• goda fen

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

Nu är jag så förbannat trött på denna fråga bara för att vi ska gifta oss. Barn är ingen beställningsvara som kommer med storken 9 mån efter bröllopet.
    Nu vill jag en gång för alla säga frasen som får dem att sluta fråga för 3:e gången!!

Mina egna förslag

" Tänk om vi fick missfall förra veckan. Kan ni inte låta oss berätta det om vi har turen"
    Barn är ingen beställningsvara"
    "Så du tror att du skulle bli först att veta det isåfall?"

Mer icke snälla tips !

• Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a
  • Sofipropp

Känner igen det där. Min familj frågar aldrig och min sambos familj kan fråga ibland. Däremot de som verkligen inte har med det att göra, bekanta och arbetskompisar frågar och antyder hur mycket som helst. Så fort jag har ont i magen eller liknande kommer frågan "Kanske du är gravid?" Då svarar jag "Nej det hoppas jag verkligen inte." Då brukar de tystna.

Det jag inte förstår är hur människor kan vara så okänsliga, tänk om man inte kan få barn och så blir man påmind om det dagarna i ända.

Till Catka, tycker du ska prata med din sambo om hur hans mamma tjatar. Han kanske lättare kan säga till på skarpen till sin mamma. Barn ska ju inte vara framtjatade.

• jessy

I början svarade jag tillbaka, numera så blir jag selektiv döv när samma människor fråga om och om igen.

* Något år efter du skaffar barn. (funkar på de som vill att en själv ska skaffa men inte skaffa själva)

* När jag är redo, för jag antar du inte vill passa mina barn dag ut och dag in. (funkar på de som redan har fullt upp med sina barn)

• miff

Hmm... jag har motsatt problem när det gäller min familj (mammas sida av släkten). Det första de sa när jag och min sambo skulle flytta ihop var "Ni skaffar väl inte barn?" Det har alltid varit deras stora skräck att jag ska skaffa barn, tydligen.

Just nu har vi dock fullt sjå med att komma på roliga svar på frågan från kompisarna när vi ska gifta oss, vi har nämligen haft datum bestämt sedan i mars, men tänker inte berätta något ännu. Tydligen har våra vänner bestämt att det är dags för oss, så det ska bli roligt att se deras miner när inbjudan trillar in...

• sialina

Håller bara med om att det är tråkigt med den ständiga frågan...vi bestämmer väl själva när vi tycker det är dax. Bara för att vi har gift oss betyder det inte att vi ska skaffa barn.
    Pappa gjorde en klumpig grej i talet på bröllopsfesten. Han sa nåt i stil med att "nu väntar vi bara på barnbarn men det vet vi att ni jobbar på" !!! Så jäkla dumt. Flera kom fram och frågade om vi skulle skaffa barn efteråt! Jag sa till pappa men han menade att han blivit missförstådd....

• Forsfors

Jag brukar svara "när helvetet fryser till is" när folk undrar när vi ska skaffa barn, då brukar de bli tysta och fatta att man tyckar att det är lite besvärligt.
    Det har ju ingen annan med att göra när/om man tänker skaffa barn eller inte, det är väl en ren privatsak.
    "Vi har redan några stycken, men har valt att inte utsätta dem för släkten" är också en riktig killer

• Höstbrud-04

Jag är rädd att frågan ska börja komma när vi gift oss. Det skulle vara jobbigt, eftersom jag för fyra månader sedan fick veta att jag troligen inte kan bli gravid.

Jag gick hem från jobbet förra veckan för att jag mådde illa. Tror ni någon trodde mig när jag förnekade att jag var gravid?...

• sinefa

Ja jag känner igen det där. Så fort man:
    -låter bli att dricka på festen för att vara fyllechaffis
    -säger att man mår illa av för man har ätit för mycket
    -tar en lättöl istället för starköl

...ja då är man DEFINTIVT med barn!!

Astråkigt är det att förklara sig hela tiden och det allra värsta är att folk har såna förväntningar på ens liv och planer. Är det så självklart att man ens KAN få barn eller VILL ha barn? Inte ett dugg...

• jessy

Kom att tänka på att folk förr i tiden jämnt och ständigt tjatade om när vi skulle gifta oss och jag till sist började svara "När folk slutar tjata om saken". Och det gjorde de.. nu så frågar de inte för då blir svaret samma sak..
    Man kanske ska börja med samma sak i barn frågan?

• weddingstress

första dagen jag kom tillbaka efter smekmanaden fragade min chef mig: du är väl inte gravid nu va? jag har inte ens varit gift i en manad men redan har jag känslan att folks blickar gar mot magen och fragorna haglar in - Jessys svar ska jag börja använda omedelbart - värst tycker jag det är att tänk om man inte kan fa barn, det är ju faktiskt inte helt omöjligt, folk är allt lite väl okänsliga, tänker inte pa vad de säger...

• Jennifer E

"När ska du själv ha barn?" Funkar på alla antagligen, särskilt damer över 50!

"Nja, det går inte så bra, ställer du upp som sperma/äggdonator?" Hemsk, I know men till vissa kanske den kan passa...

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a