• snaily

Välkomna till Tivoli Empatia!

Lappis
    Nä, polsen har nog inte tid att hänga här!
    Jag tror egentligen det är allra mest barn där efter sommaren, nu är så många bortresta... så, en lönehelg i augusti/september kanske? Lördag tror jag är bäst. Vid 13-tiden. Vilket varuhus ska vi testa?
    (Lägger till en ifall det trots allt är någon polis som läser... )

• snaily

Lappis
    Hög tid att anteckna datumet nu då: 17/9!

• snaily

Men herrejösses - VARFÖR har ingen tipsat mig om denna bok (seriealbum) tidigare? Den är ju bara sååååå bra! www.adlibris.com/se/product.aspx
    (Kan tänka mig att man inte finner den FULLT lika underhållande om man inte har ett visst feministiskt intresse.)

• snaily

Nenne
    Kul med bad i sjön! Vad var det för temperatur ungefär? Funderar på om vi ska våga doppa Yngla snart...

Tinga
    Trevlig "mester"!

Hej Kängu!

EA
    Tycker också det var otroligt tråkigt att ni inte fick er Buster! Klart man förbereder och ställer in sig på det som komma skall, hoppas nu bara ni kan hitta någon ny vovve som ni känner passar er! Har ni lagt ner planerna på tax? (har för mig att ni funderade på det förut?)

Snartis
    Låter jobbigt för dig, hoppas också lillebror kan tänka sig titta ut lite tidigare än tänkt.

Gosnosen
    Vi började med  lite potatis som smakportion när Yngla var 4 månader, men jag tyckte inte hon verkade mogen för riktig mat så vi lade det på hyllan ett tag. När hon var drygt 5 månader började vi med lite gröt och snart därefter rotfrukter igen. Potatis- och palsternacka på burk gillade hon, nu är hon lite mer kräsen och det är mest söta grejer som går ner.

Muggles
    Kanske är det så att samsovning är vanligare när bebisen är riktigt liten men att fler börjat sova själva när de är i Ynglas ålder (7 mån). Vad gäller AP är jag verkligen ingen expert på definitionen, den verkar lite flytande tycker jag, så jag ska inte gå in närmare på det. Inte allt, men mycket av det jag läser inom området verkar vettigt för mig (oss).
    Jag hade verkligen tänkt att vår säng skulle vara lite av vuxenzon (plus hundzon! ), men som sagt, Yngla ville annorlunda... Och visst har vårt vuxenliv bliit lidande, men samtidigt är det rätt fränt med den här totala symbiosen med Yngla, att hon är som en kroppsdel på mig. Antar att det kommer ta slut fortare än jag hinner blinka, sett i ett längre perspektiv... Försöker tänka såna positiva tankar för att väga upp det faktum att det också ibland är otroligt jobbigt att vara så låst.

Igår var vi på en utflykt till Lidingö för att köpa en fåtölj vi hittat på Blocket. Jobbig bilresa hem då Yngla lessnat ur... Väl hemma inser jag till min besvikelse att fåtöljen inte riktigt passar någonstans i vardagsrummet, suck. Nu funderar vi på om den ska få flytta till övervåningen och att vi får fortsätta leta efter den perfekta fåtöljen till vardagsrummet...

• snaily

Forts ego...
    Vägde Yngla på badrumsvågen idag och OM den visar rätt så väger hon ca 6,9 nu. Ska bli spännande att se om det stämmer när vi ska till BVC på onsdag (bvc är ett smidigt ord att skriva om man kollar på hur bokstäverna sitter på tangentbordet förresten ). Vi har nu provat ge henne mjölkprodukter i 2 dagar och inget dramatiskt har inträffat än...hoppas det fortsätter så. Vill ju kunna göda henne med mycket smör, ha ha!

Grattis till er nyblivna semesterfirare! Maken jobbar en vecka till, sen ska JAG ha semester och han vara f-ledig (på papperet) i tre veckor.

• snaily

Snorkis
    Nu vet jag inte om Yngla är så värst normal , men sådär kräktes hon också ibland, så det kom genom näsan vilket var jätteläskigt tyckte hon. Hon kräktes jätteofta men oftast bara mindre mängder, men ibland kom det mycket. Och gör fortfarande.
    Från det att Yngla var 10 dagar upp till ca 9 veckors ålder tog läggningen ca 3 timmar varje kväll, med mycket skrik och missnöjdhet oavsett vad vi gjorde, förutom om vi bar och gungade henne. Jag är nu övertygad om att det inte berodde på magont utan på att hon var övertrött och hade svårt att komma till ro - hade mycket hjälp av en bok jag lånade av Telis där det förklaras varför småbebisar skriker på kvällarna och vad man kan göra för att hjälpa. Lindning är ett sånt tips, men  bäst effekt har man om man provar flera av metoderna samtidigt. Nu säger jag inte att Leffelina inte har magknip, menar bara att de kan skrika och vara missnöjda och ha svårt att sova ändå vid den åldern.

• snaily

Snorkis igen
    Inser att mitt inlägg ovan var tämligen värdelöst som tips... Vad jag tror jag försöker säga är: läs den där boken! Kan inte förstå varför den inte skickas med nyblivna föräldrar hem från BB... Så bra tyckte i alla fall jag att den var! Happiest baby on the block, heter den.
    Är hon lugnare om hon får ligga i er säng? (Ja, ni vet ju vad jag tycker om samsovning med tanke på vad jag tjatat hål i huvudet på er om de senaste dagarna... )
    Brusande/surrande/sch-ande ljud kan också vara populärt - hos bebisen, kanske inte så mycket hos föräldrarna tyvärr. Jag sov med radion på brus mellan stationer flera nätter, Koko sov ju länge bredvid surrande luftvärmepump med lillebror...
    Magmassage är ju ett bra tips också, även om det inte skulle hjälpa direkt så är det ju mysigt.
    Jobbigt är det hur som helst med en missnöjd liten bebis - kram på er!

• snaily

Snorkis igen...
    Om sprattlighet är ett problem så kunde kanske lindning lugna  - många gånger börjar de vifta med armar och ben när de blir upprörda -> slår sig själva i ansiktet -> blir ännu mer upprörda. Finns antagligen bra instruktioner på nätet om man googlar "swaddling". Det sägs att pappor snabbt blir experter på detta, det stämde i vårt fall.
    Magdropparna är en enkel grej att prova också. Bra för immunförsvaret sa en BVC-sköterska till mig, vet inte hur sant det är.

Var är solen idag? Inte hos mig! Borde försöka ta tag i lite städning men har svårt att uppbåda krafter... nu när jag äntligen fått Yngla att sova ett pass i vagnen så vill jag bara passa på att lata mig... Om du läser det här Koko så var beredd på lite (mycket) smuts om du kommer förbi någon dag.

• snaily
    Telis skrev 2011-07-11 10:33:38 följande:
    Snaily, nej nej, inte på pappret. Det är då han ska ta hand om Yngla och du ligga under korkeken och lukta på blommorna.
    Just det! Fast finns en liten hake... den av oss som inte tar hand om Yngla ska bygga en byggnadsställning och sen börja riva panel från huset... Undrar vem det kan bli? Tror jag vet svaret.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!