• Limegrön

BT:s nya regler annonsering m.m.

Nu har det ju blivit nya hårdare regler på BT om vad man t.ex. får skriva på sin presentationssida. Man får tydligen inte länka till sin egen hemsida längre...
    (Det ploppade upp en ruta med nya regler när jag loggade in, men nu hittar jag inte den...)
    Jag länkar till min hemsida där det bl a finns tips om korttillverkning och en vägledning i kalligrafi m.m.
    Måste jag ta bort den länken?

Sen om jag förstår rätt så får man inte länka till sina hemsidor i trådarna heller... Det tycker jag är lite konstigt, då jag fått hur mycket hjälp som helst via andras länkar!

Och sen ska man ange fotografen till bilderna man lagt upp i galleriet. Efter bröllopet samlade vi in alla digitalfoton från vänner och släkt och sorterade upp alla i mappar. Men jag har ingen aning om VEM som tagit VILKEN bild. Dessutom vet jag inte om de vill skylta med sitt namn här på BT. (Ingen av dem är yrkesfotograf). MÅSTE jag ange fotograf på alla bilder, så tar jag hellre bort hela galleriet, och då försvinner ju liksom meningen med att ha gallerier...

Jag förstår att det måste tas krafttag mot annonsering via forumet, jag irriterar mig ockå på det ibland. Men är inte det här att gå lite för långt?

• Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.
  • starchick

Vem kontrollerar att jag inte vinner ekonomiskt på nånting jag tipsar om? Hur ska ni kunna veta om jag tjänar nåt på det eller inte?

• Pumpkin

Det är skillnad på reklam och tips och egentligen är skillnaden ganska enkel:
    Reklam tjänar du nånting på, men inte tips.

Reklam = otillåtet
    Tips = tillåtet

Majsis2008 skrev 2007-11-12 13:52:17 följande:
    herregud, det låter som ni stänger in er lite, och säger emot er själva i redaktionen....antingen får man göra reklam eller inte...och ja tyvärr så tror jag fler och fler kommer tröttna på BT i så fall, jag börjar redan nu bli tveksam...
  • Pumpkin

Självklart kan det vara svårt att ha "rätt" 100% av gångerna, men i det stora hela är det ganska enkelt att avgöra vad som är reklam och inte.

starchick skrev 2007-11-12 13:58:37 följande:
    Vem kontrollerar att jag inte vinner ekonomiskt på nånting jag tipsar om? Hur ska ni kunna veta om jag tjänar nåt på det eller inte?
  • Pumpkin

Precis, rätt uppfattat!

Ickaflicka skrev 2007-11-12 13:56:59 följande:
    Jag förstår inte vad som är problemet! Det är väl självklart att folk med enbart ekonomiska intressen inte ska kunna gå in på en sån här sida eller bloggar och bara marknadsföra sitt företag! Sen är det väl också lika självklart att vi medlemmar kan tipsa varandra om bra företag så länge vi själva inte vinner på det ekonomiskt!
  • Communityansvarig

Ni har förståt saken helt rätt man får tipsa så länge tipsen är oberoende och Majsis2008 på vad sätt tycker du vi motsäger oss själva?

• starchick

Men hur kontollerar ni det???

• Pumpkin

Stämmer bra.

PennyJenny skrev 2007-11-12 13:51:02 följande:
    Men alltså, i forumet får man fortsätta att länka till sidor som ett tips om man skriver lite mer utförligt varför och om man inte har en personlig/proffesionell relation till ägaren av den sajten. Att i en tråd om festlokaler länka till en lokal man tror kan passa TS och förklarar varför så är det tillåtet? Har jag fattat rätt då?
  • Pumpkin

Yes!

AnnaochHenrik skrev 2007-11-12 13:49:47 följande:
    Hmmm... Om jag förstått detta rätt... Om det kommer upp en fråga i forumet om exempelvis vilken fotograf som är bra i en viss stad, så får man länka till denne OM man inte själv har något ekonomiskt intresse utan enbart tipsar av egen erfarenhet?Men däremot får man inte lägga ut länk till samma fotograf på sin presentation?har jag fattat rätt? Man vill ju inte göra fel!
  • Majsis2008

ja, jag tycker att d är ju ändå reklam för den sidan man tipsar om...menar om man tipsar om t.ex en hobbyaffär så är ju det roligaste att den affären får en ny kund, då har man ju hjälpt d företaget, visserligen inte till egen vinning....krånglit och förklara men hoppas ni fattar någolunda...och vill ni att folk ska behöva tänka på varenda liten grej man skriver om nu eller vad?

• malous

Fruktansvärt dålig kontraktuell lösning om man hellre följer bokstavstolkning än syfte med publicering. Har man en extern bröllopssida så är syftet inte reklam, det borde vara ganska lätt att skriva in i användaravtalet... Det är ju bara att skriva en undantagsklasusl så om man verkligen inte vill försämra så är det rätt lätt att låta bli.

Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.