Känner igen frågorna, och varianterna på den. Så här kommer ett antal svar från "real life" som jag levererat i olika stadier av irritation/ilska/uppgivenhet. :)
"NÄ! känner inte för det" (Brukar stoppa fler frågor)
"Förklara för mig vad du har med det att göra. Och jag ska ge dig ett ärligt svar."
(Det var den snälla versionen)
"Och vad F*n har du med det att göra?? Jag lägger väl mig inte i Ditt sexliv??" (OK den gången var jag trött, men tro mig, hon har INTE frågat igen)
"Har glömt bort hur man gör" (sagt med rätt tonfall brukar få de flesta att fatta)
För de som antyder samband vigsel-barn brukar det funka med:
"Har inte din mamma berättat hur barn blir till?? Det beror inte på att man gifter sig utan du förstår, när en mamma och pappa tycker om varandra jättemycket, så kan dom gå undan och kramas..." (Sagt med tonfall och minspel som om man förklarar för en liten 5-åring brukar det stoppa de flesta. Speciellt om det är i ett ofentligt sammanhang typ fikarummet. :)
"Nä, har sett hur sliten du har blivit efter barnen, vill inte utsätta mig själv för det"
(OK, den var elak, men Oh så effektiv.)
Sen går det alltid att tiga ihjäl frågorna. Låter helt enkelt bli att svara, utan låtsas som om jag över huvudtaget inte hör dem. Tar lite tid och man får bita ihop under tiden. Men efter ett tag så fattar de flesta vinken.
Och för känsliga läsare:
Jag vet att ovanstående svar är elaka och till och med sårande.
Men att fråga någon När hon ska få barn, kan också vara en oerhört sårande fråga.