• envyme

Hur har ni råd?! :O

Jag vill absolut inte låta fräck eller så, ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men hur sjuttsingen har alla råd med bröllop? Jag är 21 år och skulle gärna gifta mig inom ett par år, innan 25 år gärna (skulle kunna gifta mig nu med om så var fallet), men jag undrar hur vi kommer ha råd. När jag gifter mig vill jag slå på stort och ha en fest som alla sent kommer glömma, men allt är ju så frukantsvärt dyrt!

Jag hör ofta om folk som är i min ålder och några år äldre som ska gifta sig, och jag undrar hur de får ihop alla pengar på så "kort" tid! Visserligen så får nog många bidrag från familj osv, men näe gudars jag hade aldrig lyckats spara ihop typ 80.000 kr :O Vilket gör mig lite ledsen faktiskt för jag vill ju gifta mig en vacker dag...

• Svar på tråden Hur har ni råd?! :O
  • Oniq

Det finns väl egentligen bara två alternativ när det gäller kostnaden för bröllop;

Antingen så anpassar man plånboken efter önskemålen, eller så anpassas önskemålen efter plånboken. Inget är bättre eller sämre än det andra och vi är alla olika i tycken och smak.

Har du lyckats spara ihop stora slantar till ditt bröllop? - GOOD FOR YOU! Toppen! Hoppas du får exakt vad du önskat dig!

Har du lyckats få ihop ditt bröllop trots knaper budget? - GOOD FOR YOU! Toppen! Hoppas du får exakt vad du önskat dig!

En fest för att fira två personer som älskar varandra kan te sig på öändligt många olika sätt, för oändligt olika budgetar och bli makalöst fantastiskt på sitt egna unika sätt.   

Även om man inte har massiva slantar på banken så har vi som planerar bröllop någonting som är värt mer - vi har hittat den vi vill dela resten av våra liv med - det är väl värt mest?

• Semlorna

Vi ska gifta oss med en budget på 15 000 (bröllopsresa och ring ej inräknat) och då kommer festen vara hela helgen. Så det är definitivt möjligt att gifta sig för en mindre budget. Jag känner inte att jag fått avstå från saker utan vårat bröllop kommer bli helt perfekt för oss!

• Sandrina

Har inte orkar läsa hela tråden, men svara på TS fråga.

Givetvis kan det vara svårt att spara ihop så myket pengar, beroede på om man jobbar, pluggar osv. Men det gäller att prioritera. Man kanske får välja bort vissa saker som man normalt unnar sig under den tiden man spar. Det är lätt att motivera sig när man vet vad man spar till. Tänk efter vad som är rimligt för just er att spara varje månad. Om du är 21 år kanske ni får börja spara redan nu så kanske ni har fått ihop tillräcklig innan du är 25 år. Bestäm vad ni minst ska lägga undan varje månad, sen kanske det kommer en månad när ni kan lägga undan lite mer. Det går ganska fort att spara bara man kommer igång, och ju mer man sparar ihop till ju roligare blir det att spara mer.
    Sen kanske man får inse sina begränsningar, man kanske helt enkelt inte kan ha ett bröllop som kostar 100 000:-, då får man prioritera vilka delar som är viktigas och lägga lite mer pengar på det och dra ner på något annat.
    Det går om man vill! :)

• my missis

Håller helt och hållet med Oniq, det viktiga är att man får leva med den man älskar, om man vill göra bröllopet storslaget eller lite mindre, så kommer man ju inte att vara mera gift bara för att det kostar 10 ggr mer. Vissa vill ju inte ha det stort, min m2b tycker inte om at stå i centrum och vill ha bara de närmast "sörjande" med,  och det har jag fått rätta mig efter. Även om jag gärna ha haft en dunderfest, så är det viktiga för mig att jag äntligen (efter 12 år) får bli fru M********

• pyrro

Kan inte låta bli att tänka på skillnaden mellan Anders och Leila Bagges bröllop. Båda har mer pengar än jag kan drömma om.....jag skulle välja Anders bröllop 1000 gånger av 1000! Vi ville också bara ha dom allra närmaste med för att fira vår kärlek och inte mostrar och fastrar som jag aldrig umgås med annars. Så det har såklart inte bara med hur mkt pengar man har att göra utan man vill ju olika helt enkelt också.

• fibobs

instämmer, det är därför vi gör som vi gör.
    Vi gifter oss inte för andra skull, utan bara för vår egen ;)

• Uttan

Det viktiga är inte att du får boka in massa folk som gör dyra saker åt dig som du tekniskt sett kan göra själv.

Filmning/fotografering: Ofta finns det någon vän eller bekant som gör detta talangfullt.

Tårta: Okej, här kanske man inte kan kompromissa allt för mycket om man vill ha tex 5 våningstårta men den kostar å andra sidan inte så mycket heller.

Mat: Cateringfirmor är ofta inte allt för dyra. Vi har 70 gäster och lägger 11.000:- på en stooor buffé för alla gommar. Annars kan man ju göra själv.

Lokal: Behöver den vara mitt i centrum? Finns det alternativ? Vi kommer hålla till i en bygdegård utanför centrum och avlägsna vänner kommer köra folk hem hela natten mot en billig peng.

Ringar: Vi valde helt fritt utan att kolla på prislapparna men kom ändå "bara" upp till 10.000:- för bådas ringar så det går ju komma ner betydligt i pris.

• Rufsas
    pyrro skrev 2010-08-18 11:01:32 följande:
    Uttryck som "jag gnäller inte på fattiglappar" och "människor som inte lyckats skapa sig ett liv med pengar över" kanske inte är så trevliga om man kämpar i motvind!!
    Jag gjorde ett försök att vara ironisk men den poletten verkade inte trilla ner. Det jag menar är att det är ett satans gnäll på de som lägger mycket pengar på bröllopet. Allt som oftast här på BT faktiskt. Det jag menar då är att dessa personer som lägger mycket pengar inte gnäller på de som lägger mindre pengar på bröllopet. Och hur kommer det sig tror ni? Svar: svenska avundsjukan såklart. Annars hade ni i lugn och ro kunnat ägna er åt andra mer viktiga saker än att ingå i ryggdunkar-klubben-för-budget-bröllop. Respektera ALLA för hur man väljer att göra!
  • Skumboll
    Rufsas skrev 2010-08-18 13:24:04 följande:
    Jag gjorde ett försök att vara ironisk men den poletten verkade inte trilla ner. Det jag menar är att det är ett satans gnäll på de som lägger mycket pengar på bröllopet. Allt som oftast här på BT faktiskt. Det jag menar då är att dessa personer som lägger mycket pengar inte gnäller på de som lägger mindre pengar på bröllopet. Och hur kommer det sig tror ni? Svar: svenska avundsjukan såklart. Annars hade ni i lugn och ro kunnat ägna er åt andra mer viktiga saker än att ingå i ryggdunkar-klubben-för-budget-bröllop. Respektera ALLA för hur man väljer att göra!
    OJ vad jag håller med dig!!

Jag har inte hängt här speciellt länge, men insåg snabbt att det var tabu att lägga mycket pengar på bröllopet. Här verkar allt handla om att göra bröllopet så budget och billigt som möjligt, och lägger man mycket pengar verkar man mest vara en idiot som slösar pengar på något så onödigt. För viktigast är ju kärleken.

• Optimia

Rufsas skrev 2010-08-18 13:24:04 följande:

Håller med till 100 %! Var och en får för min del ha sitt bröllop precis som de önskar, vill man sätta 200 000 kr på sitt bröllop, varsågod. Vill man betala 10 000:- för sitt bröllop, varsågod.
    Jag blir knappast bjuden på någondera bröllopet, så det berör inte mig om någon av er tapetserar om ett slott för att få väggarna att matcha blombuketten, lika lite som det berör mig om någon väljer att ha sin bröllopsmiddag i en lada. 

De bröllop jag _blir_ bjuden på, sitter jag inte och tänker "vad kan det här ha kostat" -- jag är glad över att jag blivit bjuden och tycker det är intressant att se hur olika par velat fira sina bröllopsdagar.

Jag säger inte att någon är avundsjuk eller missunnsam, men det är faktiskt lite irriterande med folk som tycker att ingenting får kosta, allt ska göras så billigt som det bara är möjligt för att annars gifter man sig inte av kärlek.

Jag har pluggat och levt fattigt i flertalet år. Samma sak med min sambo. Jag VET vad det innebär att leva på en liten budget. Nu när vi jobbar och har hyfsade löner VILL jag satsa mer pengar än jag skulle ha kunnat när jag levde på studiemedel. Vi VILL ha champagne från Taittinger till välkomstskål, även om vi skulle komma mycket billigare undan om vi valde mousserande vin från Törley. Detta för att både jag och min sambo är väldigt intresserade av viner, och i synnerhet champagne.

Att VI har valt att satsa mer pengar på VÅRT bröllop betyder inte att vi ser ner på våra vänner som satsar mindre pengar. Nej vi tycker oss inte vara förmer än någon annan, utan vi vet att vi är lyckligt lottade som kan spara en hel del varje månad. Har även vänner som jag gissar att tjänar bra, men som ändå väljer att satsa mindre på sitt bröllop, så för mig betyder inte "billigt" bröllop = fattigt brudpar.

Och ja, jag måste nog vara en sån där förhatlig och falsk människa som my missis skriver om; jag hatar matlagning = min sambo lagar oftast maten, och vi funderar på att börja ha städhjälp när vi flyttar till större lägenhet.

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O