• smint

Livets toppar och dalar

klockarbol: Haha ja det brukar bli mer än man tänkt sig  Hoppas du inte får allt för ont i händerna.

AM: Usch vilken tråkig svägerska eller svår kanske man skall säga. Jobbigt med familjerelationer

Porchez: Stackars dig, skickar många kramar åt ditt håll.

Snaily: Låter ju underbart med sol och snö. Och mums med våfflor

Har varit rätt produktiv idag, storstädat badrummet i lagom takt.. knäskurat golvet. det var lite mer än ryggen orkade med.. Men men. Sedan gjort veckomatsedel och handlat. Sambon skall sätta igång med kvällens mat och jag skall käka clementin och se på nicke nyfiken med dottern som fick en ny film i present då hon presterat stort på pottan idag för första gången.. Kissat har hon gjort länge men inte det andra..

• smint

Stor kram Snorkis, hoppas det går bra på jobbet även om det kommer vara supertungt såklart. Kram

• smint

Måste tipsa om en supergod maträtt som vi gjort ett par gånger nu.  Härlig söndagsmat

Italienska köttbullar med tomatsås
    Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    400 g  blandfärs 3 skiva(or)  färskt vitt bröd 1,5 dl  mjölk 1 st  ägg 1 dl  färsk parmesanost, riven 1 st  citron, rivet skal från 1 klyfta(or)  vitlök, riven 0,5 dl  grovhackad färsk dragon el. 0,5 msk torkad 1 st  gul lök, finhackad   salt och peppar Tomatsås: 2 st  schalottenlökar 2 klyfta(or)  vitlök 3 burk(ar)  hela tomater 0,75 dl  god olivolja 0,5 dl  färsk basilika  
    Italienska köttbullar med tomatsås
    Gör så här:

Färs:
    Blanda ägget och mjölken i en skål. Skär bort kanterna på brödet och lägg det i skålen så att det suger åt sig vätskan och blir mjukt. Blanda färsen med brödet, parmesanosten, citronskalet, den rivna vitlöken, dragonen och löken. Smaksätt med salt och peppar och låt färsen vila i 10 minuter. Blöt händerna och forma färsen till köttbullar. Bryn köttbullarna i smör och olja till dess att de fått en fin yta.

Tomatsås:
    Skär schalottenlökarna i mindre bitar och krossa vitlöksklyftorna. Låt löken, vitlöken, tomaterna och olivoljan koka ihop till en sås och smaksätt med salt och peppar.

Lägg ner de brynta köttbullarna i tomatsåsen och låt det småkoka i ca 10 minuter. Kontrollera att köttbullarna är färdiga genom att smaka på en.

Strö basilikan över tomatsåsen och tillsätt lite svartpeppar. Servera med pasta, gärna spagetti.

• smint

det där med semester när barnet är på förskolan verkar vara väldigt olika. Vi har föräldrar som åker på mini weekends eller en veckas semester och låter mormor/farmor osv hämta.. Men hos oss är det inga problem. Men vi är iofs en privat förskola men det borde ju inte spela ngn roll. Men vem skall ta reda på om barnet är på fsk eller inte?  Vi säger ju inte att den och den är på semester men barnet är här.. Jag bryr mig inte, så länge barnet går sina timmar och inte mera..

och i sthlm så har du en månad full tid efter syskonet är fött. och sedan 30 timmar. det är nog ocksp upp till varje förskola att se hur man får lägga sina timmar. här i nacka är det 25 timmar och min granne har sin son där 8-14 4 dagar i veckan och ledig 1 så pappan kan lämna.. Vi är ganska flexibla där jag jobbar men det normala är 9-15 alla dagar eller 9-16.30 och ledig en dag.. 

• smint

Oj vad mycket fint som skrivits här i kväll, tårarna bränner här också. Ser på mitt lilla mirakel i sin säng och vill att alla skall få ha det så.. livet är så jäkla orättvist

Snorkis: Kramar till dig och maken efter genomförd arbetsdag, din chef låter väldigt bra och omhändertagande. Gulligt sagt av din kollega om att du lyste upp hans rum.  Och du skall såklart komma hit och ösa ur dig. 

• smint

Kängu: Oj vad roligt med ett litet jobberbjudande, perfekt när du är ledig ju. 

oj vilken diskussion det varit här inne, jag ammade ju så kort så jag kan inte säga hur länge jag skulle ha ammat om det funkat. Men jag har sett en del barn på förskolan som skolats in och fortfarande ammats en del och dom har fått det ganska tufft när mamman sedan inte är med längre..

Men men. jag har en gammal kollega som skriver en blogg och hon ammar länge, hon fick barn nr 2 nu och nu ammar hon båda barnen. den äldsta är nu 2,5 år. Så länge alla trivs med det och det är på allas villkor så fine. Men när barnen börjar närma sig 3-4 så nja. Såg en liten chockande grej på semestern, när vi var och handlade i lokala ica butiken så ser jag ett par och deras barn gå i butiken, mamman hade bara bikini överdel på sig om jag inte minns fel, helt plötsligt kommer det ena barnet springande och drar ned bhn på mamman och börjar amma mitt i butiken. Det barnet var väl typ 4.. fine om man gör det hemma i den åldern men det där kändes lite väl..

• smint

annars rullar dagarna på här, lite rörigt på jobbet med lite allt möjligt som händer. Håller på att skriva min havandeskapsansökan nu och skall försöka få iväg den till helgen.. Hyser inte så stora förhoppingar på att få det men testa skall jag göra.  Sist blev jag sjukskriven sista 2 månaderna istället.. 

• smint

Godkväll i stugan, finaly its friday. Jisses vad veckan varit lång.  Hade desutom personalmöte igår så det blev sent hem från jobbet, men belönades med champagne och blommor för hängivet arbete. Har varit anställd i 10 år så det var ju trevligt med lite uppskattning. Champagnen får vänta tills i februari..

PB: Jo jag läste lite i tråden du länkade till och håller med dig om hennes språk, och hur hon resonerar är ju helt galet.. Stackars sonen som har ont i halsen. Hoppas han kryar på sig

EA: Håller tummarna för fint väder i morgon så ni får ut och åka lite. Härligt att det går framåt med köket

Lappis: Hoppas ni kom iväg på spinningen ikväll och att ni njuter av en god middag nu. Ha en trevlig slottstur i morgon

Tinga: Gud vilken god middag ni ätit. Hoppas piff och puff mår bra

AM: Hoppas pillrerna hjälper lilla H. Skall lägga det på minnet när det blir dags för T med pencelin någon gång.. har försökt tvinga i henne alvedon och hostmedicin utan framgångar senaste sjukdomarna..

Här råder lugn, sambon är på grabbresa till söndag så vi huserar själva nu.. Skall bara mysa i helgen och ha en liten lekdejt med en mammakompis. ikväll blev det hennes favorit mat och sedan lite film. Nu har jag däckat i soffan framför idol med lite chips.. får se hur länge jag håler mig vaken. 

• smint

kikar in en snabbis, är hemma och sjuk jag med..har aldrig varit med om maken att vara så mkt sjuk som jag varit sista tiden.. men kroppen är väl nedsatt av graviditeten gissar jag.. ingen feber dock men fruktansvärd hosta igen.. 

PB: Vilken dramatik i andra tråden, lilla kämpe och oj så liten hon var.. Hoppas hon fortsätter vara en sådan kämpe nu. Vilken tur att dom pllockade ut henne när dom gjorde det.

fråga till alla gurus. Vilken vagn hade ni valt om ni skulle föda barn i slutet av januari??  vi håller på att prata vagnar här hemma nu, och insett att det kanske är dags att kika på vagn snart.. dotterns vagn sålde vi..  kan tänka mig att köpa på blocket eller så men måste ha lite koll på vad som funkar i snö..  vill egentligen ha en med svängbara hjul men det kommer ju förmodligen vara en del snö i januari... men en bugaboo med vinterhjul kanske funkar?

• smint
    fru AM skrev 2010-10-06 14:32:04 följande:
    Smint: Bugaboo med vinterhjul blir nog bra. Teutonia Fun som jag har är INTE så bra på vintern (första vintern är väl  i o f s inga problem då bebisen i vagnen väger ca 5 kg som mest - det är värre nästa vinter ...) Vickan: vad säger du om Fun och vinter i kombination? Den mest lättkörda vagn jag har testat är doch vår stora tvillingvagn från Babyproffsen. Den finns i enhjulig singelvagn också. Den skulle jag definitivt kika på om jag skulle köpa ny vagn till en liten. Lilla söta Elise! Tack för att jag fick se!  
    jo den är ju bra, men jag vill inte vända bort barnet för tidigt och dom har ju en benägenhet att växa ur liggdelarna snabbt.

Såg några fina begagnade bugaboo på blocket så kanske skall slå till redan nu.. även fast det är långt kvar.. eller så väntar jag lite till. det kommer ju hela tiden nya annonser.  har varit lite inne på teutonia fun också men en mamma jag frågade på förskolan rekomenderade inte den när det var mkt snö..   

Svar på tråden Livets toppar och dalar