• goda fen

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

Nu är jag så förbannat trött på denna fråga bara för att vi ska gifta oss. Barn är ingen beställningsvara som kommer med storken 9 mån efter bröllopet.
    Nu vill jag en gång för alla säga frasen som får dem att sluta fråga för 3:e gången!!

Mina egna förslag

" Tänk om vi fick missfall förra veckan. Kan ni inte låta oss berätta det om vi har turen"
    Barn är ingen beställningsvara"
    "Så du tror att du skulle bli först att veta det isåfall?"

Mer icke snälla tips !

• Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a
  • Electric Lady

Men vad GÖR det? Folk kommer aldrig att prata om just det JAG JAG JAAAAG är intresserad av 100% av tiden. Det är grymt osocialt och ouppfostrat att kräva det.

• Ellte

Men snälla, det är väl inte det jag säger :D Jag menar att det är trist att de som jag tror känner mig inte gör det :? Är det så konstigt?

• Electric Lady

Eller så är det du som inte känner dem om du inte vill prata om det som DE vill prata om...

• branwen

det gäller att säga det så bestämt så att ingen vågar fråga varför.. och funkar inte det så säger jag att ungar de bara skiter och skriker..

• Tolin

Det är klart att man inte kan kräva att människor ska prata om det man själv intresserad av hela tiden.

Tycker dock att det finns en del saker som är privata och som man inte frågar människor man inte känner väl om. Jag tycker uppriktigt sagt inte att mina kollegor har med att göra om jag är gravid eller inte. När den dagen kommer har jag varken lust att sitta och ljuga dem rakt upp i ansiktet eller tala om att jag är gravid innan jag känner mig redo. (Rent hypotetiskt alltså, är inte gravid)

Förstår du inte det EL? Tycker du att det är helt okej?

• Electric Lady

Jag tror du kan hitta svaren på din fråga, Tolin, om du läser igenom mina inlägg i tråden. Jag orkar inte upprepa allt.

• Ellte

EL: Sorry, men du kan aldrig få mig att tycka det är okej att andra pratar om MITT LIV med mig om jag själv inte är intresserad av det :)
    Jag pratar massor om saker som är tokointressanta för mig men som andra gillar... MEN när det gäller mitt och min mans liv så hävdar jag att det inte är andra som väljer att diskutera det... Dessutom är det fortfarande inte det som är min huvudutgångspunkt i denna (underliga) diskussion, utan att jag tycker det är tråkigt att människor jag tror känner mig uppenbarligen inte gör det... (För minst tredje gången...)

branwen: Tja jag har nog haft otur :D

• Tolin

Håller definitivt med Ellte.

• Meddelande borttaget
  • sinefa

Själva frågan i sig är egentligen inte fel att fråga, men det är det att den är så otroligt laddad med förväntningar, önskningar och mycket annat.

Jag är rätt trött på att försvara mitt val att inte skaffa barn JUST NU.
    Jag har berättat det tidigare, men jag blev nästan attackerad av en tjej när jag berättade att vi vill vänta tills jag skaffat ett jobb och större lägenhet. Det tyckte hon var dåliga ursäkter, för "vill man ha barn då klarar man det oavsett jobb och större lägenhet"
    Ehhh....vad f*n säger man då?
    Att det ska vara så svårt för folk att förstå att alla har olika preferenser!!

Att de som har barn tycker att det är jordens mirakel berättigar inte dem att kräva mig på när var och varför, eller hur?

Och om jag skulle tala om att jag nyss fått missfall, eller att vi inte kan få barn alls, är de beredda på det svaret? Och varför ska jag ö h t vara tvungen att tala om det?
    Om mitt val är att hålla tyst, ska jag behöva stå ut med frågan år efter år?

Nej, jag tycker att det är en känslig och högst personlig fråga. Jag har väldigt svårt att fråga folk när de tänker skaffa barn, bryr mig faktiskt inte om och när de tänker skaffa barn eller inte.
    Däremot är det lättare att diskutera barn och allt annat runtomkring, tex barnuppfostran, könsroller m.m och då får man antagligen svar på den frågan ändå utan att direkt rikta frågan till den/de berörda och på så sätt kan de berätta så mycket de vill och vad de vill. Eller så säger de ingenting och jag är nöjd ändå!

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a