Rufsas skrev 2010-08-18 13:24:04 följande:
Jag gjorde ett försök att vara ironisk men den poletten verkade inte trilla ner. Det jag menar är att det är ett satans gnäll på de som lägger mycket pengar på bröllopet. Allt som oftast här på BT faktiskt. Det jag menar då är att dessa personer som lägger mycket pengar inte gnäller på de som lägger mindre pengar på bröllopet. Och hur kommer det sig tror ni? Svar: svenska avundsjukan såklart. Annars hade ni i lugn och ro kunnat ägna er åt andra mer viktiga saker än att ingå i ryggdunkar-klubben-för-budget-bröllop. Respektera ALLA för hur man väljer att göra!
Håller med till 100 %! Var och en får för min del ha sitt bröllop precis som de önskar, vill man sätta 200 000 kr på sitt bröllop, varsågod. Vill man betala 10 000:- för sitt bröllop, varsågod.
Jag blir knappast bjuden på någondera bröllopet, så det berör inte mig om någon av er tapetserar om ett slott för att få väggarna att matcha blombuketten, lika lite som det berör mig om någon väljer att ha sin bröllopsmiddag i en lada.
De bröllop jag _blir_ bjuden på, sitter jag inte och tänker "vad kan det här ha kostat" -- jag är glad över att jag blivit bjuden och tycker det är intressant att se hur olika par velat fira sina bröllopsdagar.
Jag säger inte att någon är avundsjuk eller missunnsam, men det är faktiskt lite irriterande med folk som tycker att ingenting får kosta, allt ska göras så billigt som det bara är möjligt för att annars gifter man sig inte av kärlek.
Jag har pluggat och levt fattigt i flertalet år. Samma sak med min sambo. Jag VET vad det innebär att leva på en liten budget. Nu när vi jobbar och har hyfsade löner VILL jag satsa mer pengar än jag skulle ha kunnat när jag levde på studiemedel. Vi VILL ha champagne från Taittinger till välkomstskål, även om vi skulle komma mycket billigare undan om vi valde mousserande vin från Törley. Detta för att både jag och min sambo är väldigt intresserade av viner, och i synnerhet champagne.
Att VI har valt att satsa mer pengar på VÅRT bröllop betyder inte att vi ser ner på våra vänner som satsar mindre pengar. Nej vi tycker oss inte vara förmer än någon annan, utan vi vet att vi är lyckligt lottade som kan spara en hel del varje månad. Har även vänner som jag gissar att tjänar bra, men som ändå väljer att satsa mindre på sitt bröllop, så för mig betyder inte "billigt" bröllop = fattigt brudpar.
Och ja, jag måste nog vara en sån där förhatlig och falsk människa som my missis skriver om; jag hatar matlagning = min sambo lagar oftast maten, och vi funderar på att börja ha städhjälp när vi flyttar till större lägenhet.