• goda fen

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

Nu är jag så förbannat trött på denna fråga bara för att vi ska gifta oss. Barn är ingen beställningsvara som kommer med storken 9 mån efter bröllopet.
    Nu vill jag en gång för alla säga frasen som får dem att sluta fråga för 3:e gången!!

Mina egna förslag

" Tänk om vi fick missfall förra veckan. Kan ni inte låta oss berätta det om vi har turen"
    Barn är ingen beställningsvara"
    "Så du tror att du skulle bli först att veta det isåfall?"

Mer icke snälla tips !

• Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a
  • Chatarina Regina

* På tal om husdjur så kan man svara:
    -Nej för katterna/hundarna skulle äta upp ungen.
    -Nej kattungar/hundvalpar är mycket sötare.

Min sambos syster börjar tjata om att hennes dotter behöver kusiner i ungefär samma ålder(det är ju därför man skaffar barn, om nu ingen visste det). Snart kommer jag att fräsa till ordentligt att hennes bror är impotent så det går inte.

• goda fen

Tusen tack för alla svar!

Blåbär, den var bäst!
    Ave Maria, tusen tack för de elaka raderna , de kommer nog tyvärr till pass de oxå...

Min fras jag nu tänker köra med blir

Vårt sexliv är underbart tack. Hur är ditt eget?

Notta. Jag återkommer när jag har en riktigt bitande fras som du kan köra med. En varm kram sänder jag så länge. Det är helt otroligt vad du fått stå ut med. Stå på dig. De som sagt så måste vara riktigt bittra.

Notta

• *Miranda*

Måste bara få smyga mig in här jag med...
    Jag har en dotter på 11 månader.
    Hon hann knappt ut innan frågorna haglade:
    "När kommer nästa??"
    Suck.
    Men snart blev det tyst och lugnt. Det var väl lugnt i ungefär ett halvår, nu när vi ska gifta oss och det dessutom närmare sig 1 års kalas för gosungen, är det dax igen:
    "När komemr nästa??"
    "Ska ni inte ha fler snart?"
    "Nu får ni allt sätta fart så hon får ett jämnårigt syskon"
    "Det är inte bra med för långt emellan"

Ville bara tala om att bara för att man redan har barn så försvinner tyvärr inte de okänsliga och småkränkande frågorna...
    Tyvärr.
    Jag brukar svara något i stil med:
    "Jag vill inte ha fler barn"
    "Det vet jag inte" (med en ilsken min)
    "Aldrig"

Så, jag förstår era känslor!
    Folk ger sig aldrig.
    det intressanta är att jag tror att folk måste alltid ha ngt att prata om, och de tror att barn är det optimala samtalsämnet.
    Min äldre syster är inne på sitt 3:e barn på fyra år nu och vet ni vad folk säger till henne??
    "Nä men kära nån, HUUUR ska ni orka med TRE barn?"
    "Oj då... ännu en... Är det verkligen nödvändigt?"

Så, kontentan av allt detta?
    Man kan aldrig göra sin omgivning "nöjd".

• goda fen

Miranda

Jag har ett bra svar till din syster

"Det är väl tur att vi får den underbara äran att ha tre barn och inte du som uppenbarligen aldrig skulle klara av det"
    Elakt ja men elak fråga kräver elakt svar :D

• Umebruden

Jag kan passa på att tipsa om en bra kommentar för dem som har ett barn och inte planerar flera, fast omgivningen inte vill fatta det. Tydligen är det ju inte riktigt normalt att bara vilja ha ett barn...
    Jag är enda barnet, och när jag var liten kom ofta frågan "ska ni inte ha en till?". Då brukade mina föräldrar säga "nej, vi lyckades så bra redan på första försöket, så vi ser ingen mening med det".

• *Miranda*

goda fen:

*skrattar hjärtligt*
    Det svaret måste jag tala om för henne. Lite elakt kanske, men det kan ju även bero på HUR man säger det.

Hehe, många fyndiga svar man får här!!

Umebrudens svar var bra oxå, det ska jag nog anamma i fortsättningen.

• Bruja

Ni verkar ha en massa "trevliga" svar för direkta frågor, men nyligen har jag blivit uppsätt för ett annat liknande problem, nämligen de tyngsta hints någonsin i frågan om barn. Bara igår, när vi tittade på midsommarstången med blivande svärmor, gjorde hon inget annat än peka ut bebisar åt mig hela tiden. "Den där är hel ny, titta!", "Men visst är hon söt i den svenska folkdräkten, den lilla flickan?" Och min egen mamma har börjar maila mig oändliga komentarer och t.o.m. foto på sina arbetskamraters barnbarn. Det verkar vara en ni taktik, och det är sååå irriterande! Några kloka råd om hur behandla detta? Jag börjar tappa talamodet!

• Hime

Jag har ALDRIG i hela mitt (24-åriga) liv velat ha barn. Och då menar jag verkligen aldrig. När jag var 10 år bestämde jag mig för att sterilisera mig (detta beslut har inte ändrats).

När jag blev ihop med min nuvarande, blev vi tillfrågade "Så när är det dags för er, då?".
    "Aldrig!" svarade jag, vilket ledde till högljudda protester från samtliga i det rummet (min pojkvän undantaget). Notera att jag då var 22 år, arbetslös, bodde kvar hos mina föräldrar när jag inte var hos min pojkvän (som bor i en liten etta med två katter jag är allergisk mot).
    Hur funtad är man när man ställer en sådan fråga till en tjej i en sådan instabil situation??????
    Hur funtad är man som ställer en sådan fråga öht?

Det har kommit många bra och elaka förslag till svar på tal här och det är väl inte så mycket för mig att tillägga. Bara denna rant från en tjej som också är trött på dessa dumma frågor. ;)

• Hime

Bruja: Det är just sådant jag är livrädd för. Min killes syster får barn i slutet av juli. Ser jag fram emot det? Knappast, för jag vet vad det kommer att innebära. En massa hintar och fler dumma frågor. Det är sådant som får mig att bli alltmer motiverad till ett ingrepp...

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a