• daniiel

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

GuteCarra skrev 2012-03-09 19:08:31 följande:
    Nu har jag äntligen lyckats få iväg hela min beställning och betalat allt till Mylove så nu börjar den långa spända väntan. Hur lång tid har ni andra som beställt ifrån dom fått vänta?
    Jag har måttbeställt och gjort lite ändringar. 
    Ca 3-5 veckor brukar vara standard från dom. Vet inte om det kan ta lite längre tid för att du har flera klänningar på samma order, så de inväntar väl tills alla är klara innan de skickar. Hoppas att du inte ska få vänta alltför länge och är nöjd när de väl kommer :)
  • daniiel
    Skumboll skrev 2012-03-09 21:32:29 följande:
    Daniiel: Såg att ni fått besked från FK - vilket jävla skit rent ut sagt! Jag hoppas du har orken att överklaga! Grejen är ju att FK egentligen ska skicka hem "förslag till beslut" innan beslutet är taget, just för att man ska kunna komma in med ny info innan beslutsfattaren tar sitt beslut. Och jag tycker det är konstigt att hon bara meddelar er per telefon att det är helt indraget, utan bättre motivering än att de anser att hon är frisk. Man ska ha 7 timmars merarbete/vecka för att få 1/4 och det är ju i ärlighetens namn inte mycket när man har ett barn med speciella behov. Förstår att det känns tungt nu, skickar en stor kram även om det hjälper föga!
    bergmanh skrev 2012-03-09 22:21:12 följande:
    @daniiel vad det gäller beslut från fk så bör de skicka beslut skriftligt eftersom de är en förvaltningsmyndighet och således lyder under förvaltningslagen (www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.htm), se särskilt 4-5, 16-17 och 20-21 paragraferna. beslut om vårdbidrag bör vara myndighetsutövning mot enskild. Dessutom har du som part rätt till partsinsyn samt att fk har serviceskyldighet och måste hjälpa dig att svara på frågor och liknande så långt som möjligt. (lyckas inte citera tidigare inlägg via min telefon)
    Ja, hon gick ju med på att skicka hem beslutet skriftligt till oss, så ska bli spännande att läsa vad som står där. Hon ringde till maken, så jag vet inte exakt vad som sas. Vi får se om vi orkar överklaga faktiskt, det beror lite på vad som står. Jag har pratat med flera vars överklagan har dragit ut på tiden och hållit på i flera år faktiskt. Det vet jag inte om vi orkar och tycker det är värt. Vi ska också prata med läkarna och psykologen igen och se om vi kan få någon ytterligare hjälp där.
  • daniiel
    Mollee skrev 2012-03-09 22:35:26 följande:
    Beställde du "rush order" eller vanlig takt? Hoppas de har lågsäsong nu så min också kommer snart! Skrattande
    Min med "rush order" tog ca 3 veckor och den andra tog ca 5 veckor, så snabbt oavsett :)
  • daniiel
    Linnch skrev 2012-03-10 09:13:41 följande:
    Tror ni det blir rätt om jag beställer en storlek 2 (som i princip passade mina mått, förutom längden) och så skriver jag att min height with heels är 174cm (68,5 inch) i custom size-rutan?

Ni som beställt tidigare från mylove, var skriver jag om ändringar på klänningen? Vill inte ha chiffongvolangen längst ner på klänningen, vill bara ha taft hela vägen ner....

www.mylove-bridal.com/the-newest-ball-gown-we...

Behöver lite tips från någon med erfarenhet innan jag vågar skicka iväg beställningen! Glad
    Jag tror att du kan beställa så, borde inte vara några problem :) Ändringar finns det en liten ruta man kan fylla i lite längre in i beställningen. Jag har också tagit ordernumret och mejlat till Mylove efteråt och skrivit alla ändringar igen och fått de bekräftade där.
  • daniiel
    DestinyD skrev 2012-03-10 09:29:37 följande:
    Wiiiii!!! Nu på morgonen hade det landat ett mail om att min klänning är skickad. Tjoho!! Nu kommer jag inte våga lämna hemmet på flera dagar...Skrattande
    Åh, vad spännande! :D Haha nej, kom ihåg hur det var. Jag vågade knappt gå på toa ifall de skulle knacka på just då :P
  • daniiel
    MsChevy skrev 2012-03-10 21:16:56 följande:
    Hallå, alla ni proffs på kinaklänningar!
    Har lite funderingar över hur skriver för att få dom att fatta att jag vill ha inbyggd korsett med stöd för brösten, bandet i vitt, klänningen vit o snörning med cerise snörningsband samt att de ska skicka med ett annat band i silver?
    Har tänkt formulera mig så här:
    In this dress, I want a builded in corsette with supported breastcup (heter det så?), the dress and waist ribbon in white and lace up with a cerise ribbon (blir det rätt?) and also wishes for you to send me an extra ribbon in silver. 

Bifogar bild på klänningen så ni förstår vad jag fiskar efter...vet inte riktigt vilken underkjol som vore bäst för den här klänningen, vill ju ha lite volym. Kan man be om en insydd underkjol (fastsydd i klänningen alltså)? Typ en massa tyll-lager eller ska jag låta bli det o prata med en sömmerska här i Sverige när jag sett hur klänningen sitter? Underkjolen går väl o sprätta bort om jag inte vill ha den?

Nu är inte jag något jätteproffs på engelska och vad allt kallas, men jag tror att du kan skriva något i stil med "I want the dress and sash in the waist to be white. I want the sash do be detachable and I want an extra sash in silver. I would like a sewn in (built in) corset in the dress with support (cups) for the bust. I want lace up in the back in the color cerise (hot pink)." samt bifoga bilder där du förklarar ändringarna också, du kanske sett bilderna tidigare i tråden som tjejer gjort med pilar och förklaringar :)

Angående underkjolen, så skulle du ju bara kunna beställa en med tyll på tex ebay för en billig peng. Då kan du pröva klänningen utan och se hur det känns och vill du ha mer volym, så kan du ta på dig underkjolen :) Annars lägger du bara till i texten "I want a sewn in petticoat in tulle".

Jättefin klänning :)
  • daniiel
    MsChevy skrev 2012-03-10 22:03:56 följande:
    Tack så jättemycket för hjälpen! Sash har jag nog aldrig hört förut o ja är ändå rätt bra på engelska..
    Har ni nå erfarenhet av de inbygga korsetterna? Vill ju inte att det ska vara obekvämt eller synas...kanske är bättre att ha en magstrypare under istället för insydd? Vad tror ni? 
    Ah, nej, jag hade inte hört det ordet innan jag hamnade i brudklänningsvärlden heller ;P I mina klänningar har jag haft insydda kupor och skenor, det var toppenbra tycker jag. Då satt klänningen jättebra. Jag hade inte alls behövt bh under, trots att jag har rätt stor byst (80G). Jag hade bh iaf, men det var bara för att jag kände mig naken utan den, men det blev liksom ingen annan skillnad. Skenorna tillsammans med snörningen gör ju att klänningen håller in och upp allt som ska hållas in och upp :P Jag hade först tänkt ha några såna formande underkläder, men det behövdes inte, så jag sket i det.
  • daniiel

Åh, tack, vad snällt :)

Ja, din klänning är ju lite annan modell, minst sagt :) Så vitt jag vet tar de inget extra för en klänning som inte finns i deras sortiment. Även klänningarna i deras sortiment kostar ju olika, så skicka ett mejl med bilder på klänningen och de ändringar du vill göra och fråga vad det skulle kosta :)

Har ingen aning om det där med kupstorleken. Jag skrev inget då inget om det, men klänningen passade ju bra ändå :) Det är ju inte riktigt samma sak som en bh.

• daniiel
    MsChevy skrev 2012-03-10 23:17:32 följande:
    Hm, märkligt...den här klänningen finns som sagt på ebay o hos samma säljare finns den i typ 3-4 olika pris. Jag fattar inte riktigt...i ena annonsen kostar den ca 19 USdollar, i en annan 177 USD, hos samma säljare... Nån som kan förklara det där för mig? 
    Hm. Jadu, kan det bero på att det är auktioner? Jag vet inte. Kan du länka? :)
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!