• snaily

Välkomna till Tivoli Empatia!

Smint
    Hur gammal är T och hennes kusin nu igen? Bilkudde låter ju helt galet... Håller med om att epitetet "bad" inte är något man vill stämpla ett litet barn med. Hörde att ni hade regn igår. Du kan väl fixa fint väder tills när vi kommer?

Telis skriver det jag a) inte vågar skriva och b) inte förmår formulera så bra.
    Tillägger att jag läst en undersökning om att mor och barn synkar sina sovcykler när de samsover, stämmer ganska ofta på mig och Yngla i alla fall.

• snaily
    Ore skrev 2011-07-12 14:04:14 följande:
    Sedan finns det ju även nackdelar, det är ju t.ex. visat att det är vanligare med PSD för barn som samsover med föräldrarna. (Detta ska väl dock kunna undvikas om man säkerställer att barnet inte råkar hamna under föräldrarnas täcke).
    Jag har läst precis tvärtom, att det är ovanligare med PSD - om man samsover på ett säkert sätt, dvs utan täcken etc som barnet kan hamna under. Detta för att barnet härmar mammans andningsmönster, plus blir mer störd i sömnen och sover ytligare än vad det skulle gjort om det sov ensamt. Men jag har ingen källa på detta, skulle vara intressant att läsa mer i ämnet!
    Själv var jag ett mänskligt andningslarm när Yngla var riktigt liten eftersom hon ofta sov PÅ mig.
  • snaily

Måste bara göra detta sista (?) inlägg, det är ju ett väldigt viktigt och intressant ämne... Hittar inga riktiga studier, bara lite sammanfattande info som stöder "min" tes:

www.parenting.com/article/ask-dr-sears-co-sleeping-a-sids-danger

thebabybond.com/Cosleeping&SIDSFactSheet.html

Sorry tråden för detta spammande om samsovning, men ämnet är nog uttömt alldeles snart och vi kan övergå till att diskutera sommarvädret eller någonting annat.

• snaily
    Telis skrev 2011-07-12 14:41:44 följande:
    Sen kan man ju också påpeka att man inte måste ligga PÅ varandra för att man samsover (du kanske glömde att upplysa Yngla om det, snaily? ). Det räcker med att barnet ligger i en egen säng precis intill föräldrarna eller i ett baby nest.
    Vaaaaa? Känner mig grundlurad! Men jaha, då kanske jag kan sluta ransonera Ynglas mat nu då för att hon ska vara så lätt som möjligt?!
  • snaily

Telis - får inte länken att funka!
    Frös du? Ja, det blåser en hel del förstås. Men det är skönt i solen. VAR skönt, nu är gulliga Yngla vaken. Hon "fyller" 7 månader idag. Grattis på 8-månadersdagen till Piggelins lillkille!

• snaily

Fru E
    Grattis till valpen, åh vad skoj! Blev det en am.staff? (Vet inte om du skrev det här men jag har smygläst andra tråden.) De flesta jag träffat har varit riktigt trevliga familjehundar (de som haft vettiga ägare dvs) och absolut inget hinder om man har småbarn. Däremot upplever jag att de kan vara lite väl vassa mot andra hundar, som vuxna alltså. Men det är ju i så fall ett hanterbart "problem" om det blir så.
    Galleriet kanske kan få en bild?

Välkommen hem AM!

Ore skrev 2011-07-13 07:57:15 följande:
    Men jag tror (vet ju inte säkert) att om jag haft ett barn som ville ligga tätt intill mig och sova hela natten, så hade jag nog sovit ohyggligt dåligt. Eller så hade jag anpassat mig. Men hade jag sovit väldigt dåligt så hade det ju inte funkat i längden, oavsett hur gärna barnet ville det.
    Jag tror man vänjer sig. Jag vill normalt ha space när jag sover, ligger inte tryckt mot maken t ex. Jag sov ohyggligt dåligt de första veckorna med Yngla, vaknade av minsta ljud, var rädd att lägga mig på henne, osv osv. Sen vande jag mig. Nu blir sömnen visserligen rätt upphackad men jag sover nog "effektivt" däremellan och känner mig sällan eller aldrig uttröttad. ÄN, peppar peppar. Men det ska bli skönt den dagen (natten) hon inte längre behöver ligga klistrad mot tutten och jag kan sträcka ut mig som jag vill!

På tal om sömn så har jag (inte Yngla) sovit dåligt i natt och det beror nog bara på att vi ska på invägning på BVC idag... Tänk att man kan bli så stressad av en liten våg?! Och jag som dessutom sa förra gången att jag inte tänkte låta mig stressas av det. Ja ja, jag tycker jag nojar mindre över det nu än förut i alla fall.
  • snaily

Yngla har just fått en ostskiva för första gången. Å vad skoj det var! Den ligger nu i uppskattniingsvis 1365 bitar på hennes matstolsbricka.

6860 gram och 68,5 cm blev dagens bvc-resultat. Första gången hon väger mer i hekto än hon är cm lång!
    Sköterskan påstod att Yngla ser lite knubbigare ut nu (vilket jag inte alls tycker, hon är fortfarande en lång smal orm) men vill fortsätta väga ofta. Dessutom tyckte hon att jag redan ska införa ett mål mat till, jag tycker det är bra om hon först lär sig äta lite mer än smakportionsmängder av de mål hon redan får, men det sa jag inte. Men, kanske ska köra lite plockmat - som nu med ostskivan - en gång om dagen så blir det tre "mål" ändå.

• snaily

Lappis: ett fåtal pyttesmå bitar var in i munnen och vände. Noll bitar beräknas ha nått magsäcken. Förresten, skrev jag inte uppskattningsvis?

AM - ja, det tänkte jag testa.

• snaily

AM
    Så du är i mina nejder! Hojta till om ni vill komma förbi! Grattis till illrosa vagn!

Såklart tråden kan handla om allt mellan himmel och jord, inte bara barn!

Smint
    Majskrokar leker Yngla med - eller, hon försöker stoppa dem i munnen men de hamnar mest på kläderna, på händer och armar, på golvet och inte minst i hundens mun.
    Mysigt med champagnepicknick!

Grattis till semestern September!

Här har vi haft besök av världens bästa kokospingla! Mycket mat och vin och prat blev det. Dåligt samvete för att jag lät Yngla vara uppe och nattsudda till sent, hon verkar lite trött idag. Ikväll får det bli bättring och tidigare läggning för henne och mig.

Idag fick maken ta hand om Yngla alldeles själv i hela två timmar! Ja, hon är sju månader och inte sju dagar gammal... men för oss var det ganska länge. Det hade gått ganska bra förutom att hon vägrade ta flaskan. Jag var nämligen i stan och klippte mig. Blev lite kaos eftersom det är världens jippospektakel i staden idag - vilket jag egentligen visste men hade lyckats glömma bort  - så jag höll på att inte få någon parkeringsplats alls och blev rätt försenad till frisören. Fulparkerade vid en skola men slapp undan böter. Tur!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!