my missis skrev 2010-08-18 19:19:47 följande:Optimia: Nej,nej nej människor som inte kan laga mat är inte förhatliga och falska, hur kan du ha tolkat det så??? Den här människan ag skrev om gnäller om att hon är utarbetad fast hon inte gör särskilt mycket överhuvudtaget. Hon inser inte att hon lever ett bra liv, utan bara gnäller. Dessutom är hon falsk som person, hon går över lik för att hela tiden höja sig själv till skyarna.
Skit i och laga mat om ni inte kan/vill, skaffa städhjälp om ni har möjlighet och inte orkar/vill av OLIKA anledningar, Jag kunde inte bry mig mindre. Men gnäll inte när ni har dessa möjligheter, det finns dom som knappt har mat på bordet i detta välfärdssverige, och det är gnället som gör mig förbannad, när man inte inser att man har det bra. Jag säger inte att nån här gnäller men det FINNS folk som faktiskt gnäller.Att tro nått annat är oerhört blåögt.
Ursäkta mig, men jag tycker faktiskt inte du ger ett speciellt sympatiskt intryck själv när du de facto gnäller om hur mycket/lite en människa gör. Låt Luther hoppa ner från axeln och få lite distans till andras arbetsmängd. Vad vet du om hur hon mår eller hur hon har det? Hon kanske har psykiska problem som påverkar hur mycket hon faktiskt orkar jobba och hur hon beter sig. NEJ jag försvarar inte falska människor, men min erfarenhet är att man sällan vet speciellt mycket om andra människor, deras liv och omständigheter. Det finns oftast förklaringar till varför folk beter sig som de gör.
Var glad och nöjd över att du inte behöver gnälla om ditt liv på det sätt hon gör, och sluta irritera dig på henne. Ingenting blir bättre av att man går omkring och spyr galla över en annan människa.
Har NÅGON här sagt att det inte finns människor som gnäller över att de "bara har råd med x antal tusen till semestern" som exempel? Nej, knappast. Däremot finns det flera på detta forum som snabbt som ögat ska hacka ner på den som väljer att spendera mera pengar på sitt bröllop, sin bil, sina kläder eller vad som helst. "Men varför spendera si och så mycket på det där -- det skulle JAG aaaaaldrig lägga" är en vanlig kommentar om någon berättar om att de köpt något dyrt/har en dyr fest osv.
Jag är starkt av den åsikten att var och en är sin lyckas smed. Ja, det finns fattiga människor, men de allra flesta skulle ha kunnat ha gjort andra livsval (ex. bättre/mer utbildning, flytta till en ort där det finns jobb istället för att promt bo på en ort där arbetslösheten är hög). Människor som är sjuka, handikappade eller annars förhindrade att utbilda sig/jobba förtjänar givetvis samhällets stöd så de kan ha en dräglig tillvaro. Ingen väljer att bli sjuk eller handikappad, så dessa ska absolut inte leva på svältgränsen!
Människor som struntat i skolan, inte velat utbilda sig efter gymnasiet och som gnäller över att de är så hiiiiimla fattiga har jag ingen större sympati för. Jag har pluggat hårt och levt fattigt för att kunna få det jobb jag har idag. De allra flesta svenska ungdomar har samma möjlighet att plugga på högskola och få ett bra jobb. Gratis utbildning + ett hyfsat studiestödssystem gör det möjligt för väldigt många att skaffa sig en bra utbildning och därmed öka sina valmöjligheter och chanser till jobb.
Och ja, jag vet att det finns människor som har låga löner, inget tvivel om saken. Men att påstå att man är världsfrånvänd och att man tycker att "det bara är att dra ner på shoppingen" för att man inte själv ligger i låglöneträsket är magstarkt för mig.
Denna eviga missunnsamhet som råder; ska jag köpa mina kläder på H&M och Lindex bara för att grannen inte har råd med dyrare kläder? Gör det mig till en bättre människa om jag "låtsas" att jag inte har några pengar alls och att mitt konsumtionsmönster ska efterlikna en ensamförsörjande 5-barnsmors? Ska jag dra på mig x antal sms-låneskulder också, och passa på att hamna hos Kronofogden så jag får känna på hur det är att vara skuldsatt med höga räntor och inte kunna teckna ett telefonabonnemang? För annars är jag väl världsfrånvänd och gnällig, antar jag.
Sluta tänka så mycket på hur andra har det och irritera er mindre över andras livsval.