• envyme

Hur har ni råd?! :O

Jag vill absolut inte låta fräck eller så, ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men hur sjuttsingen har alla råd med bröllop? Jag är 21 år och skulle gärna gifta mig inom ett par år, innan 25 år gärna (skulle kunna gifta mig nu med om så var fallet), men jag undrar hur vi kommer ha råd. När jag gifter mig vill jag slå på stort och ha en fest som alla sent kommer glömma, men allt är ju så frukantsvärt dyrt!

Jag hör ofta om folk som är i min ålder och några år äldre som ska gifta sig, och jag undrar hur de får ihop alla pengar på så "kort" tid! Visserligen så får nog många bidrag från familj osv, men näe gudars jag hade aldrig lyckats spara ihop typ 80.000 kr :O Vilket gör mig lite ledsen faktiskt för jag vill ju gifta mig en vacker dag...

• Svar på tråden Hur har ni råd?! :O
  • MabCar

I vår budget så ingår allt utom resan.

• pyrro

Man blir ju väldigt medveten om dom ekonomiska klyftorna i Sverige när man läser denna tråd. Vi lever i en normal-stor stad i  norra Sverige,  tjänar i mitt tycke normalt borsett från att jag nu är mammaledig. Vi har ett normalstort/normaldyrt hus. Vi äter ute kanske 3-4 gånger/år, har alltid lunchlåda, inga dyra bilar eller andra dyra hobbies.....hur mkt vi än prioriterar (borsett från att sälja huset och flytta till en 1a) så har vi inga 6000 i måndaden att spara.

• Rufsas
    pyrro skrev 2010-07-04 18:13:34 följande:
    Man blir ju väldigt medveten om dom ekonomiska klyftorna i Sverige när man läser denna tråd. Vi lever i en normal-stor stad i  norra Sverige,  tjänar i mitt tycke normalt borsett från att jag nu är mammaledig. Vi har ett normalstort/normaldyrt hus. Vi äter ute kanske 3-4 gånger/år, har alltid lunchlåda, inga dyra bilar eller andra dyra hobbies.....hur mkt vi än prioriterar (borsett från att sälja huset och flytta till en 1a) så har vi inga 6000 i måndaden att spara.
    Ekonomiska klyftor? Vi har inget hus, vi bor i en hyresrätt, vi har inga barn, köper inte nya kläder så ofta och vi storhandlar på ICA Maxi varje vecka. Tala hellre om prioriteringar än klyftor. Det handlar om VAD man lägger de pengar man har på.
  • bröllop 101009

Jag skulle gissa att de flesta som gifter sig med 80k bröllop i trådstartens ålder antingen har föräldrar som betalar en betydande del eller har välbetalda jobb för sin ålder och relativt låga utgifter annars.

Vi har upplevt en enorm skillnad ekonomiskt på bara ett par år. Sen vi var studenter har inkomsten nästan tredubblats. Vi har inga barn och bor i en bostadsrättslägenhet med ganska låg avgift. Vi har sparat våra ca 90k på ca ett år och det har inte varit jättesvårt. Självklart inga semestrar, nya kläder, utemiddagar etc. För bara fem år sedan skulle jag aldrig i världen kunnat tänka mig att det skulle finnas pengar nu, så saker kan förändras snabbt.

Men olika människor har olika ekonomi och BT ger knappast en representativ bild av alla bröllop i Sverige. Det är lätt att lägga ihop det andra har till en bild av hur "alla andras" liv ser ut.

I vår budget räknar vi in ALLT utom resa.

• shakynose

Men det här med att prioritera är ju faktiskt olika svårt! Det är lätt att sluta äta ute och ta med lunchlåda, skippa godispåsen och dra ner på snus och smink, men har man t.ex. barn så är det inte lika stora marginaler man spelar med om man inte har ett välbetalt jobb. Klyftor är det absolut, men det är knappast en klassfråga utan en fråga om val av livsstil.

• Syrinx

Rufsas skrev 2010-07-04 18:24:40 följande:
    Ekonomiska klyftor? Vi har inget hus, vi bor i en hyresrätt, vi har inga barn, köper inte nya kläder så ofta och vi storhandlar på ICA Maxi varje vecka. Tala hellre om prioriteringar än klyftor. Det handlar om VAD man lägger de pengar man har på.
    Det är långt ifrån bara prioriteringar. Det finns ganska många människor som har svårt att få den vardagliga ekonomin att gå ihop, och som måste vända på varje krona för att alls kunna klara sig. Existensminimum kallas det visst. Så visst handlar det om klyftor. Alla ska ju kunna lägga undan något lite varje månad, för att kunna ha en buffert för oförutsedda händelser - men att därutöver kunna lägga undan tusenlappar till bröllop är långt ifrån självklart för alla!

Min fästman och jag har det sista av våra fem år kvar av utbildningen, men även därefter har vi i våra framtida yrkesroller med allra största sannolikhet ingen möjlighet att lägga undan särskilt mycket. Får vi det att gå ihop är vi nöjda, och då lever vi verkligen snålt redan nu som studenter. Man får spara det man kan, men att tala om prioriteringar och därigenom antyda att alla ska ha möjlighet att spara tusenlappar varje månad... Det är i mina ögon att visa dålig respekt gentemot dem som har det tufft ekonomiskt.

• Rufsas
    shakynose skrev 2010-07-04 18:53:04 följande:
    Klyftor är det absolut, men det är knappast en klassfråga utan en fråga om val av livsstil.
    Sorry om jag var otydlig. Det du skriver är precis det jag menar.
  • wiicky

Jag är nu 19 och min blivande man 30. Han har ganska välbetalt jobb och har betalat kanske 60 000. Jag har lagt undan från sommarjobb och extrajobb och betalat  många av de skaer vi köpt lite då och då, så då har jag bidragit med ca. 40 000. Det känns som att det är nu vi faktiskt har råd, innan jag börjar plugga på universitet.

• bröllop 101009

Syrinx: Lever ni bara på CSN nu eller arbetar ni mycket vi sidan om? Om det bara är CSN så är jag nyfiken på vad man utbildar sig till som "bara" resulterar i 8000 ut i månaden.

• wiicky

Kan tillägga att vi började spara i augusti förra året och var klara med sparandet för en månad sedan, lite drygt.

Svar på tråden Hur har ni råd?! :O