my missis skrev 2010-08-19 14:47:12 följande:
Uppochhoppa: Ironi verkar inte vara somligas starka sida... Jag ska förklara så att du förstår: Jag gjorde en liten parodi på att vissa verkar tro att man har sig själv att skylla om man inte tar sig i kragen och går vidare och "ser till" att man får ett bra liv!Föregående inlägg blandade in staten, dumt påstående-dumt svar!
Jaha, ska jag tolka ditt inlägg som att DU inte förstod ironin i mitt inlägg? Eller?
VEMS ansvar är det att se till så man uppnår sina livsmål om inte man själv? Oavsett vilka dessa mål är? Du förstod uppenbarligen inte att jag med min ironi om att staten ska se till så alla har samma lön att jag avsåg att var och en väljer hur deras liv ser ut.
Fast det är ju klart, det är lättast att sitta hemma och gnälla över hur andra har det (hon är så falsk och lat), eller att man kör över allt och alla för att komma någon vart i livet. Bra mycket lättare än att inse att om man bara gjort andra livsval som momentärt skulle ha medfört vissa uppoffringar, men som i förlängningen skulle ha lett till att man uppnått det man ville, oavsett vad det sen är.
Vissa satsar på en karriär, andra vill vara hemma med barnen i tio år. Båda har konsekvenser, och rimligtvis bör man ju titta igenom vilka följderna av de val man gör blir, innan man bestämmer sig vad man vill göra med sitt liv.
Men det är ju klart, man är ju kall och elak om man har ett jobb man trivs med, och som dessutom betalar en hyggligt lön, plus den fruktansvärda situation man sitter i om man varken har hus eller barn, för det ska man ju ha, kosta vad det kosta vill.
---
Uppochhoppa: väl formulerat! 12 poäng till dig