Jag och min blivande make blev tillsammans nar jag var 18 ar, och har nu varit tillsammans i 11 ar. Vi visste tidigt att vi ville gifta oss, men har aktivt valt att vanta med ett brollop tills vi har rad att gora som vi vill. Jag har arbetat mig till en karriar och en bra lon och forst nu kanns det som vi har rad att fa vart brollop precis som vi vill ha det – med tva goda inkomster, inga barn och ett ’lagom’ liv med en medeldyr bostad, blygsam bil osv.
Jag har aldrig dromt om ett visst brollop, men vissa saker kanns viktiga att de blir ratt – till exempel vigseln (som visserligen ar en gratis, kyrklig sadan), maten och att vi bjuder vara gaster pa sa mycket som mojligt, da manga av dem kommer att resa till Sverige fran utlandet och far betala resa och uppehalle sjalva. Sa vi har valt att lagga mest pengar pa god mat, vickning och en gratis bar, som tack for att gasterna sjalva pungat ut med flyg, hotell och andra kostnader, for var skull. Mat och dryck ar ocksa ett intresse for oss - vi lagger stor vikt vid det aven i vardagen.
Sen bor vi sjalva i utlandet sa vi har valt att kopa ett paket i en festlokal dar lokalhyra, mat, vin, dekorationer, servering etc. ingar, sa att vi minimerar det vi behover organisera sjalva. Vi forlitar oss ocksa ganska mycket pa familj och vanner och att de hjalper oss med organisation av andra saker, sa vi har valt att lagga pengar pa att tacka dem ordentligt – till exempel ska min brudtarna fa sin brudtarneklanning sydd av en sommerska enligt hennes matt och enligt hennes egna val kring langd, farg etc., sa hon far en klanning hon kan anvanda igen, som ett tack for hjalpen. Vi star for kostnaden for att hyra kostym till best man, min och blivande makens pappa samt min bror, da det ar tradition i landet min blivande man kommer ifran.
Andra saker som kanns mindre viktiga ar brollopsresa (den har vi skippat helt), tarta (jag skulle aldrig betala flera tusen for en tarta, sa den ska vi fixa pa nagot annat vis) och min brudklanning. Vi valjer att lagga ganska lite pengar pa sana saker. Det kan tyckas vara struntsummor i jamforelse med den total kostnaden for brollopet, men for mig handlar det mindre om pengar utan mer om principen – jag lagger garna 1,000kr per man for mat, vin, servering osv (det ar val vad det kostar pa en fin restaurang for 3-ratters med vin) da jag tycker det ar vart det, men jag skulle aldrig betala 3,500kr for en tarta, till exempel.
Trots det sa ar vart brollop med 72 gaster ganska dyrt, just nu runt 150,000kr och det ar utan vigselringarna som vi budgeterat separat. Men sa blir det nar man bor utomlands och som sagt, valjer att prioritera vissa saker runt giftermalet. Som tur ar sa tjanar jag ganska bra sa jag har redan sparat ihop storre delen av pengarna till brollopet som ska ske nasta ar. Vi hade kunnat gifta oss i kyrkan i stort sett helt kostnadsfritt utan nan mottagning efterat, men det vill vi inte och darfor har vi vantat i over ett decennium med att ta det stora steget att gifta oss och fira det precis som vi onskar - utan att behova kompromissa.