• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • honungsjohanna

Dessutom är det en spännande erfarenhet att få föda barn och uppfostra dem i etn annan kultur. Tycker inte du också det? Ett annat plus är ju att de lär sig ett till språk.

• honungsjohanna

Dessutom en gång till: Ditt framtida barn kan ju t.om. bli president! Det kan inte Arnold Schwarzenegger...

• sweetstreet

Haha!! Javisst!!!! Kanske föder man en framtida president!!!!! :D :D :D :D

Tja, vad vet man. Men troligtvis blir det nog inte så ;)

Men visst, jag tycker det är ganska coolt att kunna få barn i ett annat land! Fast jag vet inte riktigt ifall vi kommer stanna såpass länge att det hinner lära sig två språk? Tyvärr. Men det känns nog lite för länge att bo här.

• honungsjohanna

Men barnet kan i alla fall flasha med att vara amerikan!

• sweetstreet

Izzie,
    föräldraledighet finns ju inte riktigt här. Det är väldigt annorlunda! Så jag räknar inte alls med att var hemme särksilt länge med ett ev barn. Å andra sidan har jag väldigt flexiblelt jobb så jag tror man kan pussla ihop det rätt bra ändå faktikst.

Men visst, som svensk var det först en liten chock att inse att här anses det helt naturligt att barn börjar på dagsi runt 3 måander eller så. Många har dock nannys först och väntar tills barnet är kanske runt 6 månader-1 år. Men med svenska mått är ju barnet fortfarande väldigt litet då.

Men här tycker många tvärtom att det verkar konstigt att vara hemma så länge som man är i Sverige. Många här anser att barnet blir alldeles för "mammigt" om man är hemma så länge och det är inget de ens skulle vilja även om möjligheten fanns. Så visst inser man att det är stora kulturella skillnader på hur man ser på det där med barn och deras utveckling.

Och helt ärligt så är jag faktiskt inte ens själv övertygad om att just den svenska modellen är den absolut bästa heller??
    Jag tror att många barn mår jättebra av att få komma ut bland andra barn tidigare än vad många gör i Sverige. Ibland känns det nästan mer som om det är föräldrarna själva som vill vara lediga länge, utan att direkt ha barnets bästa i åtanke. Men detta känns som något man absolut inte får säga i Sverige för då får man lätt arga föräldrar på sig. :?

Det som dock är BRA i Sverige är att man har möjligheten att välja!!!!! Det finns ju inte här. För jag tror fortfarande att det är superindivduellt med hur tidigt olika barn kan börja vara borta hemfrån lite mer.

Jag har inte riktigt planerat men jag hoppas kunna vara hemma iallafall2-3 månader eller så. Men det är obetald ledighet så vi sparar pengar redan för att ha råd att stanna hemma.

• sweetstreet

Japp det är klart! Fsat i Sverige idag är det kasnke inget att "flascha" så myket med ;)

Många gillar ju inte direkt amerkaner...!!! :D ;)

• sweetstreet

Angående det där med barnomsorg är det lite lustigt egentligen. Har inte tänkt på det förut, men jag har insett att det är värsta balansgången med hur folk ser på detta i Sverige.

Å ena sidan är det otroligt politiskt inkorrekt att säga att man vill vara hemmafru och ta hand om familjen på heltid.

Å andra sidan är det otroligt fel att som yrkesarbetande kvinna säga att man gärna skulle lämna bort barnet på typ dagis redan när det är ett halvår (typ när man slutar amma). För då är man en dålig och egoistisk mamma som bnara tänker på karriären.

Lite kosntigt?????
    Hur man än vrider o vänder sig har man rumpan där bak eller hur det nu var??!! :D

• honungsjohanna

I Tyskland är hemmafru fortfarande ett begrepp. Många mammor är hemma med barnen tills de börjar skolan vid sex års ålder och jobbar därefter halvtid. Skattesystemet för gifta föräldrar gör det ekonomiskt möjligt. Det finns dagis och dagisliknande institutioner, men just i Berlin är det svårt att få tag på en plats på ett bra dagis. (Icke)Pedagogiken är ofta fortfarande präglad av DDR-tiden. Många barn och få fröknar. Strängt och diciplinerat. Tysta barn är bra barn.

• honungsjohanna

och det där med att skryta med att vara amerikan var bara ett skämt... Fast jag tror nog att många ser det som en fördel att vara "mer än svensk, tysk eller vad vet jag"?

• Izzie

Du har säkert rätt i att många "skyller" på barnet i olika sammanhang för att dölja/slippa erkänna sin egen agenda. Jag tror att många ser föräldraledigheten som en chans att göra något annat ett tag och slippa jobba. Sedan är kanske föräldraledigheten inte den dans på rosor som många tror innan de får barn, men det innebär ju definitivt ett annat fokus iallafall.

Själv är jag kluven till hur länge jag skulle vilja vara hemma. Själv älskar jag att jobba, men försöker samtidigt vara ödmjuk inför att jag eventuellt ändrar inställning när/om jag väl fått barn.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???