• goda fen

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

Nu är jag så förbannat trött på denna fråga bara för att vi ska gifta oss. Barn är ingen beställningsvara som kommer med storken 9 mån efter bröllopet.
    Nu vill jag en gång för alla säga frasen som får dem att sluta fråga för 3:e gången!!

Mina egna förslag

" Tänk om vi fick missfall förra veckan. Kan ni inte låta oss berätta det om vi har turen"
    Barn är ingen beställningsvara"
    "Så du tror att du skulle bli först att veta det isåfall?"

Mer icke snälla tips !

• Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a
  • Electric Lady

Varför bitcha? Olämpli fråga, visst, men ännu oartigare att svara elakt. De menar inget illa.

Själv störs jag inte alls av frågan. Har fått den sen jag var 14.

• maddisen

Cheri, Jennie med ie

Därför att jag känner mina vänner och vet attd einte vill skaffa barn innan äktenskapet, så då fanns det heller ingen anledning att fråga innan!
    Dessutom respekterar jag alla som inte vill ha barn, eller kan få barn, men jag har pratat med dessa vänner innan och jag vet att de vill ha barn.
    Med att ett barn är den största gåvan man kan få, menar jag till alla som har fött barn eller planerat att skaffa barn.

Electric Lady
    Undrar också varför det blir en sådan elak ton för att man ställer en fråga. Dte är ju inget elakt menat...

• londonbruden

Den fragan stor mig inte det minsta!

• Jolin aug-04

hehe, mitt problem är det motsatta...
    "ni ska väl inte skaffa en till nu va?"
    ;) "vänta i alla fall några år"
    Eftersom jag skaffade barn när jag var 20 (e 25 nu) så har jag aldrig fått frågan, för inte ens efter första barnet hann folk börja fråga förrän jag var gravid igen ;)
    Att ljuga för nära och kära känns otroligt fel...som att säga att man haft missfall nyligen eller att man är infertil...
    Dom frågar ju inte för att vara jobbiga, tycker det är taskiga svar...

• Gun

Jag lovar, när samma person frågar för femte gången är man inte lika trevlig som första gången man får frågan.

• Cheri

maddisen:

Det som stör folk är att det känns som att man BORDE skaffa barn bara för att man är gift!

Det som gör att många blir irriterade och ger snäsiga svar tror jag är för att frågan kommer med en värderig. "Ni borde"

Speciellt fel känns det om det är din chef som frågar!!! Då känns det absolut som man vill svara "skit i det du så lever du längre!" (villket man naturligtvis inte gör):(

Bara för att de inte vill ha barn innan de gifter sig hindrar väl inte dig från att fråga med INNAN de gifter sig?!? Då kan de ju svara "när jag är gift!" Det är när de är gifta som det känns stressande att folk frågar (tycker jag).

• goda fen

Maddisen
    Har du någonsin tänkt på att barn inte är en beställningsvara och att en graviditt inte nödvändigtvis blir av eller slutar lyckligt bara för att man försöker.
    Du skriver att barn är en gåva. Förstår du vilken enorm tragedi det är då vilja ha barn och få missfall vilket inte är helt ovanligt, eller vilken psykisk påfrestning det kan vara att få frågan när man funderar och hoppas på sin egen fertilitet.
    Många par funderar på barn i samband med bröllop, varför då ta ifrån dem det underbara ögonblicket att själva få berätta en fantastisk nyhet att vänta ett barn genom nyfikna frågor?
    Dessutom har du någonsin frågat om det är ok att ställa frågan. Många är alldeles för artiga vid korkade frågor, ett ex är jag. Det är därför man vill "bitcha " bort dem så att man faktiskt kan få ha sitt underliv och privat liv ifred.
    Hoppas du tänker över detta och slutar fråga intima frågor.

• maddisen

Cheri

Varför ska jag fråga innan de gifter sig när de inte vill ha det innan?

goda fen

Det är klart att det är en tragedi att inte kunna få barn eller få missfall, det förstår väl jag oxå! Jag förklarade ju att det är den största gåvan man kan få, om man redan har fått barn. Det säger ju alla föräldrar, det är ett mirakel!

Dessutom frågar jag inte hela tiden, jag har frågat mina gifta vänner en gång och de har svarat en gång. Sedan spekulerar jag och vännerna när de ska få barn. Det är som sagt inget elakt i det. Kan de inte få barn är det självklart en enorm tragedi! Att de vill ha det, vet jag nämligen.
    Att föräldrar tjatar på sina vuxna barn när det är dags kan jag förstå. De älskar ju oftast att få barnbarn!

Sedan finns de dem som inte vill ha barn och det är såklart inget måste och skaffa det då heller!

Förstå att man inte frågar för att vara elak!

• Ellte

maddisen: förstå att det är jobbigt att få frågan för 100´e gången när svaret varit detsamma jämt....

• Jennie med ie

Och visst lär man få veta/märka så småningom om det är barn på gång? ,) På ena eller andra viset... utan att man frågar om det.

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a