• envyme

Hur har ni råd?! :O

Jag vill absolut inte låta fräck eller så, ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men hur sjuttsingen har alla råd med bröllop? Jag är 21 år och skulle gärna gifta mig inom ett par år, innan 25 år gärna (skulle kunna gifta mig nu med om så var fallet), men jag undrar hur vi kommer ha råd. När jag gifter mig vill jag slå på stort och ha en fest som alla sent kommer glömma, men allt är ju så frukantsvärt dyrt!

Jag hör ofta om folk som är i min ålder och några år äldre som ska gifta sig, och jag undrar hur de får ihop alla pengar på så "kort" tid! Visserligen så får nog många bidrag från familj osv, men näe gudars jag hade aldrig lyckats spara ihop typ 80.000 kr :O Vilket gör mig lite ledsen faktiskt för jag vill ju gifta mig en vacker dag...

• Svar på tråden Hur har ni råd?! :O
  • Trohet

Vi sparar ihop till vårt bröllop själva. Vid 40 känns det dumt att be gamla föräldrar om pengar ;0) Nä, det här sköter vi själva och det ska nog gå bra. Jag har gnetat ihop en budget i en excelfil.. shit vad jag har räknat - jag funderar på att be apoteket sponsra med ipren.. hehe
    Vi kommer att spara olika varje månad, beroende på vad vi ska göra i övrigt på resp månad. OM allt går som planerat, så hoppas jag att vi får ihop ca 50 000:- och sen får bröllopet bli därefter. Kul ska vi ha i alla fall!

Kram på er allihop och Lycka till med era planeringar i stort som smått.

• Kattpoet

En av det stora  kostnaderna som man kan spara in på är mat, ja om man  gör meny listor för  frukost, middag, mellanmål och kvällsmat behöver man inte leva på nudlar eller makaroner med ketchup.

Just nu är ju grönsaker billigt och  om man läser reklamen som man får kan man hitta billigt kött men komihåg  köp aldrig något som ni inte ska använda bara för att  det var billigt för då blir det dyrt.

• Rufsas

Jag vill bara tillägga att de som ser oss "ha det gott ställt" kan också få veta att min fästman jobbar 11-12 timmar per dag samt arbete på lördagarna. Det måhända vara en stor "klyfta" mellan oss och de som måste vända på slantar för att få det att gå runt, MEN man ska vara medveten om att allt kanske inte är som det ser ut.

Även jag önskar alla härliga och fina bröllop oavsett hur mycket eller lite pengar som läggs på det.

• MsRW

Vi hade tänkt att betala allt själva från början och ha ett litet bröllop med närmsta famlijen och vännerna (ca 15 pers) då jag fortfarande pluggar. Men när vi avslöjade för våra föräldrar att vi skulle gifta oss skulle de absolut vara med och betala! Så helt plöstligt hade vi bra mycket större budget att röra oss med. Våra föräldrar betalar festen och dess omkostnader. Min fästman betalar min vigselring, sina kläder och bröllopsviten. Jag betalar för mina omkostnader (får dock hjälp av mamma med klänningen).

• empa83

Jag och min man har ca 60-65000 innan skatt och vi kan egentligen spara 20000:- i månaden, men jag är lite slösaktig av mig så det blir bara ca 12000:-. vi har på 4 månader sparat ihop 65000:- (15000 från skatten) utöver det har jag köpt klänning och en del av ringen är bet samt lite dukar å annat krafs är inhandlat.

Vi får ca 15000:- av våra föräldrar tillsammans. Känns fånigt att få pengar av dem när vi tjänar så otroligt mycket mer än dem, min mamma är sjukpensionär, pappa är svetsare och de lever inte ihop. min mans föräldrar är pensionärer.

Jag anser mig själv ha väldigt mycket pengar, mot vad jag är uppvuxen med så badar jag nästan i dem;) Och väldigt lyckligt lottad som har ett jobb och är typ frisk.

• envyme

Oj vad många svar! Det är intressant att läsa hur ni andra gör/har gjort. Vi har inga planer på att gifta oss nu, inte alls, jag var mest nyfiken på hur ni gör när det väl kommer till kritan, för någon dag kommer jag ju gifta mig :) Jag själv tjänar ganska bra för att vara i min ålder och outbildad (har bara gått gymnasiet som inte ledde till något arbete), är inte fast anställt men beroende på hur många timmar jag jobbar så får jag innan skatt mellan mellan 15.000- ca 23.000, och jag har dessutom inga utgifter förutom de 2000 kr jag betalar hemma och snart min bil som jag kommer betala försäkring/soppa för, så visst sjuttsingen skulle jag kunna spara så himla mycket mer än vad jag redan gör, bara det att jag är en sån himla köptorsk haha!

• Galas

Spara, spara och åter spsra, men vi tycker det är kul- skulle aldrig få för oss och låna till bröllopet som många gör.

• blikarlsson

Gift blir man oavsett om man betalar 250 kronor/person för maten eller 750 kr/person. Gift blir man oavsett om man köper en ny maggie sottero för 10000 eller en begagnad klänning från blocket för 1200. Gift blir man oavsett om man dansar till orkestern eller hemmagjorda spellistor - brudvalsen låter lika bra ändå. Det är människorna som gör festen oförglömlig - inte den dyra bordsdekorationen eller den specialbeställda nyansen på festprogrammen. Vill du lägga pengar på något - jag rekommenderar ringen, den har du med dig för evigt, precis som mannen du gifter dig med (förhoppningsvis) Allt det andra blir bra, oavsett om du tjänar 8000 eller 80000 i månaden. Man blir inte mer gift för att man har mer pengar!

• passionsblomman

envyme skrev 2010-07-05 12:19:38 följande:
    Oj vad många svar! Det är intressant att läsa hur ni andra gör/har gjort. Vi har inga planer på att gifta oss nu, inte alls, jag var mest nyfiken på hur ni gör när det väl kommer till kritan, för någon dag kommer jag ju gifta mig :) Jag själv tjänar ganska bra för att vara i min ålder och outbildad (har bara gått gymnasiet som inte ledde till något arbete), är inte fast anställt men beroende på hur många timmar jag jobbar så får jag innan skatt mellan mellan 15.000- ca 23.000, och jag har dessutom inga utgifter förutom de 2000 kr jag betalar hemma och snart min bil som jag kommer betala försäkring/soppa för, så visst sjuttsingen skulle jag kunna spara så himla mycket mer än vad jag redan gör, bara det att jag är en sån himla köptorsk haha!

Om du har de inkomsterna och sådana minimala utgifter, så bör du snarast revidera och omvärdera dina tankar runt vad du har råd med.
    Faktum är att du har oerhört mycket mer pengar att "bara röra dig med" än vad väldigt många vuxna människor ens drömmer om att ha över när allt är betalt. Du bör utan tvekan kunna spara ihop närmare hundra tusen på ett år bara du vill. Men att spara betyder ju att hushålla. Då måste man prioritera. Vilket i sin tur innebär att ibland avstå.
    Det är för din del bara en fråga om hur viktigt det är för dig att kunna göra saker framöver och inte bara nu. Det handlar inte bara om bröllop, utan kanske vill du köpa en bostad en dag?

Överhuvudtaget är det ett gott råd till dig från min sida att du skaffar dig en köpgräns i nuet och ser till att därmed bygga en buffert inför framtiden. Tro mig, den dagen kommer då du kommer att inse att det är ett bra och viktigt råd.

• LyckeLi

Rufsas skrev 2010-07-04 18:24:40 följande:
    Ekonomiska klyftor? Vi har inget hus, vi bor i en hyresrätt, vi har inga barn, köper inte nya kläder så ofta och vi storhandlar på ICA Maxi varje vecka. Tala hellre om prioriteringar än klyftor. Det handlar om VAD man lägger de pengar man har på.

Fast jag tror knappt att jag vet något par i vår omgivning som kan lägga undan 6000kr i månaden. Men så har alla vi känner barn oxå! Och har man några barn, så kan man inte bo i en hyresetta av rena platsskäl. De som har råd att lägga undan 6000kr varje månad och ändå äta sig mätta, klassar iaf jag som välställda! Sen visst, man kan dra ner på dagstidningen, inte äta ute och inte köpa massa nya kläder. Men för de flesta barnfamiljer som man stöter på, så lever de flesta redan så.
    Sen kan man visst nergradera sig för att kunna spara... men det är kanske att gå lite långt. Typ säga upp mobiltelefon, internet och såna saker.
    Jag undrar oxå ibland hur folk har råd, men jag antar att det oftast handlar om givmilda släktingar eller att folk helt enkelt har det gott ställt. Och de utan barn! För då är det förstås enklare att bo mindre och leva billigare skulle jag tro!

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O