• goda fen

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

Nu är jag så förbannat trött på denna fråga bara för att vi ska gifta oss. Barn är ingen beställningsvara som kommer med storken 9 mån efter bröllopet.
    Nu vill jag en gång för alla säga frasen som får dem att sluta fråga för 3:e gången!!

Mina egna förslag

" Tänk om vi fick missfall förra veckan. Kan ni inte låta oss berätta det om vi har turen"
    Barn är ingen beställningsvara"
    "Så du tror att du skulle bli först att veta det isåfall?"

Mer icke snälla tips !

• Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a
  • maddisen

Vilka grammatiska fel jag gjorde på sista meningen, störande att se!

Ellte

Det förstår jag verkligen, men kom ihåg att de inte frågar för att vara elaka... Vet att jag tjatar, emn det är faktiskt så! Får man ju hoppas...

Jennie med ie

Jo, det är sant, men man är ju så nyfiken ;)
    Jag frågar som sagt inte mer än en gång, kan ju även bero på att jag inte träffar dem så ofta... Vet inte om jag skulle vara den tjatiga typen annars.

• Gun

Justja, en del av grejen med den här frågan är att man känner att man nästan står till svars för att man inte har barn. "Är det inte dags snart" frågar de. Man svarar "nej". Sällan nöjer sig folk dock med det svaret, utan frågar "men varför inte då?". Och det är då jag blir irriterad. För det angår inte de. Typ "blir du inte sugen nu när du ser hur underbart vårt barn är?", då vill man ju inte svara "jo, visst är hon söt, men jag tycker mest att det verkar så himla jobbigt". Då är det plötsligt jag som är taskig och okänslig.

• Electric Lady

det här med känsliga frågor... nästan alt kan ju vara känsligt. Tänk om någons barn har dött, kanske t o m blivit mördat ellr tagit livet av sig. Då blir det ju jättejobbit om man frågar "har du barn?"

Eller samma sak med syskon, blir ju också känsligt om nåt sånt har hänt.

Eler om man är gift, tänk om man precis har börjat prata om att skilja sig!

Eller vad man jobbar med, tänk o man precis blivit avskedad och är jätteledsen!

Eller var man bor, tänk om man är hemlös!

Eller om man vill ta en öl, tänk om man är nykter alkoholist!

Sorgen över att inte kunna få barn är väl inte den största eller enda sorgen som finns, och även saker som jobb, övrig familj, bostad etc etc kan vara jättekänsliga och privata.

Men ska man låta bli att fråga/prata om allt sånt så blir det ju inte mycket pratat av!

Fast tjata ska man väl inte göra om något.

• Gun

EL: Nej, precis, det är ju tjatet man blir så himla trött på. Vill man inte dricka vin ska folk inte hålla på o fråga varför. Vill man inte berätta att man är alkis kan man ju få slippa bli tvingad.

• goda fen

Maddisen
    Förstå att man faktiskt vill få det det fantastiska tillfället att själv få berätta.
    Ett tips. Läs hela inläggn
    :D

• Umebruden

Maddisen:

Angående föräldrar som tjatar på sina vuxna barn. Det skulle jag bli ännu mer irriterad på.
    Att kompisar frågar någon enstaka gång kan jag leva med, för det kanske helt enkelt är rent intresse, att de vill veta hur vi planerar vårt liv. Däremot har jag svårt att förstå hur man kan vara så "nyfiken" på när folk ska skaffa barn, men alla är vi ju olika.

Tjat däremot är aldrig okej för mig, inte heller från föräldrar. Visst förstår jag också om de längtar efter barnbarn, men personligen tycker jag det känns ännu mer pressande att höra det från föräldrar/svärföräldrar. Det är ju verkligen "nu vill vi ha barnbarn snart så nu får ni se till att snabba på". Som om vi skulle få barn för deras skull och inte för vår egen.

Föräldrar som vill sina barn väl lägger sig inte i deras liv på det viset. Visst, normalt intresse, men inte gå in och tjata om barn eller något annat heller för den delen. Vi är vuxna människor med ett eget liv.

Som tur är tjatar aldrig mina föräldrar, eftersom min mormor höll på att tjata ihjäl min mamma under fyra år, ända tills hon fick mig. Min pappa ville först inte ha barn, och min mamma hade svårt att förklara det för mormor. Kan ju inte ha varit så kul.

Däremot så har svärmor kommit med kommentarer och "hintar" om att hon snart vill ha barnbarn. För att inte tala om min blivandes mormor som säger att vi har fem år på oss, om vi ska hinna med det medans hon lever (hon har precis fyllt 60 och lider ej av någon livshotande sjukdom, är hur frisk och kry som helst).
    Och vi som inte alls vill! Då känner man sig verkligen pressad.

• Electric Lady

Gun, jag tror att folk ofta upplever det som tjat när det inte är det. Man kanske får frågan ofta, fast av olika personer, och då tycker man att det är tjat.

• Gun

Electric Lady: Visst kan det vara så, men är inte också ett tecken på att alla ställer samma fråga? Hur orkar folk vara så himla nyfikna? Kan de inte fråga mig andra intressanta saker, vad jag tycker om politik eller om vi är sugna på att skaffa en ny soffa snart? Varför måste alla fråga om just barn?

• snartså

Stackars er som har så jobbiga nära och kära som intresserar sig för er och era liv...
    ...och inte alltid pratar om det ni vill prata om, frågar om det ni vill berätta om, beter er som ni vill att de ska bete sig...

• Gun

snartså: Om man tänker på det sättet skulle vi inte kunna prata om nåt annat än hur vi skulle få slut på hungersnöden i världen.

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a