• goda fen

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

Nu är jag så förbannat trött på denna fråga bara för att vi ska gifta oss. Barn är ingen beställningsvara som kommer med storken 9 mån efter bröllopet.
    Nu vill jag en gång för alla säga frasen som får dem att sluta fråga för 3:e gången!!

Mina egna förslag

" Tänk om vi fick missfall förra veckan. Kan ni inte låta oss berätta det om vi har turen"
    Barn är ingen beställningsvara"
    "Så du tror att du skulle bli först att veta det isåfall?"

Mer icke snälla tips !

• Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a
  • Monn

När det handlar om dumma frågor från arbetskamrater och andra personer som inte har med saken att göra kan man gott komma med en elak kommentar (förslagsvis något av svaren som angivits ovan), men handlar det om föräldrar och svärföräldrar måste man säga ifrån riktigt ordentligt. Förklara klart och tydligt hur det ligger till! Jag skulle aldrig acceptera hintar från min egen mamma (och inte sambons mamma heller). Jag skulle sluta prata med min mamma om hon ständigt hintade på olika sätt!

• Bruja

Nu kom jag på ett svar jag brukade använda; när någon frågade när skulle vi ha barn svarade jag: "Det går inte, jag är allergisk mot dem!". Det funkade tydligen bra, eftersom nu använder de hint-taktiken istället!

Hime: ingrepp skulle jag inte vilja ha, för vem vet, kanske är det sant och till slut ändrar man sig (min doktor har berättat för mig om den berömda "biologiska klockan", för att jag inte ska vara förvånad i fall det händer (ytterst tveksam, men...), och nu är jag livsrädd eftersom jag är nära 30). Men jag förstår din känsla, kanske att svara med det (sterilisering, alltså) skulle sluta frågon och hints.

Och pa prat om den biologiska klockan, har ni aldrig hört förut heller "ah, men visst ska du ändra dig så småningom"? Jag blir så arg med det! En till som behöver svar!

• Cheri

Varför inte svara:

Jag är streriliserad!

även om det inte är sant? Jag kör med:
    intressant fråga, ställ den till någon annan!

Om jag råkar ut för "Hint metoden":
    Det är så skönt att andra skaffar barn så slipper jag!

Det är effektivt.

• maddisen

Varför är det så farligt när folk frågar om ni ska skaffa barn? Okej om de tjatar, men annars. Själv är jag nyfiken på när mina gifta vänner ska skaffa barn, men jag frågar ju inte för att vara elak... Ett barn är den största gåvan man kan få.

• Cheri

Frågan är bara varför du frågar dina GIFTA vänner?

Du skrev inte ALLA vänner!

Det trådstartaren stör sig på är att folk (du) tror att man vill ha barn bara för att man gifter sig! Att det liksom hör ihop på något sätt.

Det gör det inte! Man kan älska varandra gränslöst och vara gifta utan att vilja ha barn.

Folk frågade inte INNAN vigseln....

• Gun

maddisen: För många är det en känslig fråga, t ex vi som kanske kommer att få svårt att "skaffa" barn av olika fysiska anledningar. Sen är frågan faktiskt otroooligt tröttsam, och inget som angår någon annan än mig och min man. Många har inte vett att låta bli att fråga om saker som inte angår dem, tyvärr.

• Ellte

När vi får frågan av nära vänner och släktingar blir jag mest sorgsen för att de inte känner oss bättre :? Frågan "Ska ni ha barn" är lika främmande för mig som "Ska du operera in horn i pannan"...

Detta händer inte ofta men både när vi flyttade till vår bautalägenhet och när vi gifte oss frågade till och med mina riktigt nära vänner om jag var gravid...

• Umebruden

maddisen:
    Jag säger som Gun, för många är det en känslig fråga.

Dessutom är det oerhört tröttsamt. Varför fråga överhuvudtaget? Är det inte en rätt privat sak?
    Dessutom går inte alla runt och funderar på och planerar för när de ska försöka få barn. Vi gör det inte, utan säger att det kommer när vi känner att vi vill. Det kan bli om ett år, eller tio. Jag har ärligt talat ingen aning.
    Det blir jobbigt att försöka svara på en fråga man inte vet svaret på. Och säger man "jag vet inte", börjar folk genast "men ungefär? När ni har pluggat färdigt? När ni har fått jobb?". Varpå jag igen tvingas säga "tyvärr, jag har ingen aning". Och då tittar nämnda person konstigt på en.

Hur ska jag kunna svara på när vi ska få barn? Jag vet inte ens om vi kan? Eller hur lång tid det tar från det att vi börjar försöka?
    Det verkar som att folk tror att barn är något man beställer på postorder.

• Jennie med ie

Maddisen, jag undrar också varför du frågar just dina _gifta_ vänner... och inte de andra också i så fall? Och varför fråga alls, jag menar när/om de ska ha barn så lär det ju märkas ;)

Sen "ett barn är den största gåvan man kan få". En del tycker inte det, en del vill inte ha barn alls och ser inte det som den största gåvan...... och många andra har svårt att få barn och _just för_ att de ser det som den största gåvan så är det oerhört känsligt och ledsamt med alla frågor..

• Ejla

... och bara för att några ser barn som den största gåvan, innebär det väl inte automatiskt att det angår andra när ett par planerar försöka bli föräldrar?

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a