• goda fen

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

Nu är jag så förbannat trött på denna fråga bara för att vi ska gifta oss. Barn är ingen beställningsvara som kommer med storken 9 mån efter bröllopet.
    Nu vill jag en gång för alla säga frasen som får dem att sluta fråga för 3:e gången!!

Mina egna förslag

" Tänk om vi fick missfall förra veckan. Kan ni inte låta oss berätta det om vi har turen"
    Barn är ingen beställningsvara"
    "Så du tror att du skulle bli först att veta det isåfall?"

Mer icke snälla tips !

• Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a
  • sinefa

Som sagt, kul att du vill dela med dig av ditt privatliv och inte räds för att tala om för andra vilken fas ni befinner er i i ert förhållande.
    Eftersom jag är rätt känslig vill jag inte berätta om vi håller på, eller haft missfall eller inte kan få barn alls, jag vill inte bli tyckt synd om av andra.
    Det finns en orsak till varför många väntar med att berätta för omgivningen att de väntar bern, fram till efter vecka 12.
    Det är något man själv vill bearbeta i förhållande och sörja innan man går ut med det till var och varannan.

Att jämföra sorgen av förlusten av en anhörig och ofrivillig barnslöshet tycker jag är fel.
    I det första fallet kan man sörja i egen takt, och det ligger inga förväntningar i det och det finns ingen känsla av misslyckande i att förlora en nära anhörig.

Att lida av ofrivillig barnslöshet, pco, fått 6 missfal tex innebär att man aldrig kan infria förväntningar, man känner sig ofta misslyckad som människa/kvinna/man.
    Kvinnor som får missfall efter missfall känner ofta skuld och förtvivlan över att deras kropp inte kan behålla ett barn, de känner sig onaturliga och okvinnliga.
    Jag menar inte att man är okvinnlig om man inte kan få barn, men de förväntningar som finns från samhällets/omgivningens sida om kärnfamiljen bidrar till skuldkänslor och känsla av att man är onormal, inte som alla andra.
    Man undrar ofta varför alla andra får barn efter barn så lätt förutom vi, osv. (gå in på fl så fattar du kanske vad jag menar).

Och visst jag håller med dig, jag kan vara ärlig och tala om för dem som frågar men jag är rätt trött på att få frågan om och om igen och jag är rädd för att när vi väl börjar med barnverkstan och det kanske visar sig att vi inte kan få barn kommer jag gråta varje gång någon frågar. Och det vill jag inte.
    DÄRFÖR vill jag inte att folk ska tjata om såna här saker och förvänta sig att bara för att man är ett par så KAN man skaffa barn, bara man vill!

• Citronella

Måste säga att jag tycker Mapa har vettiga åsikter i det här. Själv har jag haft flera missfall OCH varit ofrivilligt barnlös efter det men även när jag var mitt uppe i det, så insåg jag att frågor om barn ställdes av medmänskligt intresse. Jag har själv ställt- och ställer fortfarande- såna frågor till andra.
    Blir man besvärad av frågorna så får man väl säga som det är- att man föredrar att inte om prata om det eftersom man tycker det är personligt.
    Eller om någon tjatar om det; säg bara att *vi får se hur det blir och jag vore tacksam om du inte frågade om det mer/så ofta etc*

Till Cheri; jag vet faktiskt ingen som skulle *skoja* om sin partner på det sätt du gjorde...

• Electric Lady

Cheri:
    "Problem med att bli gravid eller att man får upprepade missfall tror jag är _betydligt_ vanligare och känsligare än att syskon går bort"

100% av alla människor dör. Alltså är det ganska vanligt.

• sinefa

Jag insisterar. Varför utgår alla ifrån att man kommer att skaffa barn och att man kan få barn?
    När frågan ställs: "när ska ni ha barn?" utgår man från att människan kommer att skaffa barn (för att det är självklart?)eller kan bli med barn (för alla är naturligtvis fertila och kan få barn).

Jag är högst tacksam mot dem i min omgivning som inte frågar och dem respekterar jag på ett annat plan än folk som kastar ur sig frågan som om det vore självklart att man vill vräka ur sig sitt privatliv till dem.

Jag frågar aldrig frågan, är jag alltså ointresserad av mina vänners liv? Det tycker varken jag eller dom ialla fall! Däremot diskuterar vi barn ofta och alla får välja precis så mycket/lite de vill berätta om privatlivet.

sluttjatat för min del.

• mapa

Hur kan du utgå från att alla människor tänker så? Möjligtvis dem du träffat på.

Men det är fortfarande människans drift att skaffa barn och är en väldigt naturlig gång i livet.

• Bröllopstokiig

Citronella

Det var faktiskt inte jag som *skojade* även om jag säkert skulle kunna få för mig att göra det. :)

Electric Lady
    Bara hälften av alla människor som _någonsin_ har levat, har dött. Är det bevis nog för att alla dör? ;)

• Hime

mapa: Ett klassiskt exempel på hur olika man kan uppfatta texter som saknar smileys. Det var absolut inte på tal om att nedvärdera sin partner! Skall jag kanske lägga till raden "... med glimten i ögat" till min tidigare text? Det borde iaf reda ut vissa missförstånd... ^^

• sinefa

Men det är väl självklart att folk frågar för att det finns förväntningar? trodde jag iaf.

"Men det är fortfarande människans drift att skaffa barn och är en väldigt naturlig gång i livet."

Jag ogillar att prata om naturliga drifter eftersom jag inte tror på dem, antagligen är det därför vi ser på det hela på så olika sätt.

• Electric Lady

Cheri: Jag finner det otroligt att hälften av alla människor som någonsin levat drabbats av ofrivillig barnlöshet, så ditt resonemang håller ändå inte.

• mapa

Senifa: om du inte tror på männsikans naturliga drift är det nog dags för dig att läsa biologi...

• Hime

Huruvida vissa vill ha barn eller inte, börjar kännas ganska uttjatat. Trådstartaren ville ha tips på hur man kunde avfärda jobbiga frågor, men nu har det här blivit mer som en moraljakt. Nog för att det är en intressant debatt, men är det inte tillräckligt nu?

Om ingen mer har något att säga som är mer relevant med trådstarten, anser iaf jag att den här tråden kan stängas och ny tråd må startas för vidare diskussioner.

• sinefa

mapa

Biologiska förklaringar står mig inte särskilt varmt om hjärtat då jag tycker de tenderar att vara alltför deterministiska.
    Jag köper m a o inte förklaringen att det är en naturlig drift att skaffa barn.

• Grönkulla

Skippar debatten och svarar på trådstarten:

"Hur så, vill du/ni vara med om vi försöker?"

• Citronella

Jag fattar fortfarande inte varför man ska svara tyket/ironiserande/småelakt på folks vänligt intresserade frågor som ovan...?

Fast, om man svarar som ovan OCH med ett leende, då kanske den som ställer frågan faktiskt förstår att *ok, jag frågade men personen vill inte prata om det*... och då är det väl ok...

Sinefa, förklara gärna vad du menar med *deterministiska* så att fler hänger med

• aco

Har inte läst pa langa vägar hela traden, sa kanske har det redan skrivits, men det absolut värsta tycker jag inte är fragorna utan mammas berättande av alla avlägsna bekanta vars döttrar minsann just fatt barn. Och kanske vill jag "aka dit och titta???" Har fatt mig att bestämma mig för att ligga lagt när "min dag" kommer och inte basunera ut sa mycket hur FAAAANTAAAASTISK min baby är. Framförallt när jag var singel (extremt ofrivillig sadan) hatade jag att höra hur andta minsamm förlovat sig, skulle gifta sig, blev gravida och fick bade barn nr 1 och barn nr 2... BLÄ!

• Grönkulla

Citronella: självfallet säger man det med glimten i ögat - annars är det bara plumt. Var tydligen oklar där.

• Forsfors

det har hänt att jag svarat "Jag vill hellre ha en kattunge" på frågan eller "Efter du har skaffat" till min bror som är MYCKET äldre än mig och som därför borde skaffa först av oss två Det brukar få honom att bli tyst.

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a