• vindruva

Gör man så?

Min bröllopsdag var stressig osv men hyfsat bra i alla fall. Det jag behöver skriva av mig av är när vi kom hem efter vår bröllops-weekend. Några hade varit hemma hos oss och slängt ut runda papper som man får från hålslags-apparater. Det låg bland kläder, i fickor, i och på alla överskåp i köket, i stort sett alla lådor i sängkammaren + i garderoben, bakom böcker, på bokhyllor, på badrumsmöbeln, i smyckeskrin, i skrivbordslådor, i växthuset, i sortimentlådor med skruvar och muttrar, i matkällaren, i soffan och på bokhyllan i gillestugan, på hallmöbeln, under mattor i köket sovrummet och hallen, på och i bröllopspresenterna, i brevlådan etc.
    Jag och min man städade mellan sju och halv tolv och var då inte ens klara med övervåningen. Vi känner oss så ledsna, besvikna och arga. Är det någon mer som har varit med om något liknande?

• Svar på tråden Gör man så?
  • tryswe

Niia
    "bus tillhör bröllop"
    Vad är det för nonsens???!?
    Och även om det nu är som Eorin skriver, att denna idioti är någon form av sedvänja bland vissa människor (??) så har man väl extrem brist på social kompetens om man missbedömer brudparets värderingar och önskemål så grovt att de sedan säger upp bekantskapen pga något man gjort för att "skämta/busa"!!!!! Har dessa personer dessutom inte ens vett att i efterhand förstå sitt misstag och be REJÄLT om ursäkt och försöka kompensera genom att göra något trevligt i stället... ja, vad säger man?? Ingenting -det finns liksom inget att tillägga.

Och varför skulle man bli tröstad eller glad av att någon annan råkat ut för något ändå värre, det resonemanget förstår jag inte alls?

• Top secret bride

Tips på lite "snälla" bus - om man vågar sig på ett sånt inlägg här

Pilla ner solrosfrön i blomkrukorna - efter några veckor börjar det gro "ogräs" bland alla fina krukväxter...

Skruva ur alla (ALLA!) lampor: tak, golv, vägg, fläkt (de enda som kan vara svåra är ugn och kyl/frys) - och lämna en massa block- och värmeljus samt tändstickor! Dagen efter dimper ett brev ner med skattkarta. Målet: skokartongen med alla glödlampor!

När brudparet bor i lägenhet med dubbla dörrar till trapphuset kan man stänga den inre dörren och sedan även den yttre. Sedan stoppar man in reklamblad i MÄNGDER. Bäst om man är flera som har sparat några veckor!
    Allra roligast är detta om brudparet har "ingen reklam tack" på dörren...

Sen är det ju alltid trevligt att avsluta sina bus med något trevligt, typ en flaska vin eller champagne eller varför inte fylla kylen med färskvaror?

• MysEtt

jag tycker att OM man skall busa skall det vara snällt som matkorg eller annat OM man inte vet att brudparet uppskattar bus är man det minsta tveksam avstå Bara för att Du själv tycker det vore kul är det inte säkert att andra skulle göra det.

• tryswe

Långt bort
    Eller fylla kylen med godsaker och lämna vin/champagne och strunta i alla de andra sakerna?

• Top secret bride

Mmm...
    Så kan man ju oxå göra
    Men bland våra vänner finns en massa "Emil i Lönneberga" som ääälskar att göra hyss och så länge man vet vad som uppskattas så är det bara att köra!
    Förväntar mig nästan att de kommer hem till oss!

• tryswe

Långt bort
    Ja, men det kontrollerar ni ju själva genom att ni bestämmer vem/vilka som har extra nyckel hem till er?

• Iriz

Eorin: Det där med väckarklockorna gjorde vi med min moster och hennes man när dom fyllde jämnt. Det blev jättelyckat!

Jag tycker om att busa och folk får gärna busa med mig. Självklart får man busa efter vad man tror personen/personerna ifråga uppskattar.

• Top secret bride

Mamma & pappa!
    Och de älskar också bus! Ha ha

Hur som helst tycker jag att det är riktigt trist att vindruva (och några andra i den här tråden) har blivit utsatta för riktigt usla "bus" av sina s k vänner.
    Bra att du visat ditt misstycke tycker jag. Hoppas de förstår vad de ställt till med.

• TingelingAnna

Mamma hade vattnat våra blommor o matat fiskarna när vi var på smekmånad.
    När vi kom hem hade hon dammsugit hela lägenheten, tvättat alla sängkläder (vi hade haft fem gäster i vår lägenhet under bröllopshelgen så det var en del tvätt) samt dukat fint på bordet och ställt en smörgåstårta i kylen.
    Det uppskattades!

• Nyårsbrud 06

Lite bus hör till tycker jag, men oavsett vad man tycker så bör man inte hänga upp sig på ngt sådant. Vännerna gjorde en missbedömning, inget att lägga ner en massa negativ energi på

• Maria

Nyckeln till det hela är väl att man måste känna personerna väl - då vet man om de gillar busskämt eller inte. Sen kan det väl bero en del på hur trött man är och hur bröllopet har avlöpt - har allt funkat perfekt och man är toppenhumör tål man väl mera. I den stämning jag var efter vårt bröllop tror jag knappt att jag reagerat ens om de hällt tjära över mig!

En bekant blev utsatt för ett skämt på bröllopsdagens morgon: vid möhippan en par vecka tidigare hade någon sett hennes klänning som hängde på en hängare i hennes rum och sett att det var precis samma som hennes egen klänning (hon hade gift sig året innan). Så strax före bröllopet lyckades de ta hennes klänning och i stället hänga dit den andra klänningen. Den var som sagt identisk, fast tre storlekar eller så mindre...och med en fläck mitt fram. När sedan bruden skulle ta på sig klänningen får hon först syn på fläcken, försöker att ta bort den, försöker sedan komma i klänningen som inte passar alls - undrar förskräckt om hon kan ha gått upp så mycket plötsligt ?? Tills ett anyonymt SMS kom som sa att de skulle gå ut till gäststugan....där hängde så den riktiga klänningen ! Som tur var är den tjejen av den skojfriska sorten och när hon väl fick det hela klart för sig så gapskrattade hon - och var på bra humör resten av dagen också...stressen liksom släppte verkade det. Men vissa hade väl fått total panikångest.

• Snart_FruL

Nyårsbruden

Så du menar att man glatt ska ta att man får städa i 10 timmar, att ens barn kan fara illa, eller att ens möbler är förstörda och liknande. För ens sk vänner skämtade ju bara.

Det kommer jag inte göra, och nej jag kommer inte lägga ner någon negativ energi på sådana vänner. Jag kommer bara ge dem en fet spark ut ur mitt liv!

• Sandgren

Maria: Oj, vilket häftigt bus! Verkligen ovanligt att få till ett sånt bus! Jag hade fått sån panik!

• Nyårsbrud 06

Snart_FruL

Självklart tycker jag inte att det är kul att städa, men man kan ju alltid bjuda hem sina kompisar på lite "fika" för att få hjälp... sen så tror jag inte att ens vänner busar så att saker och ting blir förstört, vilket heller inte var fallet i detta inlägg!

Tycker det är synd att du dumpat dina vänner ifall de gjort en missbedömning, jag menar alla gör vi fel...

"PEACE, LOVE AND UNDERSTANDING"

• Snart_FruL

Nyårsbrud

Det händer att sk kompisar busar så att saker blir förstörda. Jag vet ett par som fick slänga sin plyschsoffa efter att deras "vänner" hällt mjöl i den som "bröllopsbus".

Och vad händer om man faktiskt inte kan vänta med att städa till att vännerna hinner komma och hjälpa till. Som för vindruva som har en liten som skulle ätit pappersbitarna om de inte städade bort dem direkt.

Mycket kan jag med lätthet förlåta, och visst kan folk göra missbedömningar. Men jag tycker inte att det är en liten missbedömning att mer eller mindre vandalisera hemma hos folk jag tycker det är respektlöst. Och om mina vänner inte klarar av att visa mig respekt så är de inga vänner jag behöver.

Men det är ju jag och jag tror nog att mina och min m2bs vänner vet att hos oss busar man inte på det sättet. Jag kan ta väckarklockor i hela sovrummet, infrysta underkläder och andra småbus, men inte att man stökar till, smutsar ner eller förstör.

• vindruva

Oj, det var många reaktioner. Min dator har varit nere ett tag.
    Vi har vare sig ork eller lust att hämnas egentligen. Jag blev bara så förbannad den där kvällen jag bad om tips. Min filosofi är att de får vad de förtjänar på något sätt i alla fall. What goes around comes around.
    Kram på er!

• Desperate2bewife

Nej usch, fy fanken vad lumpet gjort. Har inte ens tänkt på att man kan utsättas för nåt sånt. In lär de inte komma, larm med kod vi själva bara kan. Men ute förstås. Huga...

• Heidegger

vill man inte ha bus är det väl bara att:
    1. inte lämna ut nyckeln
    2. Instruera alla eventuella barn/hund/blompassare att INTE släppa in någon som "busar"
    3. Omge sig med folk som respekterar ens vilja.

Svar på tråden Gör man så?