Bröstförstoring 9
Gamla tråden stängd, här här den nya!
Gamla tråden stängd, här här den nya!
Squirrel: Jag sov över på kliniken. Det var ett av mina krav på klinik, jag skulle inte vilja åka hem samma dag.
Jag fick helt ok med smärtlindring, men jag hade inte så värst jätteont, så jag behövde inte så mycket :)
Slutade med mina smärtstillande efter några dagar.
Hur mycket ska du lägga in?
Hej alla!
De ringde från kliniken idag och berättade när jag ska vara där, från när jag ska vara fastande etc. Känns som om det verkligen är på riktigt nu, imorgon är det bara en vecka kvar.
men nu undrar jag vad man ska ta med sig. Jag ska inte sova över utan åker hem, men det känns konstigt att bara ta med sig ett par strumpor och en morgonrock. Vad har ni andra tagit med er? Eller ni som fortfarnde väntar på op, vad tänker ni ta med er?
Tack så länge
Iangelin: OK, då förstår jag vad för typ av aktiviteter du menade!
Här är en bra sida med tecknade op-filmer:
www.plasticsurgery.org/patients_consumers/procedures/procedure-animations.cfm
De filmerna visar dock inget i detalj sådär, men såna detaljbilder om hur de skär i muskeln har jag sett på nån annan sida vet jag. Kolla du runt på nätet, och hittar du en så berätta gärna adressen här för oss oxå.
rosali1: Vart va det du op dej, och när? Och hur mkt la du in, och hade innan?... Blev det som du hade tänkt dej innan med allting annars?
KalasAnnah: Jag sover iofs över på VK, men jag har tänkt ha med mej mysbyxor, framknäppt tröja, glasögon (har linser annars), nattlinne, sköna tofflor och strumpor, en bra bok, tidningar, musik att lyssna på, mobil, lite hygienartiklar, väckarklocka och faktiskt öronproppar - för jag sover bättre med det!
Tar nog med lite smink oxå, så jag kan fräscha till mej lite, iaf dagen därpå då jag ska hem, min sambo kommer och hämtar mej på morgonen vid 9-tiden på tis. På VK ska man helst va därifrån kl.9:00 dagen efter op nämligen, och de bjuder på mat, frukost etc., eller rättare sagt - det INGÅr i det skyhöga priset som det kostar hela kalaset! Hmm.... Hoppas verkligen det kommer att va värt det!! Såååå spännande!!! Ska ju op mej nu på mån.!!!
Har jobbat mkt den senaste veckan, och inte hunnit träna mer än några få pass, och idag ska jag träna för SISTA gången innan op - det blir Body Pump. Känns sorgligt.... Men så är det. Om 2 mån är man ju nästan helt återställd iaf. Kunde vart värre!
Jag har 2,5 v. sem. nu med - väldigt passande - men såklart planerat så!
Ha en skön midsommar allihop! För min del blir det lugnt med alkoholen iaf - får inte dricka nåt sånt 1 v. innan op och 2 v. efter. Har ni andra hört nåt liknande ang. alkohol?
((Kram))
KalasAnnah
Jag åkte hem samma dag som operationen och hade inte direkt något med mig.
Tänk på att ha en tröja man inte behöver dra över huvudet och skor man bara kan hoppa i utan att behöva böja sig för att knyta eller så.
Sminket kan du nog hoppa över att ta med, man är ganska snurrig efter narkosen och i alla fall så hade jag inga tankar på eller direkt brydde mig om hur jag såg ut efteråt.
Lycka till
Abra: Jag opererade mig i slutet av mars hos Jan Wieslander, PKI i Malmö.
Det blev runda 300cc hp och det resulterade i en 70DD/E, före min op hade jag 70C.
Mina ärr har jag i armhålan och det är väldigt skönt, för jag slipper hålla på och tejpa dom :)
Jag är jättenöjd med mitt resultat och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde detta för flera år sen :)
Jag skulle vara utan alkohol 2-3 veckor före och ca 3-4 veckor efter. Likaså med vissa huvudvärkstabletter/smärtstillande..
Ett tips! Ansträng inte din bröstmuskel mycket före opn..
Smärtan blir mycket mindre efteråt om du inte har tajta bröstmuskler.. Tänk på att strecha dom morgon och kväll, så du är ordentligt utstrechad före din op :)
(Gäller om du ska ha implantatet under muskeln)
Kram
Hej alla o tack för era svar.
Känns som om man inte behöver så himla mycket packning då. men en liten väska blir det i alla fall.
Hoppas att ni får en trevlig midsommar
Hej tjejer!!
Hoppas allt e bra med er.
Är inne här å kikar lite då å då, försköker fånga upp så mkt tips å råd som möjligt.
Ni som är operrad, kan man få kika på era resultat?? Så nyfiken.
Längtar till ja ska gör min op.
Hur lång tid har det tagit för er på VK när ni bokat tid för konsultation??
Glad midsommar på er!!!!
Kram lena
rosali1: OK, då hade du ju stora boobisar även innan op alltså, och fick riktigt stora nu efteråt, förstår jag. Själv vill jag ha full 75 C efter op., vill inte ha för stora pga att jag tror det är mer otympligt med större byst, och belastar ryggen mer. Vill inte heller känna mej som "2 bröst som är ute och går" typ.
Men det ska bli riktigt spännande att se hur det blir, vilken storlek och så! När tror du man vet sin nya storlek, när har svullnader och så lagt sej? Hur va det för dej?...
Vad länge du rekommenderades att avstå från alkohol! Till mej sa de som sagt bara 1 v. innan och ca 2 efteråt, men att jag t.ex. på midsommar kan ta 2 glas öl/vin, men inte mer. Får inte "festa loss" liksom. Men det är inget jag saknar eg., men gillar att ta ett glas vin till maten, och gör det oxå nån enstaka gång. Tror ni andra sånt är nån större fara eg.? Jag vill ju inte riskera nåt liksom...
Ang. det du skrev om att inte anstränga bröstmuskeln före op, så är det tyvärr försent... Tränade Body Pump tis. förra v., plus i em, med fulla vikter, dvs tungt. Sen har jag tränat Body Balance sön + tis, men det är ju lite "mjukare" träning. Annars har jag faktiskt inte tränat nåt mer alls., är kanske bra det då.
Jag tränade idag pga det en annan här på forumet sagt om att hennes kirurg rekommenderat henne att träna ända fram tills op som vanligt, för att hon snabbare återhämtar sej då. Och hon tränade ju Bydy Pump och Pilates kvällen innan op t.o.m., och hon hade inte särskilt ont efteråt ändå. Hoppas det stämmer på mej oxå...
Får jag fråga hur du "vet" att det är så med träning innan op? Nåt du hört eller erfarit själv?... Nyfiken bara!
Tack för stretchtipsen före op - det ska jag tänka på! Hur ofta och länge tror du är nödvändigt?... Vill ju såklart få så lite ont som möjligt efter op...
3barnsmamma: Själv bokade jag tid för konsultation och op samtidigt - det är ju inget bindande, du kan avboka op om du vill, innan du betalat in några pengar. Säkert inte så populärt iofs, men en möjlighet. Jag tror jag bokade ca 2 mån innan, men det går tydligen med kortare varsel oxå i vissa fall, men de har ju sommarstängt efter nästa v., ett bra tag iaf. Lutar det åt att du väljer VK alltså? Kul i så fall!
((Kram))
Aaaah, ännu fler disskussioner om träning. Trevligt:)
Jag kan skriva lite allmänt vad jag tror om träning före/efter op. En läkare hade sagt något i stil med "Ju bättre form du är innan op. ju snabbare kommer du tillbaka i samma form efteråt" Det låter mycket rimligt. Men då ska man ha i åtanke att en nytränad muskel INTE är en muskel i toppform. Tvärtom! Det tar drygt 48 timmar innan muskeln hunnit återhämta sig. Tränar man samma muskelgrupp flera ggr i veckan bryter man snarare ner den än bygger upp den. Dessutom sväller musklerna och blir spända efter träning vilket gör dem mindre töjbara.
Jag ta ta ett exempel: När jag ska tävla i thaiboxning tränar jag inte styrka på två veckor(!) innan match. Detta för att musklerna ska vara smidiga, utvilade och i toppform till tävlingsdagen. Thaiträning kör jag endast ytterst lätt veckan innan. Dessamma gäller ex. maratonlöpare. Sista veckan innan tävling= "vilovecka" för att kunna prestera max. Vilan är en av de viktigaste byggstenarna i alla former av träning, glöm inte det;)
Gällande träningen efter op har jag inte utfört någon tung fysisk aktivitet på snart fem veckor. Känner inte att ärren är helt redo för fysisk påfrestning än. Däremot har jag börjat gå lite snabbare prommenader, och det kan iallafall stilla lite av min extrema abstinens.
(Liten tröst till alla er träningstokiga individer är väl att tiden efter op. kommer ni lägga full fokus på era tutts och inte får tid till att tänka på träning, eller vara särskilt sugna på det heller för den delen. Farligast efter andra veckan då man inte känner sig lika ömtålig längre!)
Lite mer om att anstränga musklerna direkt innan op: Man måste tänka på en operation innebär en enorm fysisk påfrestning för kroppen. Det är knappast optimalt att träna tungt direkt innan då den träningen ändå inte kommer ge någon effekt eftersom kroppen kommer lägga all sin energi på att bli av med alla "gifter" (dvs narkos+morfin) som sprutas in i kroppen + att läka skadan som uppkommit. Det kan snarare få som effekt att kroppen bryts ned snabbare än vad den skulle gjort annars för att ersätta den energiförlust som träningen innebar.(obs! endast mina egna teorier. Är skadad av att ha en tyngdlyftare + snart färdig läkare till pojkvän, han ska alltid veta bäst, hahaha!)
Nu vill jag inte skrämma upp alla här på forumet för jag tror personligen inte att ett vanligt BP pass är någon direkt fara. Det handlar om låga vikter (dvs. max 20 kg på bänkpress-momentet) under en längre tid, dvs mjölksyreträning, och inget jag definierar som "tung" träning. (även fast det givetvist är grymt jobbigt.)