetslösheten är hög). Människor som är sjuka, handikappade eller annars förhindrade att utbilda sig/jobba förtjänar givetvis samhällets stöd så de kan ha en dräglig tillvaro.  Ingen väljer att bli sjuk eller handikappad, så dessa ska absolut inte leva på svältgränsen!

Människor som struntat i skolan, inte velat utbilda sig efter gymnasiet och som gnäller över att de är så hiiiiimla fattiga har jag ingen större sympati för. Jag har pluggat hårt och levt fattigt för att kunna få det jobb jag har idag. De allra flesta svenska ungdomar har samma möjlighet att plugga på högskola och få ett bra jobb. Gratis utbildning + ett hyfsat studiestödssystem gör det möjligt för väldigt många att skaffa sig en bra utbildning och därmed öka sina valmöjligheter och chanser till jobb.

Och ja, jag vet att det finns människor som har låga löner, inget tvivel om saken. Men att påstå att man är världsfrånvänd och att man tycker att "det bara är att dra ner på shoppingen" för att man inte själv ligger i låglöneträsket är magstarkt för mig.

Denna eviga missunnsamhet som råder; ska jag köpa mina kläder på H&M och Lindex bara för att grannen inte har råd med dyrare kläder? Gör det mig till en bättre människa om jag "låtsas" att jag inte har några pengar alls och att mitt konsumtionsmönster ska efterlikna en ensamförsörjande 5-barnsmors? Ska jag dra på mig x antal sms-låneskulder också, och passa på att hamna hos Kronofogden så jag får känna på hur det är att vara skuldsatt med höga räntor och inte kunna teckna ett telefonabonnemang? För annars är jag väl världsfrånvänd och gnällig, antar jag.

Sluta tänka så mycket på hur andra har det och irritera er mindre över andras livsval.

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O