• goda fen

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

Nu är jag så förbannat trött på denna fråga bara för att vi ska gifta oss. Barn är ingen beställningsvara som kommer med storken 9 mån efter bröllopet.
    Nu vill jag en gång för alla säga frasen som får dem att sluta fråga för 3:e gången!!

Mina egna förslag

" Tänk om vi fick missfall förra veckan. Kan ni inte låta oss berätta det om vi har turen"
    Barn är ingen beställningsvara"
    "Så du tror att du skulle bli först att veta det isåfall?"

Mer icke snälla tips !

• Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a
  • Jennifer E

Förresten, några till på lite samma tema;

"När ska du gå i pension?"

"När ska du klippa dig?"

"När ska du ta och byta jobb då?"

Eller dylika motfrågor.

Hoppas de lugnar ner sig med ngt av alla våra tips!

• bimbim

Har inte några bra repliker på lager... brukar svara att jag ska spara ihop pengar så att jag har råd att skämma bort barnen...

Däremot kan jag tycka att det är kul att "reta" svärmor som oroar sig (hon har hittills tyckt att vi ska vänta då vi bara är 23). Jag brukar tacka nej till ett glas vin eller en kopp kaffe utan förklaring eller göra andra "gravidvarningar".
    Förhoppningsvis kan det hjälpa när jag väl blir gravid också... då kommer hon vara så van vid alla "falsklarm"... ;)

• Tesslan28

Det är så himla skönt att jag ALDRIG har fått frågan från min egen mamma och pappa. Dom är snarare tvärt om: "Barn kommer när dom kommer". Jag är faktiskt uppväxt med en mamma som sagt till mej och brorsan att "Vad ni än gör, skaffa inte barn innan 30." Med argumenten att det är så himla mycket roligt man kan göra före - utbilda sig, resa, festa, testa olika killar/tjejer ja vad man vill. Därför har jag aldrig känt mig stressad av dom och för det är jag evigt tacksam. Dessutom har föräldrarna fullt upp med sina egna liv - resa, jobba och leva ett gott liv.

Nä, de som mest har klampat mig på fötterna och varit riktigt påträngande är arbetskamrater och farmor - ni kan få henne riktigt billigt!

Ville bara berätta om mina härliga föräldrar som vet att inte lägga extra krav på vare sig mej eller brorsan. Som ni sagt tidigare - man vet ju faktiskt inte om man kan få barn. Och dessutom har varken dom eller några andra med saken att göra.

Blä - ett ämne som jag har mycket tankar kring och blir mycket upprörd, lessen och förbannad av.

• Umebruden

När folk frågar "Ska inte ni skaffa barn snart?" brukar jag bara svara "Varför då?".
    En annan favorit är "nej, vi vet inte hur man gör".
    Eller om jag svarar mer seriöst brukar jag säga "Barnet kommer förhoppningsvis 9 månader efter den dagen vi båda känner att vi vill ha ett barn NU. Men jag vet inte när den dagen kommer".

• Aurum

Jag svarar bara sanningsenligt och rakt:

"Jag vill inte ha några barn"

eller

"När jag blivit miljonär på mitt företag"

eller

"måste man?"

• Ave Maria

Känner igen frågorna, och varianterna på den. Så här kommer ett antal svar från "real life" som jag levererat i olika stadier av irritation/ilska/uppgivenhet. :)

"NÄ! känner inte för det" (Brukar stoppa fler frågor)

"Förklara för mig vad du har med det att göra. Och jag ska ge dig ett ärligt svar."
    (Det var den snälla versionen)

"Och vad F*n har du med det att göra?? Jag lägger väl mig inte i Ditt sexliv??" (OK den gången var jag trött, men tro mig, hon har INTE frågat igen)

"Har glömt bort hur man gör" (sagt med rätt tonfall brukar få de flesta att fatta)

För de som antyder samband vigsel-barn brukar det funka med:
    "Har inte din mamma berättat hur barn blir till?? Det beror inte på att man gifter sig utan du förstår, när en mamma och pappa tycker om varandra jättemycket, så kan dom gå undan och kramas..." (Sagt med tonfall och minspel som om man förklarar för en liten 5-åring brukar det stoppa de flesta. Speciellt om det är i ett ofentligt sammanhang typ fikarummet. :)

"Nä, har sett hur sliten du har blivit efter barnen, vill inte utsätta mig själv för det"
    (OK, den var elak, men Oh så effektiv.)

Sen går det alltid att tiga ihjäl frågorna. Låter helt enkelt bli att svara, utan låtsas som om jag över huvudtaget inte hör dem. Tar lite tid och man får bita ihop under tiden. Men efter ett tag så fattar de flesta vinken.

Och för känsliga läsare:
    Jag vet att ovanstående svar är elaka och till och med sårande.
    Men att fråga någon När hon ska få barn, kan också vara en oerhört sårande fråga.

• notta

Jag avskyr den frågan med...
    Vi har försökt i över 2 år utan att lyckas!
    Så frågan är väldigt känslig...
    Men de komentarer som stör mig mest är de att folk inte tycker att vi ska skaffa några!!!
    Det på grund av en sjukdom som jag har...
    Så jag har hört: Det är så jobbigt du kommer nog inte orka!! m.m
    Sen har jag fått frågan: Varför vill du ha!? Vill bara skrika att det ska dom skita i!!!
    Ingen frisk som jag vet har fått den frågan!! Vad är det för J****la fråga...
    Ops har visst blivit lite irriterd... men jag stör mig så på sånna dumma kommentarer..
    Min syster lärde sig det den hårda vägen!!
    En kompis till henne stod och beundrade hennes senaste dotter, när hon frågade när dom skulle skaffa.. Hon fick svaret att dom kom från sjukhuset efter ett svårt missfall!!! Hon kommer aldrig göra om det i alla fall!!

• Happy me

Jag är inte i er sits eftersom jag har barn. Jag smyger ändå in på den här tråden eftersom jag många, många gånger själv har irriterat mig över när andra har fått frågan av någon i närheten. Jag förstår att det är sårande för en del och att det kan upplevas som stressande. Tycker det är helt rätt att svara lite bitskt tillbaka, det lär dem bara en läxa. Så, kör hårt med vassa kommentarer ni!

Några förslag som jag har funderat kring:
    "Vi tänker annonsera ut det när vi fått provsvaren". :-8
    "Hm. Vad tycker du? Ska vi ta det snart eller vänta ett tag till? Hm!"
    "Får får får? Nej, får får lamm. Och jag får spatt."

• EmmaPemma

Jag brukar svara:

"jag har redan två och de tar all tid" (kissebebisar). Fungerar bra om man har husdjur. Alla som hitills har frågat har blivit tysta då.

När det gäller arbetskamrater kan man ju svara:
    "jag skickar ett mass-mail när det är dags"

Värst tycker jag det är att få frågan om man är gravid nu. Tycker knappt att det finns ngt mer oförskämt. Om jag var i början av en gravdiditet så finns det ju hur många anledningar som helst till att jag inte skulle vilja berättar det för vem som helst!

• Bruja

EmmaPemma:
    Tyvärr det svaret funkar inte för mig... Jag har två hundar och har svarat med exakt de orden flera gånger. Jag får en omedelbart "Men de där räknas inte..." Och vad jag blir förbannad av det! Har inte hittat några egna bra svar i alla fall...

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a