• envyme

Hur har ni råd?! :O

Jag vill absolut inte låta fräck eller så, ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men hur sjuttsingen har alla råd med bröllop? Jag är 21 år och skulle gärna gifta mig inom ett par år, innan 25 år gärna (skulle kunna gifta mig nu med om så var fallet), men jag undrar hur vi kommer ha råd. När jag gifter mig vill jag slå på stort och ha en fest som alla sent kommer glömma, men allt är ju så frukantsvärt dyrt!

Jag hör ofta om folk som är i min ålder och några år äldre som ska gifta sig, och jag undrar hur de får ihop alla pengar på så "kort" tid! Visserligen så får nog många bidrag från familj osv, men näe gudars jag hade aldrig lyckats spara ihop typ 80.000 kr :O Vilket gör mig lite ledsen faktiskt för jag vill ju gifta mig en vacker dag...

• Svar på tråden Hur har ni råd?! :O
  • Sebastiána

Jag gillar inte att ordna stora fester. Jag tycker att det blir jobbigt bara att rodda ihop något för 10 gäster. Egentligen hade jag inte brytt mig om att ha någon fest alls, men min BM vill ha hela kitet. Om vi nu ska ställa till en fest för 50 personer ska det banne mig bli en bra fest annars kan vi lika gärna strunta i det. Om vi inte får ihop någon catering utan det blir McDonald's på papptallrikar kan vi lika gärna hoppa över det och bara gifta oss och bjuda på champagne och tårta efter vigseln istället. Jag bjuder knappast in till födelsedagsfest (eller annan fest) om jag inte känner att jag kan ge gästerna det jag vill ge.

OBS! Detta behöver inte bli så dyrt. Man kan säkert klara det på 20.000. Vi har en budget på 50-60.000:- ungefär. Det blir en del kostnader vi inte tänkte på från början, som att hyra minibussar till de släktingar som reser 120 mil till bröllopet.

• my missis

Intressant det här, visst finns det dom som lever i det blå, och inte inser hur bra dom har det. var på bröllop en gång ca 80 gäster, dyrt, påkostat, bruden i fråga j-ligt märkvärdig över sin ring som hade EN diamant som inte var särskilt stor. Men det var ca 8 år sedan och inte lika vanligt då, diamanter har ju blivit vanligare de senaste åren.
    Hon var så utarbetad hela tiden denna kvinna, hon fick en spabehandling à 3000 kr av sin man helt utan vidare en gång. Hon lagade aldrig mat, det gjorde maken, hon hade städerska. Hon hade ett välbetalt jobb där hon inte gjorde så mycket, hennes egna ord, hur blir man utarbetad då??? Va, låter jag avundsjuk? Nja, jag skulle gärna ha städerska och en man som ALLTID laga mat. Det som gör mig förbannad är det här med att neka till att vissa lever i det blå, för det finns dom som gör det. Det kan man INTE neka till.

Nu svävade jag ut fullständigt utanför tråden, ursäkta, kom bara att tänka på denna hemska människa (ovan), hemsk på flera sätt som jag inte orkar dra här, när nån började prata om att leva i det blå.

• Sebastiána
    my missis skrev 2010-08-18 10:14:29 följande:
    Intressant det här, visst finns det dom som lever i det blå, och inte inser hur bra dom har det. var på bröllop en gång ca 80 gäster, dyrt, påkostat, bruden i fråga j-ligt märkvärdig över sin ring som hade EN diamant som inte var särskilt stor. Men det var ca 8 år sedan och inte lika vanligt då, diamanter har ju blivit vanligare de senaste åren.Hon var så utarbetad hela tiden denna kvinna, hon fick en spabehandling à 3000 kr av sin man helt utan vidare en gång. Hon lagade aldrig mat, det gjorde maken, hon hade städerska. Hon hade ett välbetalt jobb där hon inte gjorde så mycket, hennes egna ord, hur blir man utarbetad då??? Va, låter jag avundsjuk? Nja, jag skulle gärna ha städerska och en man som ALLTID laga mat. Det som gör mig förbannad är det här med att neka till att vissa lever i det blå, för det finns dom som gör det. Det kan man INTE neka till.Nu svävade jag ut fullständigt utanför tråden, ursäkta, kom bara att tänka på denna hemska människa (ovan), hemsk på flera sätt som jag inte orkar dra här, när nån började prata om att leva i det blå.
    Ja, det finns de som lever i det blå. Har träffat flera. Hörde förresten en på jobbet berätta om en släkting som skulle gifta sig (hans systerdotter). Det var väldigt påkostat och hamnade väl på minst 150.000. Det var inte så många gäster men de skulle ha festen på ett slott. Nya gardiner hade de fått köpa också för de som fanns i festlokalen matchade inte servetterna, som ju hade samma färg som färgtemat.
  • uppochhoppa

Vi har råd, vi älskar och vill göra dagen till en oförglömlig fest. Nu, innan vi har barn kan vi göra detta. Vi har pluggat, börjat jobba och avancerat, jag har ett jobb med mkt stress men där jag också kan tjäna stora pengar de månader jag lyckas. Jag vägrar må dåligt för att vi lägger pengar och tid på vårt bröllop, för att andra inte har lyckats skapa sig ett liv med pengar över. Har sparat o tjänat ihop till bröllopet och vår kärlek är det som betyder mest, men utöver det vill vi fira den på pampigt vis. Vi förtjänar det!

• Rufsas
    my missis skrev 2010-08-18 10:14:29 följande:
    Intressant det här, visst finns det dom som lever i det blå, och inte inser hur bra dom har det. var på bröllop en gång ca 80 gäster, dyrt, påkostat, bruden i fråga j-ligt märkvärdig över sin ring som hade EN diamant som inte var särskilt stor. Men det var ca 8 år sedan och inte lika vanligt då, diamanter har ju blivit vanligare de senaste åren.Hon var så utarbetad hela tiden denna kvinna, hon fick en spabehandling à 3000 kr av sin man helt utan vidare en gång. Hon lagade aldrig mat, det gjorde maken, hon hade städerska. Hon hade ett välbetalt jobb där hon inte gjorde så mycket, hennes egna ord, hur blir man utarbetad då??? Va, låter jag avundsjuk? Nja, jag skulle gärna ha städerska och en man som ALLTID laga mat. Det som gör mig förbannad är det här med att neka till att vissa lever i det blå, för det finns dom som gör det. Det kan man INTE neka till.Nu svävade jag ut fullständigt utanför tråden, ursäkta, kom bara att tänka på denna hemska människa (ovan), hemsk på flera sätt som jag inte orkar dra här, när nån började prata om att leva i det blå.
    Saker och ting är inte alltid som det ser ut och om du frågar mig så andas ditt inlägg duktigt mycket avundsjuka trots att du förnekar det. VARFÖR kan du inte bara glädjas med henne eller åtminstone respektera hennes livsval? Jag gnäller inte på fattiglappar.
  • my missis

sebastiàna: Hahaha, ja vissa skulle man kunna kalla smått patetiska.

• my missis

Rufsas: Ja vill du tro att jag är avundsjuk på henne så visst tro det. jag SKREV ju att jag gärna skulle ha en städerska OCH en man som alltid lagade mat. Nu har jag inte det pga andra omständigheter som inte har med pengar att göra. Min blivande tjänar MYCKET pengar, jag kan göra vad jag vill i stort sett. Men nej jag kan inte glädjas med henne för jag vet vilken falsk människa hon är. Hon skulle aldrig tveka att sticka kniven i ryggen på dig om det gagnade henne själv.
    Det hela med mitt inlägg handlade ju om att påvisa att vissa lever visst i det blå OCH är bortkämda och gnäller istället för att vara tacksam! Jag säger inte att nån här är så, bara att dessa människor finns.

• fibobs

Sorry för att inte ha läst alla inlägg, men jag svarar enkelt på BT.
    Vi gifter oss enkelt och billigt.
    se min presentation.
    Blir PRECIS som vi vill ha det och kostar knappt 20 000kr.
    Så det går ju att få det billigt om man vill.
    Beror ju lite på vad för slags bröllop du vill ha, men vi tycker att vår idé är den bästa för oss.
    :)

• pyrro

uppochhoppas>> Själkvart ska du inte må dåligt av att du vill lägga dina pengar på ett pampigt böllop när du har råd

Visst kan jag önksa ibland att vi hade mer pengar över, men nej jag är faktiskt inte avundsjuk jag har just haft mitt perfekta bröllop och skulle inte ha gjort nått annorlunda om jag haft 100.000 till att lägga på det för vi ville inte ha fler gäster än vi hade. (däremot en längre bröllopsresa

Det jag (och många) blir irriterade över är inte dom som lägger en förmögenhet på sitt bröllop utan dom som inte fattar att dom har det väl ställt när dom kan göra det om dom vill.

Uttryck som "jag gnäller inte på fattiglappar" och "människor som inte lyckats skapa sig ett liv med pengar över" kanske inte är så trevliga om man kämpar i motvind!!

• Sebastiána

Att man kanske lägger max 20.000:- på bröllopet behöver inte betyda att man är fattig. Man kankse har ett budgetbröllop för att man tycker att det

a) inte är en stor sak
    b) inte vill lägga så mycket pengar på en dag

Jag hade inte haft något emot att lägga det dubbla om vi tyckt att vi haft råd. Då skulle en hel del gå till en bröllopsfixare så att vi slapp slita med det jobbigaste själva!

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O