• envyme

Hur har ni råd?! :O

Jag vill absolut inte låta fräck eller så, ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men hur sjuttsingen har alla råd med bröllop? Jag är 21 år och skulle gärna gifta mig inom ett par år, innan 25 år gärna (skulle kunna gifta mig nu med om så var fallet), men jag undrar hur vi kommer ha råd. När jag gifter mig vill jag slå på stort och ha en fest som alla sent kommer glömma, men allt är ju så frukantsvärt dyrt!

Jag hör ofta om folk som är i min ålder och några år äldre som ska gifta sig, och jag undrar hur de får ihop alla pengar på så "kort" tid! Visserligen så får nog många bidrag från familj osv, men näe gudars jag hade aldrig lyckats spara ihop typ 80.000 kr :O Vilket gör mig lite ledsen faktiskt för jag vill ju gifta mig en vacker dag...

• Svar på tråden Hur har ni råd?! :O
  • S2011

vi köper saker allt eftersom av det som kan köpas i förväg.

det gör att det i princip "bara" är lokalen och maten som behöver betalas sen, och det kommer vi kunna lägga undan för under året.

sen får man väl fundera på var man lägger pengarna också, tycker jag. vi tycker det är viktigt att kunna slappna av och känna att mat och sånt "bara ordnar sig" - därför lägger vi pengar på det. däremot tycker jag inte att det är skitviktigt med en enorm ring för 40 tusen med massor med stora och äkta diamanter - där lägger vi lite pengar.

man lägger väl det man har råd med, det man kan spara ihop till och det man tycker är rimligt. rimligt för mig och rimligt för nån annan kan ju vara helt olika saker.
    däremot tycker jag att det är befängt att sitta och gnälla över kostnaderna (för t.ex. mat eller lokal) om man sitter och pysslar ihop en massa idiotiska papperssaker, köper små leksaker till gästerna etc etc..

• MariaEson

Vi hade tänkt oss ett litet bröllop men har fått tänka om. I det läget gäller det att hålla kostnaderna nere, vilket inte är så svårt om man tar sig tid att titta runt.
    Klänningen jag ville ha var på rea och gick på 2000 kr. Korta fingrar gör att vigselringen bör vara smal, ja, då blir den inte lika dyr heller. I vår bekantskapskrets finns tjejen som är jättebra på att göra inbjudningskort, killen som är stjärnkock med tillgång till storkök, han hjälper oss att laga buffématen. Ett par spelmän, tjejen som kan låna dukar, kandelabrar etc från jobbet.
    m2b vill hyra delar av sin outfit.
    Vi kommer lungt kunna spara ihop summan (som jag behåller för mig själv) och så önskar vi oss pengar till bla bröllopsresa.

Jag förstår att livet ser lite annorlunda ut i tidig 20-årsålder (med risk för att bli utskälld). Man lägger säker mer pengar på kroglivet, kläder, smink och resor. Talar av egen erfarenhet. Men den dag man bestämmer sig för att gifta sig så har man ett tydligt mål att spara för :).

• Oniq

Vår budget är jätteskral och någon konstigt ärvd stolthet gör att jag har väldigt svårt för att be om eller hoppas på hjälp från föräldrar (fastän dom eg sagt att dom tänker hjälpa till).

Vi försöker att få det hela att gå ihop genom att välja ett tema som stämmer för oss, vår budget och våra gäster.

Ringarna finansieras delvis av arvegods (säljer/smälter ner guld) och maten kommer att bli mer 'rolig' än 'fin'. Lokal blir en lada på svärfars gård, ingen kyrka, ingen köpt bukett. Det passar oss då vi inte riktigt är lagda åt det 'klassiskt bröllop'. Klänningen köps över nätet *hoppas det går bra* och stora delar av alkoholen med (fyller på med lite från systembolaget som man kan lämna tillbaka om det inte går åt).
    Vigselplats och festplats är på samma område så någon skjuts behövs inte heller, fotograf blir en duktig amatörfotograf som fortfarande 'övar' sig. Dessertbuffé istället för tårta (blir nog lika dyrt då jag älskar desserter..)

Det vi saknar i pengar försöker vi lägga ner i tid och omtanke (Nej nej.. jag menar inte att de som betalar mer lägger ner mindre av vare sig tid eller omtanke, det är mest jag som försöker peppa mig själv).

Har eg ingen aning om hur vi ska få råd med det lilla vi tänkt oss. Att säga att man 'gifter sig för kärlek och inte för festen' ..kan jag nog hålla med om att det är lite bullsh**, en klen tröst för en fattiglapp som jag själv snarare ;)

• Wedding2012

vi sparar ihop allting själva kanske jag ska tillägga också =)

• agtiwi

Ett bröllop behöver inte kosta 80 000 kr bara för att man vill ha pompa och ståt. Vårat gick på ca 22 000 kr och då fick vi allt vi ville ha! Vi började inhandla saker såsom kläder osv redan ett år innan och sen handlade vi under årets gång. Börjar man i tid så kan man sitta och titta och leta efter saker i lugn och ro och jämföra priser, har man däremot bråttom är det ju lite lättare att köpa i all hast (gäller mig i allafall).

• pyrro

Jag tycker faktiskt inte alls att det är bullshit att säga att man gifter sig för kärleken och inte festen.....tycker faktiskt synd om er som inte ser det så. Det utesluter inte att man inte kan ha en fantastisk fest för x-antal hundra tusen ändå. Festen är otroligt härlig, men om man tror att man MÅSTE ha det så för att gifta sig och bli lycklig så tror jag att man kan bli besviken längre fram för det är faktistk (förutom minnena) bara kärleken som består.

Jag pratar absolut inte från nån svensk avundsjuka. Jag fick mitt dröm-bröllop och mer däretill och jag det kostade mig mer än jag trodde från start som för många andra. Men jag känner fortfarande att jag faktiskt precis lika gärna hade kunna stå där på stranden helt själv med min man och sen åkt och ätit hamburgare så länge vi fick trä ringarna på varandras finger!

• Rufsas

Pyrro, jag har aldrig sagt att det är bullshit att folk gifter sig för kärlekens skull. Vad jag reagerar på är att många fnyser åt oss som har lite dyrare bröllop som att man enbart gör en cirkus av det. Ren och skär avundsjuka när de senare muttrar: "ja, vi gifter oss då för kärleks skull och inte för att ha ett stort spektakel". Det förringar de andra som (du beskriver det själv) väljer att lägga mer pengar på bröllopet och såklart har massor av kärlek också.

• Kattpoet

Jag gjorde det tradtionella drömbröllopet, gjorde allt man skulle och det kostade mig mer än vad jag trodde det  skulle göra., 5 år av misshandel innan  jag kunde ta mig ur det äktenskapet.

Så denna gång, blev det mindre budget och mer fokus på vem jag gifte mig med.

• Skuggan

Vi gi fte oss i sommras efter en lång period på CSN och föräldrapenning. Ca 18 000 gick väl kalaset på och det gick fint att spara ihop.

Sen till diskussionen om hur mycket pengar man vill lägga. Problemet är väl att båda sidor gärna slänger en liten känga mot de som valt att göra annorlunda och att ämnet lätt blir känsligt.

Vi gifte oss med en liten budget och valde att göra det nu trots att vi pluggat och varit hemma med barn eftersom vityckte att kärleken och vår relation är det enda centrala. Det beyder inte alls att vi är avndsjuka på någon som väljer att lägga mer pengar på bröllopet. Vi hade inte lagt mer även om vi kunnat och om vi valt att vänta, men vi ville inte det. Fast det betyder ju inte på något vis att vi tror att de som gifter sig och har en större budget på någon vis älskar varandra mindre. Kärleken mäter man inte i pengar på något sätt.

Men jag tycker fortfarande att det är relevant att påpeka att man faktiskt inte måste lägga en stor summa pengar på sitt bröllop, för det är många som verkligen vill gifta sig men som avstår eftersom de är rädda för kostnaden. Det är rätt tråkigt tycker jag. Att gå till rådhuset är oftast gratis och de har alla råd med. Sen kanske man VILL fira med familjen och/eller vännerna och då kan man lägga till valfri summa utöver det. Fast den biten är helt och hållet upp till  brudparet att välja.

• Sara och Micke 2010

Vårt bröllop kommer att bli SKITDYRT men det är för att vi inte har tid eller ork att pyssla och greja utan köper in de flesta tjänsterna. Som så många tidigare har skrivit så är det faktiskt inte "kostnaden" som gör hur roligt ett bröllop kommer att vara utan det är gästerna. Kommer Du ihåg vad Du åt på bröllopet Du kanske var på för två år sen? Nä.... det gjorde Du säkerligen inte MEN Du kommer definitivt ihåg hur stämningen var! Så se till att bjuda roliga, mysiga människor som Du vet kommer att förgylla Din dag OCH mycket vin brukar lösa det mesta! :D

Sara 

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O