• envyme

Hur har ni råd?! :O

Jag vill absolut inte låta fräck eller så, ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men hur sjuttsingen har alla råd med bröllop? Jag är 21 år och skulle gärna gifta mig inom ett par år, innan 25 år gärna (skulle kunna gifta mig nu med om så var fallet), men jag undrar hur vi kommer ha råd. När jag gifter mig vill jag slå på stort och ha en fest som alla sent kommer glömma, men allt är ju så frukantsvärt dyrt!

Jag hör ofta om folk som är i min ålder och några år äldre som ska gifta sig, och jag undrar hur de får ihop alla pengar på så "kort" tid! Visserligen så får nog många bidrag från familj osv, men näe gudars jag hade aldrig lyckats spara ihop typ 80.000 kr :O Vilket gör mig lite ledsen faktiskt för jag vill ju gifta mig en vacker dag...

• Svar på tråden Hur har ni råd?! :O
  • Oniq

Jag hoppades på att det är kärleken mellan de två som gifter sig är det som gör bröllopet fint...   ..inte om det är en designklänning eller ej ;) 

• jeami174

Som andra skrivit tidigare så blev jag själv förvånad över hur mycket vi har kunnat spara genom att vara kostnadsmedvetna och göra bra placeringar av pengar.

Vi är 25 och 27 (kommer vara 26 och 28 vid bröllop) och är färdigutbildade har iof hus men inga barn och tjänar 65 000 tillsammans innan skatt. Att spara ihop en buffert till huset på 200 000 var lärorikt och det gick!!, sedan sparade vi ihop till en ny bil och nu väntar sparande till bröllop samtidigt som vi fortsätter spara i vår bilbuffert och husbuffert.

Jag som var en slösa innan är nu galen i att spara Jag säger inte att alla har samma förutsättningar men för oss har det varit riktigt lärorikt.

• KatjaB

jag pratade häromdagen med min mamma och moster om vad det kostar att gifta sig.. mina föräldrar som gifte sig på 70-talet gav ju inte mer än max kanske 1500 kr för sitt bröllop... det var ju lite annat då på den tiden när det kostade 75 kr att hyra en brudklänning

Min moster som gifte sig för 8 år sedan, deras kostade 17000 kr och då bjöd de på både mat och dryck men gjorde allt själva och hon sydde sin egen klänning. Deras bröllop kändes inte alls budget utan var superfint och en kul fest.

Kusinens bröllop som gick på 30 000 kr var också jättefint och var (förutom mitt eget bröllop eftersom jag är något partisk) det roligaste jag varit på.. alla var glada, hade kul och festade. De gjorde också maten själva och handlade alkoholen på finlandsbåten.

Vårt bröllop landade på mer, men det är ju inte pengarna som bestämmer hur kul man har eller hur fint man själv tycker att det är. Men hade man haft omåttligt med pengar hade mna ju kunnat fixa med allt möjligt mer om man så ville.. det gäller ju att prioritera och ta det som är viktigast för en själv.

• Flodis Hjärtat

Vi sparar ganska så bra överlag, men nu efter frieriet så kommer nog sparandet öka till ca 10.000 kr / mån -pensionen undantaget.

Men det sliter i snåltarmen och man vill ju helst komma undan med så lite som möjligt så klart.

Vi kommer att välja restaurang som sköter hela konceptet för vi har inte tid att fixa och dona med allt på annat sätt och då drar det lätt iväg. Men jag gör vad jag kan för att misnka på kostnaderna.

Har tagit bort ringar och resa ur budgeten för att den ska kännas någelunda rimlig. Fusk kanske men det är bäst så. Både för hjärta och plånbok.

• Sebastiána

Det känns lite jobbigt att så att säga lägga så mycket pengar på en enda kväll. MEN minnena av den dagen har man ju kvar resten av livet och då kanske man inte behöver ha sån ångest för att man bränner dessa pengar.

• Rufsas

Insåg idag att vi gått nästan 50 000:- över budget. Inte så kul kanske... Ska bli ganska skönt när utgifterna kring bröllopet försvinner och vi kan spara pengarna till hus istället.

• tomlinn

Vi sparade ihop lite mer än hälften och har föräldrar som kunde och ville hjälpa oss med resten (och en relation med dem som gör att vi inte har något emot att ta emot den hjälpen). Vi planerade och sparade i över ett år, och nu sparar vi till bröllopsresan som får vänta ett halvår efter bröllopet av flera anledningar varav kostnaden är en.

En sak som slår mig när jag tittar igenom den här tråden är kommentarerna av typen "eftersom det är vår kärlek som är viktig valde vi att inte lägga så mycket pengar på bröllopet". Mäter ni "storleken" och "äktheten" på er kärlek i hur mycket eller lite pengar ni lägger på en fest? =D

• pyrro

Nämen dom som säger så menar nog att dom gör det för kärlekens skull och inte festens.....det ena utesluter ju inte det andra, men det är ju inte för kärlekens skull man lägger 100000 på sitt bröllop utan för att man vill leva upp till sin dröm.

Vi gifte oss i Lördags och hade ett medeldyrt bröllop, dyrt för oss,  skulle jag tro (få gäster men hög kostnad/gäst). Det var en helt igenom magisk dag och jag ångrar inte en krona.....MEN jag hade varit PRECIS lika lycklig om vi gjort som vi först tänkt och gift oss i hemlighet. För lyckan i att vara gift med min älskling har inget med festen att göra

• Wedding2012

du väljer ju själv hur stort bröllop du vill ha, du kan ha ett för 5000 men du kan ju även ha ett för 80.000.

jag och min sambo ska gifta oss om ca 2 år och kommer då ha hunnit spara ihop till det + lite till.

lägg bröllopet längre fram så hinner ni också spara

• Rufsas
    tomlinn skrev 2010-08-17 07:06:16 följande:
       En sak som slår mig när jag tittar igenom den här tråden är kommentarerna av typen "eftersom det är vår kärlek som är viktig valde vi att inte lägga så mycket pengar på bröllopet". Mäter ni "storleken" och "äktheten" på er kärlek i hur mycket eller lite pengar ni lägger på en fest? =D
    Håller med. Dessutom tycker jag det låter otroligt svenskt och faktiskt ganska bajsnödigt. "Vi gifter oss för kärlekens skull"? Åh fan.
Svar på tråden Hur har ni råd?! :O