• snaily

Välkomna till Tivoli Empatia!

Oj, jag hinner inte läsa ikapp allt det senaste om jag ska hinna plita ner några rader också...

Yngla är nöjd i sin barnstol endast väldigt korta stunder, efter fem minuter brukar hon lessna oavsett aktivitet så här gäller det att skynda sig med den extra goda pimpade havregrynsgröten (kokos-banan-jordgubbar, det senaste från eget land! ). Kan inte fatta hur en sexmånaders kan HA så stort närhetsbehov som hon, vi ligger och kramas 12 timmar varje natt och sen blir hon halvt förtvivlad av att hamna på skötbordet, eller i babysittern medan jag gör frukost.

Snorkis
    Håller med om alla kloka inlägg ovan och inser att det inte bara var dåligt att ha föräldrarna 50 mil bort i början, även om jag då tyckte det var alldeles för långt bort och bara jobbigt.
    Yngla var också vaken tidigt på morgonen vid den åldern, mellan kl 4 och 7 nästan varje morgon men det ordnade sig ganska fort. Så här på sommaren kan jag tänka mig att det är lite lurigare om man inte lyckas mörklägga sovrummet helt. Vi hade motsatt problem, det var ju mörkt nästan jämt och inte kom vi ut på några promenader i dagsljuset de första veckorna heller för det var minus 20-25 hela tiden.
    Så skoj att få en rapport om sötaste Leffelina!

Depp-formulär fick jag aldrig fylla i, det hade nog behövts.

Nenne
    Ursäkta skrattet, bikinin blir nog jättebra och du har säkert inga celluliter på vaderna! (och om du har det så är det bara snyggt, så det så)

Klockarbol
    Hej!

Missade finvädret i midsommar, här hemma var det tydligen superfint men i Dalarna var det kallt och småregnigt, men det är väl som det ska vara. Vår midsommar hade både bra och mindre bra inslag (och närmare än så vill jag inte gå in på det i en öppen tråd, inte för att det var så spännande ändå), ett av de mindre bra inslagen var bilresan hem, fy fasen! Inga fler långresor med den här fröken, tack!! Hon sov endast en halvtimme och var sen jätteledsen - trött men kunde inte sova, hungrig men ville inte äta. Nästa person som säger "det är så lätt att åka bil med bebisar för de sover ju ändå bara i bilen" kommer jag strypa.

Yngla meddelar nu att det är slut på tålamodet i barnstolen... hon har börjat "prata", ba ba ba, da daa, bla bla blaaa. I övrigt äter hon sämre än sämst (värmen?) och har inte tid med så mycket annat än att öva på att krypa. Ingen vidare teknik så det dröjer nog länge än, men hon VILL!

Ursäkta världens rörigaste inlägg men jag har som sagt någon som stressar mig lite...

Kram till alla!

• snaily

Puffar också för Vickans blogg! Har en känsla av att den glömts bort av en del och jag som är planerings- och kontrollfreak är rädd att folk hinner boka in annat det datumet... och jag vill att så många som möjligt ska komma! Så, läs och anteckna, gott folk!

*fortsätter njuta av svettvärmen på altanen en liten stund till innan Yngla vaknar*

• snaily

Hej tråden!

Haft första övernattningsgästen här, nu är det bara jag och Yngla igen, lite trötta efter besöket.

BS
    Vad skönt att domningarna släppt, hoppas verkligen det håller i sig så! Sälen låter trevligt!

Telis
    Men vad bra att ni fick förstahandsvalet! Och perfekt med ett grannbarn där också. Är det dags till hösten alltså?

Apropå samsovning - är det verkligen SÅ ovanligt att samsova med sin bebis? Jag tycker jag bara möter förvåning när jag berättar att vi samsover med Yngla. Det verkar vara norm och alldeles självklart för "alla andra" att bebisen sover själv i spjälsäng. Eller är de föräldrar jag träffat inte helt representativa för befolkningen i stort?
    Och om vi nu ska bekänna färg i "barnpolitiksfrågan" så är jag "som Telis" om jag fattat det rätt, fast kanske mer Ganska AP-tänkinspirerad kan man nog beskriva det tänk som Yngla tvingat oss anamma. Inte för att jag är ledsen för det, tvärtom. Men det var inget jag funderade så mycket på innan hon föddes, men det sättet att tänka och vara passar oss och henne bäst. Ingen kritik till de som gör annorlunda - jag vet att det finns bebisar som är Ynglas motsats och t ex vill ha space för att kunna sova bra.

Får återkomma senare, måste gå,

• snaily

Förresten - ångrar delvis mitt inlägg ovan! Jag måste jobba på att bry mig mycket mindre om vad alla andra gör och tycker! Även om jag är ensam i hela världen om att samsova med bebis (vilket jag i och för sig garanterat inte är) så fortsätter vi ju med det, det är ju rätt för just oss!

Koko - ja, skoj! Onsdag är vi en liten stund på BVC men inga andra planer.

• snaily
    Oms skrev 2011-07-08 12:14:06 följande:

gud vad olika vi kan vara! så otroligt inressant  lärorikt måste jag säga för samma argumnet som jag använder för att inte samsova använder säkert ngn annan för att motivera samsovningen

Ja, verkligen! Jag känner som du, att min sömn är helig - eftersom Yngla nattammar relativt ofta fortfarande så är samsovningen och liggamningen guld värd för oss, jag behöver knappt vakna alls för att amma och somnar om innan hon ens klunkat färdigt. Sen stör vi inte varandra i sömnen heller (inte än, kanske ska tilläggas) som jag förstått att många andra gör, både hon och jag ligger rätt stilla när vi sover vilket ju är en jäkla tur eftersom hon nu kräver konstant hudkontakt för att sova.
  • snaily

Oupsie
    Jag hade som ambition att göra egen barnmat, en endaste gång har jag gjort det sen har jag helt gett upp och kör på med burkar. Och köpegröt. Funkar finfint ändå! Brukar säga att den dagen Yngla lär sig sova alla sina sovpass på dagen själv så kan jag laga egen barnmat.
    Lägg du din energi på annat med gott samvete tycker jag!

Ore skrev 2011-07-08 13:54:34 följande:

Sedan har jag även stött på någon "prettomamma" som tycker att hon är litet bättre eftersom hon samsover med sitt barn. Samma person hade heller ingen vagn utan bar alltid i sjal. Tror inte att hon någonsin befann sig på längre än armlängds avstånd från sitt barn, och även om jag inte sa något så hade jag mina egna åsikter om det...

Är du säker på att det inte var mig du stötte på? Fast så värst pretto tycker jag inte att jag är. Och vagn har vi ju, men Yngla skulle nog gärna vara utan den. Skulle gärna bära henne mer i sjal/sele men svårt att komma undan solen så här års tycker jag...

Jag hade också den där "suck, nej det tycks inte gå" inställningen ett tag. Sen tänkte jag om och bestämde mig för att gilla läget, det är så jobbigt att hela tiden vara missnöjd med situationen och försöka ändra på barnet. Det är ju bara naturligt för dem att vilja vara mycket nära när de är riktigt små (även om som sagt många barn inte har på långa vägar samma närhetsbehov som mitt) så jag försöker se det så. Det hjälper nog till att jag är lite arbetsskadad och ser bebisar lite som små djurungar.

Nähä... en till bit vit-chokladkladdkaka med mynta kanske?
  • snaily

Lappis
    Det är verkligen SÅ tråkigt att det går så segt med kön! Önskar det fanns någon lösning, NU!
    (Ikea? )

• snaily

Lappis
    Vadå, behöver du en medhjälpare som distraherar föräldrarna/barnpassningspersonalen? Klart jag följer med!

• snaily

Lappis
    Jag har kört rally, flera gånger till och med, så jag borde kunna fixa en snygg rivstart tror jag.

• snaily
    Ore skrev 2011-07-08 15:43:47 följande:
    På samma sätt som jag tror att om Yngla verkat sova bättre på egen hand än tillsammans med er, så hade ni antagligen inte samsovit med henne.
    Preciiiiis! Huvudet på spiken!
    Jag tror absolut jag skulle sova skönare om hon inte var i sängen (förutsatt att hon var nöjd där hon var förstås), men som Koko sa så får man ju offra lite skönsömn en kort period... För mig är det inte så svårt eftersom jag inte lider av någon sömnbrist what so ever. Måste vara mycket värre för de som har ett stökigt barn plus stort närhetsbehov plus lättväckt förälder...
    Håller med om det du skriver för övrigt också.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!