LyckeLi skrev 2010-07-12 00:14:22 följande:
Ja, det kan man ju göra om man träffas unga när båda inte har barn! Men om man träffas senare i livet... så kanske det inte längre är ett val att gifta sig barnfri och husfri osv. De med många barn bor många gånger billigare i hus än i lägenhet förövrigt, då stora lägenheter kostar rejält varje månad. Och vissa kanske råkade bli gravida tidigare än vad de tänkt (känner folk som blivit gravida både trots piller och en annan trots både kondom och sen dagen-efter-piller)! Visst, man kan ju välja att göra bort... men personligen ser jag det inte ens som ett godtagbart val att ta bort ett barn som blir till av kärlek, bara för att man tex. vill kunna spara till ett bröllop. Eller leva ett visst typ av liv! Det är ju min åsikt och den står jag för. Respekterar självklart att andra tycker annorlunda. Men jag tycker inte det är riktigt rätt att rakt av säga att det är ett val av livsstil heller. Det handlar mer om förutsättningar skulle jag vilja säga! Både ekonomiska, sociala och kanske även kulturella!
Jo, att skaffa barn är ett val av livsstil oavsett om du inte gillar det eller inte. Jag har tidigare i tråden skrivit att vi har det gott ställt i vår lilla familj. Det är dock INGET jag skäms för alls. Jag har pluggat i sex år och jobbat extra sedan jag var 14. Jag är stolt över att ha kämpat mig upp och tänker inte låta någon få mig att få dåligt samvete över det.
Det finns en del inlägg i tråden som andas svensk avundsjuka men jag har inte velat skriva det tidigare. Jag är trött på de barnfamiljer jag känner som gnäller om att de har så lite pengar. Allvarligt talat. Jag är såklart medveten om att klasskillnader fortfarande finns men det är jättetråkigt när bekanta suckar så fort vi åker på semester och säger "ni åker alltid på så dyra semestrar, det önskar jag att vi kunde göra". Hur upplyftande känns det på en skala?