• envyme

Hur har ni råd?! :O

Jag vill absolut inte låta fräck eller så, ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men hur sjuttsingen har alla råd med bröllop? Jag är 21 år och skulle gärna gifta mig inom ett par år, innan 25 år gärna (skulle kunna gifta mig nu med om så var fallet), men jag undrar hur vi kommer ha råd. När jag gifter mig vill jag slå på stort och ha en fest som alla sent kommer glömma, men allt är ju så frukantsvärt dyrt!

Jag hör ofta om folk som är i min ålder och några år äldre som ska gifta sig, och jag undrar hur de får ihop alla pengar på så "kort" tid! Visserligen så får nog många bidrag från familj osv, men näe gudars jag hade aldrig lyckats spara ihop typ 80.000 kr :O Vilket gör mig lite ledsen faktiskt för jag vill ju gifta mig en vacker dag...

• Svar på tråden Hur har ni råd?! :O
  • wiicky
    Sanna2010 skrev 2010-07-04 20:00:28 följande:
    Bara en nyfiken fråga... Vissa i tråden skriver att de är ganska välbetalda. Vad innebär en bra lön för er?yp 20.000, 30.000 eller e de 40.000 i månaden?Någon som vågar/vill berätta vad de tjänar?!
    Om man säger såhär: min blivande har ca. 28 000 i månaden innan skatt, jag hade efter skatt ca. 2 000/månad mellan augusti och januari + lite extra. Ca. 15 000 fick jag totalt förra sommaren och i stort sett allt gick till bröllopet.
  • ProjectX

Jag och sambon tjänar tillsammans ca 60.000 innan skatt.

Det är välbetalt för mig, eftersom jag är uppvuxen med en ensamstående morsa med fyra barn som fick ut kanske 19.000 efter skatt.

Jag började jobba när jag var 16 (gick gymnasiet på distans, jobbade på dagarna och pluggade på kvällarna), och betalade för mat och hyra hemma och betalade mina egna räkningar och köpte egna saker. Jag är van vi att inte spendera pengar på onödiga saker, så jag tycker inte att det är svårt att lägga undan pengar. Tack vare min sambo fick jag möjlighet att vidareutbilda mig (jag jobbade medans han pluggade på KTH, sen när han fick fast jobb så började jag plugga) så nu har vi båda bra välbetalda jobb som vi trivs med. men det har inte precis kommit gratis.

jag har fortfarande jättesvårt att köpa saker till mig själv och känna att jag förtjänar det, fick nästan ångest när jag köpte en GPS för Geocaching för 900 spänn, men tyckte det var helt ok att sambon köpte en ny dator för 15.000.

Som tur är förstår min kille hur jag är och är jättebra på att uppmuntra mig och berätta hur myckat jag betyder och att jag är värd att spendera pengar (och tid och kärlek) på. det är en av anledningarna till att jag vill gifta mig med honom.

Oj, nu blev det långt, ber om ursäkt. Är bara så van vid att folk tror jag har fått allt serverat, att föräldrarna betalt för mina studier osv. när jag verkligen har kämpat för att nå såhär långt...

• Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-07-04 21:27:08 följande:
    Hmmm... val av livsstil... så att bli arbetslös är ett val av livsstil? Det är knappast så att alla de som lever knapert i Sverige idag gör det pga livsstilsval. Om den ena partern är arbetslös eller sjukskriven och den andre redan tar matlåda till jobbet, man aldrig äter ute, alltid storhandlar, aldrig unnar sig ett frisörbesök osv, vad gör man då? Att tro att det inte finns fattiga i Sverige idag är lika aningslöst som att säga "Om folket inte har bröd att äta kan de väl äta bakelser" som Marie Antoinette lär ha sagt innan franska revolutionen.   Vi har det hyfsat ekonomiskt men vill ändå inte lägga hur mycket pengar som helst på en enda dag så vi har lagt budgeten på runt 50-60.000 som sagt. I det finns ingen bröllopsresa inräknad. Vi åker nog inte på en sådan förrän på vår ettåriga bröllopsdag.
    Jag är faktiskt lite trött på att bli missförstådd hela tiden. Jag menar att VILLA och BARN är självvalda. Vi har valt bort hus och barn (än så länge) för att vi vill göra andra saker. Jag menade alltså exemplet där och då.
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-07-04 21:48:07 följande:
    Jag är faktiskt lite trött på att bli missförstådd hela tiden. Jag menar att VILLA och BARN är självvalda. Vi har valt bort hus och barn (än så länge) för att vi vill göra andra saker. Jag menade alltså exemplet där och då.
    OK
  • Kattpoet

Att vara sjuk är inte själv valt och inte lätt heller men man klarar sig, kunde så skulle jag välja bort den konstanta smärtan och ta ett jobb men sånt går inte.

Så man får leva efter sin  förmåga och man får göra så kul man kan medans man är här.

• Syrinx
    bröllop 101009 skrev 2010-07-04 19:09:52 följande:
    Syrinx: Lever ni bara på CSN nu eller arbetar ni mycket vi sidan om? Om det bara är CSN så är jag nyfiken på vad man utbildar sig till som "bara" resulterar i 8000 ut i månaden.
    I stort sett är det bara CSN. Vi tar de speljobb vi kan som dyker upp, så förhoppningsvis blir det någon tusenlapp extra i månaden. Så vi utbildar oss alltså till musiker, där det finns oerhört få fasta jobb och väldigt knapert med frilansjobb. (Den fasta tjänst som finns ledig för tillfället som ligger närmast Sverige är i Oulu i Finland. Ett tiotal jobb finns lediga i Europa.) De jobb som finns är i allmänhet väldigt dåligt betalda. Får man fast tjänst, som vi ju båda hoppas på men knappast räknar med de närmaste åren, är det självklart bättre betalt än CSN. Skulle tippa på 20-25000 före skatt, men det är lite olika beroende på i vilken orkester jobbet finns. Som du förstår är det alltså knappast för pengarna eller jobbsituationen vi satsar på det här

Rufsas - Jag menar absolut inte att göra det till en politisk diskussion. Däremot kan man behöva vara extra tydlig när man kommunicerar enbart skriftligt, så att folk inte missförstår. Vid en vanlig konversation vägs ju bland annat kroppsspråk och tonfall in, och då är det många extra nyanser man får som ju försvinner vid det enbart skriftliga. 

• iregnet2010

hmm..intressant tråd. När vi var 20 hade vi absolut inte haft råd med ett storslaget bröllop utan har nu först efter 5 års studier och 3 års arbete haft möjlighet att spara ihop det vi behöver, har fått lite hjälp av föräldrarna men har det senaste året lagt undan 10 000 i månaden. Nu har vi ju haft tur för att räntan är så låg. Så typiskt svenskt att göra det till en rättvisefråga, det är ingen mänsklig rättighet att kunna bjuda på en fest för 120 000 eller mer...gift blir man ju ändå!

• pyrro

Definitivt självvalt att skaffa barn och villa (och själkvlart val jag skulle göra igen) men det är ju redan val som är gjorda. Jag kan ju inte prioritera bort barnen för att jag vill ha en dyrare klänning. Det jag menar med ekonomiska klyftor är inte dom som valt att inte ha barn än och därför har mer pengar över, utan dom som tror att prioritera ekonomiskt handlar om att köpa mindre designerkläder och billigare utlandsresor varje år och därmed få 10-15000 över/månad viket är groteska pengar för mig och då anser jag ÄNDÅ att vi har det bra. Jag är ju medveten om att vi måste prioritera VARJE dag i vårat liv för att ha råd att  bo kvar i huset.
    Jag säger grattis till dom som har det så väl ställt att lite mindre lyxkonsumtion gör att man kan spara x antal tusen till sitt bröllop, jag är inte ens speciellt avundsjuk för vi lever ett väldigt trevligt liv och jag vill inte ha nått gigantiskt bröllop.....MEN jag blir lite putt när man inser att ni inte har en aning om hur gott ni har det och att ni fullt seriöst verkar tro att alla åker på semester resor varje år och köper dyra kläder, äter ute etc. Som om matburkar är nått man kan ta till när man behöver spara till nått extra inte för att få vardagen att överhuvudtaget gå ihop!

ps inlägget riktat till dom som lever uppe i det blå inte ni som gnetar och sparar för att få ihop till er dröm

• Sanna2010

Som sagt, intressant att höra alla syns på pengar/inkomster och vad olika människor prioriterar och väljer att lägga på sitt bröllop

jag är själv en som har fått spara å gneta ihop mina egna pengar och min m2b är likadan. Men vi har inte heller några barn och bor i lägenhet, så då är det säkert enklare att lägga undan!

Önskar er alla därute ett lyckad bröllop!!
    Oavsett pengar och  livssituation, för vi har ju alla haft turen att hitta "vår" stora kärlek och det är nog många som tyvärr aldrig får uppleva det...

• shakynose
    pyrro skrev 2010-07-05 07:50:56 följande:
    Definitivt självvalt att skaffa barn och villa (och själkvlart val jag skulle göra igen) men det är ju redan val som är gjorda. Jag kan ju inte prioritera bort barnen för att jag vill ha en dyrare klänning. Det jag menar med ekonomiska klyftor är inte dom som valt att inte ha barn än och därför har mer pengar över, utan dom som tror att prioritera ekonomiskt handlar om att köpa mindre designerkläder och billigare utlandsresor varje år och därmed få 10-15000 över/månad viket är groteska pengar för mig och då anser jag ÄNDÅ att vi har det bra. Jag är ju medveten om att vi måste prioritera VARJE dag i vårat liv för att ha råd att  bo kvar i huset.Jag säger grattis till dom som har det så väl ställt att lite mindre lyxkonsumtion gör att man kan spara x antal tusen till sitt bröllop, jag är inte ens speciellt avundsjuk för vi lever ett väldigt trevligt liv och jag vill inte ha nått gigantiskt bröllop.....MEN jag blir lite putt när man inser att ni inte har en aning om hur gott ni har det och att ni fullt seriöst verkar tro att alla åker på semester resor varje år och köper dyra kläder, äter ute etc. Som om matburkar är nått man kan ta till när man behöver spara till nått extra inte för att få vardagen att överhuvudtaget gå ihop!ps inlägget riktat till dom som lever uppe i det blå inte ni som gnetar och sparar för att få ihop till er dröm
    Jag tror inte att det är någon som är uppe i det blå! Att prioritera ekonomiskt är som sagt olika svårt beroende på ens grundförutsättningar och på vilka val man gjort i livet. Visst är det en ekonomisk klyfta mellan barnfamiljer och par som bor i lägenhet utan bil och barn, men den klyftan handar ENBART om val av livsstil och det tror jag att de flesta är medvetna om.
Svar på tråden Hur har ni råd?! :O